Samiska namn ?

Det där var ju kul! På macen funkar det inte så lätt som på min linux där specialtecknet finns med kombon
Ŋ = Shift + AltGr + g och ŋ = AltGr + g
På macen är det bara att byta inmatningskälla i inställningarna, så ligger ŋ under alt+n. Precis som đ ligger under alt+d (lägg till shift för versaler).
(Finns både samiska, nordsamiska och svensk-samiska att välja på som inmatningskällor.
 
och på mobilen kan man välja nordsamisk tangentbord. och det är väldigt lätt att växla mellan dem. Personligen använder jag svensk, engelsk och TRE olika japanska tangentbord
 
På macen är det bara att byta inmatningskälla i inställningarna, så ligger ŋ under alt+n. Precis som đ ligger under alt+d (lägg till shift för versaler).
(Finns både samiska, nordsamiska och svensk-samiska att välja på som inmatningskällor.
...och i Windows kan man installera tangentbord för alla dessa varianter av samiska språk:
1695955340525.png


Så jag förstår faktiskt inte TS problem. Jag använder själv ett antal språk med många diakritiska tecken eller rentav andra alfabeten än det latinska, och växlar tangentbord med ett musklick.
 
Bästa vore såklart om man kunde köpa en version av fjällkartorna med försvenskade namn, och på samma sätt välja en version av online lantmäterikartan med sådana namn.

Största delen av användarna talar ju inte samiska, så för dom flesta skulle det vara bättre om man kunde välja en sån möjlighet. Dvs att båda finns tillgängliga.
 
Bästa vore såklart om man kunde köpa en version av fjällkartorna med försvenskade namn,
och på samma sätt välja en version av online lantmäterikartan med sådana namn.

Största delen av användarna talar ju inte samiska,
så för dom flesta skulle det vara bättre om man kunde välja en sån möjlighet.
Dvs att båda finns tillgängliga.
Personligen så betalar jag gärna extra för HasseQs svenskspråkiga kartversioner - om de
skulle dyka upp! Jag har ingen önskan/avsikt att i min pensionärs+ålder ens försöka lära
mig tala/skriva/förstå några fler språk, speciellt inte språk som inte ryms inom det vanliga
standardiserade svenska qwerty-tangentbordet. Är vi i Sverige - så skriver och talar vi
svenska i ett civiliserat majoritetsspråksumgänge - oberoende av vad de nutida moderna
PK lagarna säger om minoriteters "rättigheter".
Det naturliga är naturligtvis att det är majoritetens normer som ska styra - annars har vi
snabbt snubblat in i ett smalt minoritetsstyre. Där minoritetsintresset får styra på (tysta!)
majoritetens bekostnad - oberoende av intresseområde. Då är demokratibasen snabbt
eroderad och vi befinner oss på ett brant lutande och allt halare plan...
Detta är bara min lilla personliga åsikt, och YMMV - of course... ;-)
eller: (Dein, e Ergebnis, Meinung mag anders sein.) Det finns säkert en fransk version också...
Vänligen
/Odd

PS
Ryms det främmande skriftspråket inom detta standardiserade qwerty-tangentbord så
har jag inget speciellt emot om företeelserna på kartorna får konstig osvensk stavning.
Så länge de går att uttala på svenska - med begränsade mängder konsonanter mellan
vokalerna...
 
Senast ändrad:
Vem är då "vi" som talar svenska och "vi" som snubblar? Och hur vet du då hur "vi" tänker och tycker? Jag skulle aldrig vara så arrogant att påstå att jag visste hur majoriteten i ett helt land, ungefär 10 miljoner olika människor, tycker och tänker. Framförallt när majoriteten enligt din egen utsago är tyst.
Ganska mycket SD-vibbar!

Hur som helst så brukar det vara bra för hjärnan att hålla hjärnan igång vilket lämpligen görs genom att tillägna sig nya kunskaper. Just att lära sig nya språk är utmärkt för den kognitiva hälsan och kan hålla hjärnan frisk.

PS: Ursäkta att jag överlåter dig att hitta ett etymologiskt svenskt synonym för '"kognitiv", jag och nätet hittar inget sådant. Detsamma gäller ordet "etymologisk". Vad det nu må säga om det svenska språket. :)
 
Senast ändrad:
Tråden började ju ganska tydligt som ett sätt att ge TS ytterligare utlopp för diverse negativa känslor som han lyft i flertal tidigare inlägg, men den efterföljande diskussionen blev väldigt intressant och lärorikt. Tack för så många konkreta råd och tekniska tips.
 
Det är inte lätt när det är svårt... Kanske dax för ett nytt underforum, med rubriken "gnällgubbar" - forumet för alla som tycker att världen känns så stor och komplicerad och kräver att man måste lära sig nya saker och vidga sina vyer. Men gör det helst dolt så övriga slipper se eländet.
Fast det blev ju som lorenzr skriver en lärorik tråd. Känns mer fruktbart att antingen styra diskussionerna mot något konstruktivt och intressant, eller bara strunta i dem om man inte orkar och/eller det känns hopplöst.

Fritt Forum finns ju redan i ett försök att städa bort "politiska" diskussioner m m, men det fungerar ju inte i praktiken, och döljer även intressanta trådar.
 
Det är inte lätt när det är svårt... Kanske dax för ett nytt underforum, med rubriken "gnällgubbar" - forumet för alla som tycker att världen känns så stor och komplicerad och kräver att man måste lära sig nya saker och vidga sina vyer. Men gör det helst dolt så övriga slipper se eländet.

Gnällgubbe kan du vara själv. Här diskuterar vi namn i fjällen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.