med tält i Alperna

I slutet av augusti var jag för första gången på många år i Centralalperna, närmre bestämt i Engadin i Graubünden och Valmalenco i Lombardia. Turen tog 11 dar och korsade gränsen fyra gånger. Jag har gått mycket med tält i Västalperna och var väl lite fundersam på om det fanns allvarligare hinder i dessa trakter. Av 10 nätter kom nu en att tillbringas på hotell i Chiaraggio - det fanns knappast möjlighet att dela in etapperna annorlunda. Av övriga 9 blev det camping i Bergün och Maloja, återigen av praktiska skäl. Turen föregicks också av camping i Sta Maria in Müstair. 7 nätter var fria, varav 4 i Schweiz och 3 i Italien.

Första natten i Schweiz var på en plats som uppenbarligen använts av många; den utpekades av folket på en fäbod i närheten.
Andra natten var i Val Federia i Italien, där det finns många feriehus och en del beteshagar. Jag valde en diskret plats utanför de inhägnade områdena. och ett bra stycke från vägen. Inga problem.

Tredje natten, i Val Susauna i Schweiz, frågade jag på en fäbod om det gick för sig. Svaret var "vi tror inte det är tillåtet, men oss gör det inget". Jag valde en rätt diskret plats. Fjärde natten var i Bergün. Femte var återigen nära en fäbod, Alp d'Err. Samma fråga, nästan samma svar, egentligen för man inte tälta här, oss gör det inget. Jag frågade om ett lämpligt ställe att inte störa korna och svaret var att det handlade mer om huruvida korna skulle störa mig.

Det visade sig vara ett jaktskyddsområde men med tydligt markerad gräns vid vägen genom dalen. Jag tältade på rätt sida. På eftermiddagen for en bil med två "Wildhüter" genom dalen, ingen brydde sig om mig. Sjätte etappen förde mig till Bivio där jag sökte läger i en sidodal, problemfritt.

Sjunde natten var Maloja i Schweiz och den åttonde Chiareggio
i Italien, efter den mäktigaste passövergången på resan. På turistbyrån i Maloja frågade jag hur det var med bivack i Italien och de svarade att det är precis som i hela Schweiz,
det är förbjudet. Om de åtm. sagt att det gällde just Lombardia så hade jag trott dem - typiskt
turistbyråsvar.

Den nionde etappen förde mig i riktning Lago Palu där det fanns en stuga som var stängd för reparationer. Alla jag frågade klargjorde att vid själva sjön fick man inte tälta, men sätern ovanför stugan vore problemfri. Herdarna hade f ö dragit iväg till en annan säter. På eftermiddagen cirklade en polishelikopter över sjön.

Sista natten var en chansning. I Val Poschiavina, där jag sökte läger, kommer vattnet från en glaciär, Pizzo Scalino. Jag chansade på att hitta en plats med platt och mjuk mark och ett sidoflöde med rent vatten. Nu hade jag slutat grubbla över juridiken! Och, ja, jag hittade en bra plats, men det var nog den enda vettiga i hela den dalen!

Slutsats: Graubünden och Lombardiet är precis som Piemonte och diverse franska provinser. Diskretion, komma överens med herdar, undvika naturreservat, en plats, en natt.

F ö hade jag kanonväder, utom att det var lite dimma och låga moln tionde dagen och lite åska på morgonen den elfte. Kunde inte fått bättre i Västalperna, men det berodde nog mycket på årstiden.

Jag fyllde 64 på turen. Hoppas vandra till jag blir 67.
 
Nepal

Ska Du inte ta en sväng till Nepal innan 67? Det är andra dimensioner på vandringen där. Åker Du vid rätt tid eller till rätt ställe så slipper Du dela leden med tusentals andra. Eller locker det inte alls? //Magnus
 
Att jag aldrig vandrat utanför Europa beror mest på att jag är oresonligt flygrädd - har inte flugit sen 1969 (NYC-Stockholm). Jag har väl funderat på att övervinna rädslan och göra turer i Amerika, t ex Canadian Rockies, men det verkar vara så mycket restriktioner, leder kan stängas utan förvarning, osv. så jag tycker det inte verkar så intressant. Om Himalaya vet jag mindre, men hur är det att vandra oorganiserat och planlöst och hur är det med vattnet?

