Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen?

Så länge som man kan stänga ytterdörren har man inte för mycket av något, sa en känd samlare en gång. Det är ju ett fritt val, ända tills det blir tvångsmässigt.
Jag var hemma hos en friluftskökssamlare en gång och han hade ett tvåbilsgarage fullt med hyllor, det fanns lite att titta på och förundras över.
go tur
 
När ni ändå är inne på bensinkök så tänkte jag passa på att fråga om ni har någon idé om varför mitt Optimus 123R tappar trycket.
Jag förvärmer det genom att hålla lite bensin i fördjupningen runt "halsen" och tänder vrider på efter en stund. Det kan starta direkt och gå en stund men sedan självdör det. Mer förvärmning och det funkar lite till men stannar ändå.
Det känns som värmen inte sprids neråt och bygger upp trycket. Kan det vara för mycket bensin i tanken?
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Ja, det kan vara för mycket bensin i tanken, men hur står det till med tanklockspackningen ? Om den har blivit hård & följaktligen inte tätar som den ska, då blir det ju inget tryck. Hur gammalt är köket ? Veken som ska suga upp bensinen kanske ska åtgärda ? Jag har en s k minipump till mitt, som göt att man kan pumpa upp lite tryck i tanken, men det ska gå ändå. Hör av dig så ska vi nog tillsammans få ordentlig fyr på Svea.
 
Jag skall kolla packningen osv. när det slutat blåsa ute. Köket i sig är inte mer än fem-sex år gammalt och använt kanske tre-fyra gånger. Tack för tipset.
 
Jag letade fel på min 123R och jag tror felet var att tanklocket inte var tätt.
Om man tittar på ytan som packningen skall sitta mot var den inte helt jämn. Jag planade ut kanten med ett knivbryne så nu är det förhoppningsvis tätt.
 
Motorbensin med alla sina tillsatser sätter igen insidan av brännaren.Ultraljudsrengöring och nya packningar, det finns två, tanklockspackningen samt grafitpackningen till reglaget. Köket skall köras på ren bensin. Den är numera svår att hitta till rimligt pris. Annars mycket bra kök.
go tur
 
De som renoverar förgasare utför ultraljudsrengöring på liknade smågods, titta i mc och klassikertidningar är ett tips, för dem som inte har kontakterna.
 
Bensin & ultraljudstvätt

Själv använder jag alkylatbensin (Aspen), köper man den på pump så blir den hyfsat billig jämfört med att köpa på flaska/dunk, då slipper man de bekymmer som "seaobserver" beskriver. Ultraljudstvätt, det har en del privatpersoner köpt sig, små behändiga, tror att Kjell & Co t ex säljer sådana. Annars så fråga i bekantskapskretsen rätt ut bara, det är säkert någon som har eller har tillgång, som jag, på jobbet.
 
Soto-muka maintenance kit

Har nu använt Soto Mukan en handfull gånger.
Hej Skutviken, jag hittade nyss den här kommentaren på ett annat forum, det kan vara av intresse för dig och andra som har det här köket. Priset var ju rätt bra, nersatt 87%...

"Just placed an order for spare parts kit. Sale price of US$ 3.99! Normal price is US$ 29.95. Check it out if you own this stove, it's a deal!! Gaskets, springs, NRV, tool etc.":
Soto-muka-maintenance-kit
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips