Sätta ihop eget kök

Hallå där plocka blåbär.

Jag har ett tag tänkt på att eventuellt kunna göra om mitt kök. För tillfället har jag ett Trangia mini som jag ALDRIG använder pga jag tycker det är för dåligt vindskydd, för långsamt att koka vatten med och för ostabilt, och ett Primus Eta Express som jag ALLTID använder då det bara är dessa två jag har. Dock är jag inte helt vän med primusköket, som iofs kokar upp vatten rekordsnabbt och är lätt att få rent. Men är också ganska ostabilt och jag kan inte köra med grytan över öppen eld.

Nu har jag tänkt mig att, om det går att få tag på (har inte hittat det än), köpa Trangias vindskydd de har till 27 serien eftersom det verkar många gånger bättre än det jag har till mitt Trangia mini. Även köpa Trangias gasolbrännare. Till detta ha Billy Zebra Can och primus gasolburkar.

Om detta skulle fungera ihop, borde man få ett litet, stabilt kök som går att använda både med gas, sprit och över öppen eld.

Är det någon som har något att säga om detta så gör det :)

mvh // johannes
 
Halaj!

Triangeln rockar fett!

Jag har labbat och lallat med minitrangian här:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=68657&page=5
och kommit fram till att det är främst vindskyddet som gör minitrangian dålig.

Den skyddar inte mot vind.
Den tillåter ingen konvektion, dvs att luft kan komma till brännaren underifrån och förse lågan med syre.
Den är otymplig i kastrullen. Jag vill ha mina matgrejor inne i kastrullen när den är ihoppackad. Salt-och sockerkar och sånt. Vindskyddet tar sån plats att det inte går att lägga någonting förutom brännaren och tamojen där.

Det går inte ens att använda den som frisbee.

Det enda vettiga användningsområde jag kan se för den är att man stampar till den, eller plattar till den med en hammare, och använder den som dörrstopp.

//T
 
Skaffa dessutom en "riktig tamoj" från Trangia! När du sedan gjort om Minitrangians vindskydd till dörrstoppare enligt beskrivningen från Tapio_ut, så får du ner vikkåsa mod större (eller den mindre), spritbrännaren, hopvikbara sporken från Primus samt den riktiga tamojen i Minitrangiapottan. Minimalistiskt så det förslår. Jag tror inte att du kan hitta något mindre kök som samtidigt är funktionellt och fältmässigt.
 
Men jag får ju inte dit en gasbrännare i minitrangian, det ska tydligen inte passa ? Det blir väl ändå i alla fall dubbla tiden med spriten än gasen, även med bättre vindskydd... Eller har jag fel ?

Mvh // Johannes
 
Enligt Trangia så skall gasolbrännaren passa i triangeln men jag vet att flera här på Utsidan inkl. jag själv, har erfarenhet av att gasolbrännaren inte passar som den ska. Det kan kanske bero på att det finns äldre modeller av gasolbrännaren. Jag skall omgående skicka ett mail till Trangia för att fråga. Jag kommer att dela med mig av svaret som troligt vis kommer efter helgen.
 
För framtiden...

Så köp en dylik:

440034.jpg


Jag har inte haft tillgång till utrymme eller riktiga verktyg, men det är <1 millimeter skillnad i lampfotens midja från att en trangiabrännare passar, och passar spritbrännaren så passar gastillsatsen och det går att klippa till så den även funkar som vedkök. Tycker att det borde gå att trycka ut, om det inte bara är att hitta rätt från början. Som rent vedkök funkade den klockrent.

Kostar 199:- på TM, men brukar finnas på secondhand för en selma.
 
Så köp en dylik:

440034.jpg


Jag har inte haft tillgång till utrymme eller riktiga verktyg, men det är <1 millimeter skillnad i lampfotens midja från att en trangiabrännare passar, och passar spritbrännaren så passar gastillsatsen och det går att klippa till så den även funkar som vedkök. Tycker att det borde gå att trycka ut, om det inte bara är att hitta rätt från början. Som rent vedkök funkade den klockrent.

Kostar 199:- på TM, men brukar finnas på secondhand för en selma.

:D

Detta var en av de roligare utgångspunkterna för hemmabygge jag sett.

Kanske är det dags att köpa verktyg? Köpte en kinesisk Dremelkopia med massa verktyg för 210kr. Hoppas på många roliga projekt med den.



Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Har fått svaret från Trangia i dag och det stämmer att äldre modeller av trangias gasolbrännare inte riktigt passar i Triangeln.

Här är Trangias svar:

...Tack för ditt mail. Kul att du är nöjd med Triangeln. Jag har läst den tråden förr o det är intressant att se vad alla skriver. Och det är ju så att denna produkt inte kan jämnföras med våra “riktiga” kök med ordentliga vindskydd utan här får man som med alla lättviktsvarianter ordna sitt eget skydd av t.ex snö, sand ,sten.
Ja det är riktigt,den äldre variant av gasbrännare passar inte i Triangeln tyvärr. Den skulle bli för ostabil med det uttaget man måste göra för att få igenom slangen (som jag vet att några gjort själva, o det är inget farligt, men för oss så skulle det kanske inte bli så hållbart)...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
disgruntled Behöver hjälp att finna/sätta ihop ett köksset Kök och brännare 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.