Perspektiv: kollade dina favoriter i presentationen.

Korsikas GR20: den mest tekniska led jag gått, mycket folk och ingen fri bivack.
Hade drömt om den i 13 år och är glad att jag gjorde den.
Men efter jag kom till Nice gjorde jag en helt improviserad 8-dagarsvandring med 5 nätter i tält i Havsalperna. Jag längtade efter den friheten.

Dolomiternas Alta Via 1: har jag gått delar, speciellt september 1989,
men inte ferratan, jag gör inte sånt. Spektakulära formationer, Pelmo, Civetta, Cimon della Pala, Kreuzkofel.
Men sen 1992, efter fem besök i Dolomiterna. går jag inte i dessa trakter. Tältning? Många förbud (naturparker) och ofta inget vatten. Men mycket regn.

Tour du Mont Blanc: inte precis folktom och verkar på mig vansklig med tält. Jag har snuddat vid vissa partier på GR5 och Aostadalens Alta Via 1,
och kan framgent tänka mig ännu en tur i dessa trakter, men då med tält. Problem:
ofta mycket snö i Haute Savoie och Savoie på tidiga sommaren.

För mig behöver det inte vara spektakulärt och exotiskt, så länge jag kan tälta och lägga upp turen från dag tilll dag. I Frankrike finns två grannområden, La Vanoise norr om Modane och Mt Thabor söder därom. Jag har varit i båda. La Vanoise bjuder på högalpina scenerier med stupbranta nordväggar och rykande glaciärer. Men Thabor har friheten. La Vanoise är nationalpark.
 
Himalaya

Oj, ja det begränsar ju möjligheterna en del även om det finns mycket i Europa. Tåg till Himalaya skulle jag dock gärna göra enbart för resans skull...
Nu har jag bara vandrat i Everest området (3 ggr) och där går det utmärkt att glida omkring helt själv. Annars är det väl säkerheten man måste vara försiktig med. Jag har alltid bott på tehus och trivs med det. Tält ska inte vara något problem även om det inte är så vanligt där jag varit. Det är mer stora grupper som tältar och då nästan uteslutande i anslutning till tehusen. Men ibland spring man på tält i skogen eller över trädgränsen så det förekommer. Men att vara helt själv tycker jag känns tveksamt tyvärr. Vatten inga problem, finns i forsar och det går bra att fylla på när man passerar byarna. Vandringen blir lite annorlunda eftersom man ofta passerar byar och mellan dem går mycket bärare med mat etc.

Kul att Du läste mina kommentarer. Du har varit en stor inspirationskälla för mig, tror mina GR20 planer drog igång efter att jag läst det Du skrev om Cirque de la Solitude. Jättebra berättelse. Även den när Du kroppssurfade en iskall bäck... Ja svårt med tältning i Dolomiterna. Jag gillar inte heller det, blir dyrt. Även om jag trivs i stugor också men skulle aldrig välja det om det fanns alternativ. Tour of Mont Blanc, vi tältade alla nätter utom 3, oftast på campingar. Men det ska gå att ta sig runt utan att behöva använda en enda stuga. Inte mycket folk om man börjar gå vid 9-10 eller går i andra halvan av september.
 
Håller faktiskt på att planera lite på en tur till just Nepal... Tar tillfället i akt och frågar hur lång tid, mellan tummen och pekfingret, det kan vara lämpligt att avsätta till en sådan tur? Är tre-fyra veckor för lite?
 
2-5 veckor

Nu kanske vi svängt lite på ämnet i den här tråden men ändå... Det finns massor av vandring i Nepal och av alla olika sorters längder. Det finns tex mycket bra leder (bla Jomson i Annapurnaområdet) som Du hinner på en 2-veckors semester. De flesta vandrar antingen i Everestområdet eller Annapurna. När Du går Everest så tycker jag att man ska gå både till base camp och Gokyo. Det går att klämma in på 3 veckor om Du är duktig i logistik. 3½ vecka är mer rimligt inkl resan t&r Sverige. Ska Du gå i Annapurna tycker jag att man gör både the circuit och sanctuary vilket är en 4-veckors trek och således tar nästan 5 veckor med resan. //Mvh Magnus
 
