Sarek - För tufft för oss?

Re: Re: Myten om Sarek

Raskesven; sa:
Som jag förstår det hade du samlat på dig erfarenheter genom att gå i obanad terräng ("mycket svår terräng"). Och det jämförs sedan med att gå stigar i Sarek. Lämna stigarna i Sarek och gå efter kompass där också så blir det mer jämförbart med dina tidigare obanade erfarenheter. Annars jämförs äpplen och päron. Alla fjäll- och skogsområden kan göras mer eller mindre lätta eller svåra att vandra. Allt hänger ju på om man går obanat eller inte. [/QUOTE]

Nix - jag hade erfarenhet av både lättvandrade, rösade och spångade leder, samt helt obanad (och sällan vandrad) terräng innan jag besökte Sarek första gången. Dessutom gick vi då inte alls bara efter stigarna i Sarek. Min mening var att tipsa Magnus om att just följa de rekommenderade vägarna i Sarek, eftersom de till allra största del är lättvandrade. Mitt utrop "HA! av de ställen jag gått på hittills har mina vandringar i Sarek varit de enklaste" bör inte tolkas som att Sarek är det mest lättvandrade stället i fjällen... Så är det ju verkligen inte. Det är bara så att våra vandringar i Jämtlandsfjällen, Kebnekajse, Padjelanta och Norge alla innehållit mer SVÅRVANDRAD terräng (och då menar jag själva traskandet, inte vaden). Stenigt, höjdmeter, snår, pass, letande efter tältplats, etc. Det beror förstås på att vi har valt att gå såna rutter, eftersom vi- precis som Mikal skriver ovan - velat skaffa nya erfarenheter och få lite utmaningar att tampas med. Men stigarna i Sarek går på vissa sträckor faktiskt att jämföra med upptrampade partier på Kungsleden - och det var det som förvånade oss!

Jag håller fullständigt med Mikal om att det enda sättet att skaffa sig erfarenhet är att ge sig ut. Om friluftsvana saknas helt är det självklart bäst att mjukstarta med lätt vandring, lätt packning och övernattning i stugor. Både för att minimera risker och för att ge sig själv en chans att njuta av sin vandring även om omständigheterna blir besvärliga. Sen kan man successivt bygga på svårighetsgraden utifrån gjorda erfarenheter.

Min uppfattning är också att det, för en person med hyfsad fjällvana, under en normal vandring i Sarek sommartid (rekommenderade färdvägar, inga toppturer) endast existerar få allvarligare risker (och de är riktigt allvarliga!). De riskerna är: svåra vad och riktigt uselt väder (tex storm eller mängder med snö). Visst, man kan bryta benet eller bli sjuk och då blir det krångligt... men fara för livet? Ja, om sjukdomen är livshotande - men det skulle faktiskt kunna drabba även självaste Claes Grundsten... Storm är farligt var man än befinner sig i fjällen och otrevliga vad finns även på andra ställen.

Kommentar till min påstått omvända snobbism får för övrigt helt enkelt bli ett stort hjärligt skratt!!!
 
Re: Re: Re: Myten om Sarek

petratetra; sa:
Som jag förstår det hade du samlat på dig erfarenheter genom att gå i obanad terräng ("mycket svår terräng"). Och det jämförs sedan med att gå stigar i Sarek. Lämna stigarna i Sarek och gå efter kompass där också så blir det mer jämförbart med dina tidigare obanade erfarenheter. Annars jämförs äpplen och päron. Alla fjäll- och skogsområden kan göras mer eller mindre lätta eller svåra att vandra. Allt hänger ju på om man går obanat eller inte.

Nix - jag hade erfarenhet av både lättvandrade, rösade och spångade leder, samt helt obanad (och sällan vandrad) terräng innan jag besökte Sarek första gången. Dessutom gick vi då inte alls bara efter stigarna i Sarek. Min mening var att tipsa Magnus om att just följa de rekommenderade vägarna i Sarek, eftersom de till allra största del är lättvandrade. Mitt utrop "HA! av de ställen jag gått på hittills har mina vandringar i Sarek varit de enklaste" bör inte tolkas som att Sarek är det mest lättvandrade stället i fjällen... Så är det ju verkligen inte. Det är bara så att våra vandringar i Jämtlandsfjällen, Kebnekajse, Padjelanta och Norge alla innehållit mer SVÅRVANDRAD terräng (och då menar jag själva traskandet, inte vaden). Stenigt, höjdmeter, snår, pass, letande efter tältplats, etc. Det beror förstås på att vi har valt att gå såna rutter, eftersom vi- precis som Mikal skriver ovan - velat skaffa nya erfarenheter och få lite utmaningar att tampas med. Men stigarna i Sarek går på vissa sträckor faktiskt att jämföra med upptrampade partier på Kungsleden - och det var det som förvånade oss!

Jag håller fullständigt med Mikal om att det enda sättet att skaffa sig erfarenhet är att ge sig ut. Om friluftsvana saknas helt är det självklart bäst att mjukstarta med lätt vandring, lätt packning och övernattning i stugor. Både för att minimera risker och för att ge sig själv en chans att njuta av sin vandring även om omständigheterna blir besvärliga. Sen kan man successivt bygga på svårighetsgraden utifrån gjorda erfarenheter.

