Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen?

Jag har proveldat den, fungerar fint, det är ju Optimus beprövade 207 brännare som sitter på den & flera andra kök, t ex det 2-lågiga 535, dito 155 osv. I princip så är det ju samma brännare som sitter på mitt Optimus Explorer (om än med en annan anslutning, slang med snabbkoppling till pumpen på flaskan), som åxå går fint, oftast med bensin.
Osar, nej, det gör det inte, en rejäl förvärming, sedan så går den fint. Köpte den mest som en kul grej, av en kille som renoverade en bår & inte ville ha "fotogenspisen" kvar. Den finns även i gasol utförande, sådana brukar man se/hitta då & då. Elda på bara, det gör jag & äter varm mat !!
 
Felstavning

Måste rätta min stavning i föregående inlägg, det skall naturligtvis vara båt, där min Optimus 157:a varit placerad innan den kom i min ägo. Ibland så är mina "kleptomankorvar" inte riktigt överens med hjärnkontoret & då blir det fel, precis som det blev härom helgen, men då var det lite allvarligare. Den finska "hemskekniven" tog för sig lite av vänstertummen, men va f-n, jag lever ju!
 
Duotråden fick mig att gå till grannen på en fika, han har ett ständigt växande excelark med pryttlar även om takten mattats.

Han hade 3 Duokärl på listan: Stekpannan till 27an, mindre grytan till 25an samt dito till 27an, vikterna enligt hans hushållsvåg 149 g, 222 g och 151 g. Från mitt eget ark tar jag i aluminium Teflonstekpanna till 27an 150 g, ungefär samma vikt, 25ans mindre 128g, 94 g skillnad betydligt mer än något och dito för 27ans 99 g, 52 g är oxså mer än något.

Med min 10x lupp och bra ljus kunde jag i kanten ana de lagarade metallerna. Nej jag saknar inte duossal. YMMV
go tur
 
:) ... Men ett intressant kök det där Soto Muka... Vad jag kan se regleras det vid flaskan...? =mindre finlirsförmåga..? Krävs det ingen förvärmning...? men varm måste den väl ändå vara...? bensinen ska väl förångas? Ser en värmeslinga ovanför brännarhuvudet. ÄR det en "tyst" brännare...?
Jag blev också nyfiken på den där japanen, så jag googlade lite och hittade en av de bästa brännar/kökspresentationer jag någonsin sett. Ett pedagogiskt mästerverk - som besvarar de flesta frågor som kan uppstå (utom: Går det att enkelt bygga in i ett Trangia... ? resp. Går det att köra på fotogen... ? Antagligen inte.)
Njut av pedagogiken: http://www.youtube.com/watch?v=kG9KXvUZbHE

Våra vanliga (inte längre svenska!) flytande-bränsle-brännar-producenter verkar ha en hel del att ta igen helt enkelt. Både tekniskt och pedagogiskt. €200 + €30 för flaskan hos Globetrotter.de
 
Jag blev också nyfiken på den där japanen, så jag googlade lite och hittade en av de bästa brännar/kökspresentationer jag någonsin sett. Ett pedagogiskt mästerverk - som besvarar de flesta frågor som kan uppstå (utom: Går det att enkelt bygga in i ett Trangia... ? resp. Går det att köra på fotogen... ? Antagligen inte.)
Njut av pedagogiken: http://www.youtube.com/watch?v=kG9KXvUZbHE

Våra vanliga (inte längre svenska!) flytande-bränsle-brännar-producenter verkar ha en hel del att ta igen helt enkelt. Både tekniskt och pedagogiskt. €200 + €30 för flaskan hos Globetrotter.de

Även jag har tittat lite på detta smidiga kök, men efter att ha läst en del referenser är jag mer tveksam. Inte minst till faktum att flera personer klagar på den mekaniska konstruktionen och materialval, inte kul när ett kök trillar i bitar mitt ute i vildmarken:(
http://www.rei.com/product/815135/soto-muka-liquid-fuel-stove
 
De där kommentarerna du länkade till var ju delvis lite avskräckande; brännarkroppar som spricker och trillar isär under användning låter liiite farligt, speciellt om det står en stor kastrull kokande vatten ovanpå...