Alperna

Har själv skidat över Alperna från Österrike till Italien och det gick oftast att tälta vid ladugårdar och lador. Eftersom vi (2 pers) skidade upp till fjällstugor där andra skidade nedför blev stugvärdarna så imponerade att dom ofta bjöd på både mat och dryck. Det största problemet var egentligen att korsa vägar där plogvallarna var höga och väldigt branta.
koivu
 
Nu kanske vi svängt lite på ämnet i den här tråden men ändå... Det finns massor av vandring i Nepal och av alla olika sorters längder. Det finns tex mycket bra leder (bla Jomson i Annapurnaområdet) som Du hinner på en 2-veckors semester. De flesta vandrar antingen i Everestområdet eller Annapurna. När Du går Everest så tycker jag att man ska gå både till base camp och Gokyo. Det går att klämma in på 3 veckor om Du är duktig i logistik. 3½ vecka är mer rimligt inkl resan t&r Sverige. Ska Du gå i Annapurna tycker jag att man gör både the circuit och sanctuary vilket är en 4-veckors trek och således tar nästan 5 veckor med resan. //Mvh Magnus

Tackar mjukast för informationen. Har lite svårt att komma från jobbet mycket mer än fyra veckor i sträck, men det verkar ju kunna räcka rätt hyfsat då... Ber om ursäkt för eventuell trådkapning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
il C med tält i Alperna! Trekking 12
jojjebros Vandringsleder i Bosnien Trekking 1
Clinger Tio dagar i norra Italien med bil och tält Trekking 4
fredrikgranlund Bestiga Kilimanjaro, Marangu Huts eller Macheme tält? Trekking 6
Elserrr Vacker vandring med tält i europa? Trekking 7
submarine Tält-tips för Västra Skottland Trekking 5
miaz fråga ang. tält och asien Trekking 1
Skipper_ Pilgrimsleden i Spanien - med tält? Någon med erfarenhet? Trekking 2
Tigerfish_2 att bo i tält i Norge Trekking 1
Andreas123456 Alperna maj/juni Trekking 6
Ulrjon Organiserad vandringsresa till alperna med buss? Trekking 7
MrsL Dagsvandring alperna kort transfer - var? Trekking 5
rogera1 Tips på stad i alperna Trekking 12
Langoras Alperna * hjälp* Trekking 9
sternad Österrikiska alperna ca 6 dagar Trekking 21
4000mil.se Vandring i Albanska Alperna Trekking 0
Deas Vandring i Alperna för första gången? Trekking 5
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
brorgustav Campingbuss till Alperna - Vill gå dagsturer Trekking 3
Johan123 Tips på sevärdheter och dagsturer i Tyska Alperna samt ev. Österrike Trekking 5
Vanish Bra "nybörjarberg" i alperna? Trekking 11
Thunder91 Vandringskompis till Alperna Trekking 2
idalofgren Dinariska alperna Trekking 0
Vanders Bra vandringsleder i Alperna? Trekking 3
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Karpaterna.se Bra stigar i Alperna sökes Trekking 7
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
glenn o.c. Alperna i Juli. Trekking 0
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
Michael Torslanda >4000 möh Alperna Trekking 3
MaSt Första gången i Alperna Trekking 13
brinnandeskepp Långdistansvandring över alperna: Utrustning Trekking 27
nattugglan01 Beöver grundläggande info om vanding i Chamonix/alperna. Trekking 2
Julrik Vandra i Alperna Trekking 13
Kasch Budgetvandring i Alperna Trekking 13
XPAT Vandra i Alperna, funderingar. Trekking 13
egilviking Alperna - tips på tur/ort, träning & avkopplingsresa. Trekking 5
rax Alperna nybörjarfrågor Trekking 5
greenjuice Flyg till franska alperna Trekking 9
Sandra E Vintervandring Alperna Trekking 9
martint Vandra i Alperna Trekking 10
Ida-Susanna Vandra/tälta i Alperna Trekking 10
arvidsson.anna Kostnad Sverige/Alperna fjällvandra Trekking 15
Kaj Yak Lättvandrat i Alperna/Dolomiterna Trekking 2
Patrik2 Knalla i alperna (österrike) för första gången Trekking 36
camoscio Alperna 07 Trekking 2
rob77 alperna nästa år. Trekking 2
JohanDanielsson Snabba tips på resebyråer: vandra i alperna/Österrike Trekking 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.