Min uppfattning är också att det, för en person med hyfsad fjällvana, under en normal vandring i Sarek sommartid (rekommenderade färdvägar, inga toppturer) endast existerar få allvarligare risker (och de är riktigt allvarliga!). De riskerna är: svåra vad och riktigt uselt väder (tex storm eller mängder med snö). Visst, man kan bryta benet eller bli sjuk och då blir det krångligt... men fara för livet? Ja, om sjukdomen är livshotande - men det skulle faktiskt kunna drabba även självaste Claes Grundsten... Storm är farligt var man än befinner sig i fjällen och otrevliga vad finns även på andra ställen.

Kommentar till min påstått omvända snobbism får för övrigt helt enkelt bli ett stort hjärligt skratt!!! [/QUOTE]
Jag kommenterade bara vad du faktiskt skrev. Först skriver du att du samlat på dig massvis med erfarenheter i "mycket svår terräng", vilket jag tolkade som obanad terräng eftersom stigar och leder knappast kan klassas som "mycket svår terräng". Sen refererade du till stigar i Sarek. Intrycket som gavs i ditt inlägg var att du jämförde äpplen och päron. När man besvarar ett inlägg kan man bara gå efter vad som faktiskt står i inlägget.

Vad gäller "snobbism" i frågan skulle det vara generaliserande uttryck som "Sarek är oerhort tufft och krävande, nästan omöjligt". Och motsvarande generaliserande uttryck vad gäller "omvänd snobbism" blir följaktligen uttryck som "HA! Av de ställen jag gått på hittills har mina vandringar i Sarek varit de enklaste." Du besvarade dessutom en fråga från folk som kände sig osäkra. Då tycker jag att man ska försöka vara lite mer nyanserad. Ett stort hjärtligt skratt i sammanhanget är bara dumt. Och du skriver ju själv i ditt svar att ""HA...." bör inte tolkas som att Sarek är det mest lättvandrade stället i fjällen". Uttryck som det leder ju tanken till exakt vad du själv säger att man inte ska tolka det som.

Dina andra skriverier i ditt svar om att successivt samla på sig erfarenheter varken hade eller har jag några synpunkter på, eftersom jag själv anser det vara självklarheter.
 
I grund är det kanske inga enorma åsiktsskillnader om vad vi tycker om svårigheterna i Sarek, utan mera gradskillnader trots allt.

Problemet är snarare att en text är lätt att missförstå, då den inte innehåller de viktiga budskap som tonfall, ansiktsuttryck etc ger.

Viktigt är också till vem vi vänder oss. Jag och Raske-Sven tänker väl på att även de som inte är så erfarna läser detta och kan få fel intryck (åtminstone innan de läser de senare inläggen av Klippen och Petra).

Sedan kan det också vara en skillnad i hur vi vill hantera en risk – banka den i huvudet så att man inte kan glömma den eller att inte banka den i huvudet då man ändå vet om den i det undermedvetna.

En analogi skulle kunna vara alkohol. De flesta av oss dricker, men få av oss vill tänka och prata om riskerna. Alla vet att man kan bli beroende, men ingen planerar för att bli det.
 
Re: Re: Re: Re: Myten om Sarek

Raskesven; sa:
Du besvarade dessutom en fråga från folk som kände sig osäkra. Då tycker jag att man ska försöka vara lite mer nyanserad. Ett stort hjärtligt skratt i sammanhanget är bara dumt.

Oj, vilka starka känslor det blev. Mitt försök att lätta upp stämningen fick tydligen motsatt effekt. Tänk att det alltid blir personliga påhopp till slut. Tråkigt.

Jag besvarade inte en fråga - lösryckt - jag gjorde ett inlägg i en debatt. Och JA det är svårt när man inte kan se nyanserna i det som är skrivet. Och visst ser vi på saken på hyfsat likartat sätt. Och jag är fortfarande övertygad om att Magnus fått en bra bild av det hela!
 
Re: Re: Re: Re: Re: Myten om Sarek

petratetra; sa:
Raskesven; sa:
Du besvarade dessutom en fråga från folk som kände sig osäkra. Då tycker jag att man ska försöka vara lite mer nyanserad. Ett stort hjärtligt skratt i sammanhanget är bara dumt.

Oj, vilka starka känslor det blev. Mitt försök att lätta upp stämningen fick tydligen motsatt effekt. Tänk att det alltid blir personliga påhopp till slut. Tråkigt.

Jag besvarade inte en fråga - lösryckt - jag gjorde ett inlägg i en debatt. Och JA det är svårt när man inte kan se nyanserna i det som är skrivet. Och visst ser vi på saken på hyfsat likartat sätt. Och jag är fortfarande övertygad om att Magnus fått en bra bild av det hela!
För att avsluta denna tråd för min del; det är skillnad på personliga påhopp och att kommentera något som sägs. Här var det alltså inte fråga om personligt påhopp. Jag anstränger mig för att inlägg inte skall uppfattas som personangrepp. Uppfattade du det som sådant så ber jag om ursäkt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Pallaskatten Sarekpremiär: Salto-Bastavágge-Ruohtesvágge-Ritsem Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.