Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Samerna verkar inte alls främmande för att låta folk jaga i fortsättningen där uppe om man nu ska tro på bruset i media.
Och i såna fall ska det bli spännande att se hur skogsägare i övrigt ställer sig till att låta folk komma och jaga på deras marker.
Sex sidor med diverse debattinlägg. Man kan tycka vad man vill om samernas tolkning av urminnes hävd, men kom för all del ihåg att detta är en TINGSRÄTTSDOM! Det finns inget prejudikat inom området, så detta går garanterat till högsta förvaltningsdomstolen. Med andra ord, saker och ting kommer vara relativt oförändrade i 6-10 år framöver.
UteMats lag: I takt med att en forumdiskussion blir längre, ju större blir sannolikheten att någon ska använda begreppet "politiskt korrekt" i ett inlägg. Från den stund begreppet först uppträder får tråden anses vara intellektuellt död.
Jag refererade tidigare till den kortfattade domen. För den som är intresserad av en mycket gedigen genomgång av denna komplexa fråga finns hela underlaget här:
Jag har inte läst alla inlägg men jag frågar mig. Varför ska en same som i ett modernt sammhälle ärver något inte få behåll det?
Det finns en fruktansvärd orättvisa i hur tillgångarna i världen fördelas och ärvs men egentligen. Nu när några samer faktiskt har lyckats få och behållt en värdefull egendom ska den tas ifrån dem. Varför det? För att det rör sig om några La??jäv??r ?.
Likaväl kann jag inse att det känns orättvist gentemot alla normala som inte är jakträttsägande samer.
Min granne har ingen jaktätt men en mercerders från ärvda pengar, det tycker jag också är orättvist.
Ja samernas ärvda tillhörigheter är komplicerat och tydligen också emotionellt.
UteMats lag: I takt med att en forumdiskussion blir längre, ju större blir sannolikheten att någon ska använda begreppet "politiskt korrekt" i ett inlägg. Från den stund begreppet först uppträder får tråden anses vara intellektuellt död.
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
1 kommentar
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...