Trådrubriken igen:
Så,
nu har jag fått tag i ännu ett hattbrännarkök, ett nytt och aldrig eldat 111T Hiker. [Och fler är på gång, det här var kul... :) ] Nu ser min sjukdomsbild ut som följer:
Ett KAP Arctic T25 med sin Optimus 207-brännare, genomgående DuoSSAL + en moddad 1.4L alu-kaffepanna.
Ett Trangia 27 med både Trangias vintertrimmade spritbrännare och deras gasbrännare, DuoSSAL.
Ett Trangia 25 med standard spritbrännare och gasbrännare, med en sprillans ny ouppackad DuoSSAL-stekpanna. (Tänkt att doneras till brorson som går NA-Adventure på gymnasiet...)
Två Optimus Crux (som reservbrännare/kök). (Det ena går till brorsonen.)
En grabbnäve olika gasoladaptrar till Lindal-gängan...
En kasse olika s.k. "SIGG-typ" bränsleflaskor...
Ett Optimus 154 'gruppkök' (i försvarets 10B/S -låda/sats).
(Några lösa Optimus 207B -brännare med reservdelssatser etc.).
Ett Optimus 111T Hiker med 206-brännare, 'fotogen+bensin'-munstycke och ett stryprör (2-hål för alkohol med fotogenmunstycke). Från tiden före universalnyckeln. Synd att de inte är tillverkningsdaterade...
 

Bilagor

  • PICT6689-72dpi.jpg
    PICT6689-72dpi.jpg
    85.8 KB · Visningar: 2,169
Tömmer avluftningen slangen eller ligger det kvar bränsle i den när man stängt av?

Har nu använt Soto Mukan en handfull gånger och är imponerad, enda nackdelen jag kan hitta är att pumpen känns lite ineffektiv, å andra sidan har den ju tryckindikator så man behöver inte pumpa i onödan, för att man tror att det behövs, mycket bra. För mig som jobbar i bilbranschen är Premiumsegment ett begrepp, jag skulle vilja påstå att denna brännare är den enda på marknaden som kvalar in där. Den är helt enkelt grym!

Nåt bränsleläckage vid demontering har inte noterats vid något tillfälle.
 
Aktuell inventering.

På landet ett tvålågigt Optimus 155 fotogenkök som använts flitigt under några år i vår friggebod. Ett enlågigt Sieverts Svea fotogenkök med tvärtomreglage. Hemma ett Optimus Jägarkök (sprit), ett Trangia KAP 25 fotogen, ett f d militärt enlågigt Optimus fotogenkök i grön plåtlåda, ett oeldat Optimus 111T ett ryskt bensinkök, ett Etaexpress med pressotillbehör, Ett trangia HA 25 med gasbrännare, ett Trangia 25 duosal med gasbrännare, en Trangia triangel brännarhållare.

Summa 3 gaskök, 4 fotogenkök, ett sprit och ett bensinkök.

Dags att börja samla?

Så länge det inte är tvåsiffrigt är det normal friluftsutrustning.

Thure
 
"Något" mindre & behändigare än 157:an

Detta kök är lite behändigare än spisen jag visade tidigare, 13.5 kg, mycket behändig låda, som tål stryk, ja men kan nog slå ihjäl både det ena & det andra utan det blir så mycket som en buckla på den. Vill helst inte rabbla upp de olika köken jag har, för då betraktas jag väl som sjuk, men eftersom jag inte vet om det (att jag inte ev är sjuk) så mår jag inte dåligt eller lider, tvärtom!
Ha det bra, elda på bara, det är ett av flera sätt att sprida värme på !!
 

Bilagor

  • PICT0896.jpg
    PICT0896.jpg
    53.6 KB · Visningar: 1,947
  • PICT0897.jpg
    PICT0897.jpg
    46.5 KB · Visningar: 2,727
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
Polar300 OK, hur många av oss äger en guldklimp i aluminium? Kök och brännare 3
såg hur många lagar mat över eld Kök och brännare 30
freno Hur många liter vatten kan man koka med Primus 2206 100g? Kök och brännare 20
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 9
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.