Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen?

Så länge som man kan stänga ytterdörren har man inte för mycket av något, sa en känd samlare en gång. Det är ju ett fritt val, ända tills det blir tvångsmässigt.
Jag var hemma hos en friluftskökssamlare en gång och han hade ett tvåbilsgarage fullt med hyllor, det fanns lite att titta på och förundras över.
go tur

När ni ändå är inne på bensinkök så tänkte jag passa på att fråga om ni har någon idé om varför mitt Optimus 123R tappar trycket.
Jag förvärmer det genom att hålla lite bensin i fördjupningen runt "halsen" och tänder vrider på efter en stund. Det kan starta direkt och gå en stund men sedan självdör det. Mer förvärmning och det funkar lite till men stannar ändå.
Det känns som värmen inte sprids neråt och bygger upp trycket. Kan det vara för mycket bensin i tanken?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ja, det kan vara för mycket bensin i tanken, men hur står det till med tanklockspackningen ? Om den har blivit hård & följaktligen inte tätar som den ska, då blir det ju inget tryck. Hur gammalt är köket ? Veken som ska suga upp bensinen kanske ska åtgärda ? Jag har en s k minipump till mitt, som göt att man kan pumpa upp lite tryck i tanken, men det ska gå ändå. Hör av dig så ska vi nog tillsammans få ordentlig fyr på Svea.

Jag skall kolla packningen osv. när det slutat blåsa ute. Köket i sig är inte mer än fem-sex år gammalt och använt kanske tre-fyra gånger. Tack för tipset.

Jag letade fel på min 123R och jag tror felet var att tanklocket inte var tätt.
Om man tittar på ytan som packningen skall sitta mot var den inte helt jämn. Jag planade ut kanten med ett knivbryne så nu är det förhoppningsvis tätt.

Motorbensin med alla sina tillsatser sätter igen insidan av brännaren.Ultraljudsrengöring och nya packningar, det finns två, tanklockspackningen samt grafitpackningen till reglaget. Köket skall köras på ren bensin. Den är numera svår att hitta till rimligt pris. Annars mycket bra kök.
go tur

De som renoverar förgasare utför ultraljudsrengöring på liknade smågods, titta i mc och klassikertidningar är ett tips, för dem som inte har kontakterna.

Bensin & ultraljudstvätt

Själv använder jag alkylatbensin (Aspen), köper man den på pump så blir den hyfsat billig jämfört med att köpa på flaska/dunk, då slipper man de bekymmer som "seaobserver" beskriver. Ultraljudstvätt, det har en del privatpersoner köpt sig, små behändiga, tror att Kjell & Co t ex säljer sådana. Annars så fråga i bekantskapskretsen rätt ut bara, det är säkert någon som har eller har tillgång, som jag, på jobbet.

Soto-muka maintenance kit

Har nu använt Soto Mukan en handfull gånger.
Hej Skutviken, jag hittade nyss den här kommentaren på ett annat forum, det kan vara av intresse för dig och andra som har det här köket. Priset var ju rätt bra, nersatt 87%...

"Just placed an order for spare parts kit. Sale price of US$ 3.99! Normal price is US$ 29.95. Check it out if you own this stove, it's a deal!! Gaskets, springs, NRV, tool etc.":
Soto-muka-maintenance-kit

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips