Saltoluokta - Kvikkjokk, Kungsleden 8-18 auc

Hej!

Vi är ett gäng på åtta personer, varav de flesta ska vandra i fjällen för första gången. Kungsleden Saltoloukta-Kvikkjokk under åtta dagar 8-18 augusti. Tänkte att det kunde vara värt att kolla med er vad ni vet om rutten.

Vi vill ev göra dagsturer också. På hemsidan nämns Skierfe som attraktivt. Är det långt dit, hinns det på en dagsturer? Vad annat är värt att veta för ett nybörjargäng?

http://www.svenskaturistforeningen..../Lappland/Kungsleden/Saltoluokta---Kvikkjokk/

OBS: 8-18 augusti var inräknat tågresan till och från. Åtta dagar är tiden vi ska gå!

Senast ändrad:

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vi ska tälta. Har några i gruppen som är litet oroliga för vikten. Vi är alla unga med litr variation i träning. Men eftersom det sades vara en fyradagarstur i en fjällbok tänkte vi att det funkar att vila mer o klara på åtta dagar.

Alltid kul med nya som vill ut och äventyra!

Vi ska tälta. Har några i gruppen som är litet oroliga för vikten. Vi är alla unga med litr variation i träning. Men eftersom det sades vara en fyradagarstur i en fjällbok tänkte vi att det funkar att vila mer o klara på åtta dagar.

Är en fin sträcka, det enda som jag tycker är lite småtråkigt är skogspromenaden från Pårte till Kvikkjokk.
Det är inte ens en mil till Skierfe från Aktesestugan, så en lugn och trevlig utflykt. Att klara vandringen på 8 dagar är som du säger hur lugnt som helst. Det går klara på 2 om man har riktigt brått. Kul ställe att göra sin första vandring på!
Vad är det som oroar med vikten?

Inga problem att hitta tältplatser what so ever. Tänk på att inte följa vinterleden efter Saltolouktas backar så ni börjar vandra västerut, inte helt ovanligt när man går och tittar stig.

Angående vana är det inget som spelar roll, det är markerat överallt. Bara ni tar det lugnt och försiktigt över stenarna (kommer inte ihåg vad berget heter) innan Aktse går nog så bra så! Det kan vara riktigt riktigt blött i dessa områden, så vattentäta kängor är skönt, även om det inte är nödvändigt.

Frågor på det?

Tips!

Läs tråden "Rapport från Sarek"
Etappen Pårte-Kvikkjokk finns beskriven.....
Bra att vara litet förberedd.
Lycka till!
Vonsan

Läs tråden "Rapport från Sarek"
Etappen Pårte-Kvikkjokk finns beskriven.....
Bra att vara litet förberedd.
Lycka till!
Vonsan

Alltid bra att vara förberedd! Men är nyfiken på hur den tråden har någon relevans? Eller har jag missat något? Pårte-kvikkjokk är under trädgränsen och ska inte blandas ihop mellan att gå oledat i rapadalen/sarek. Jag ber om ursäkt om jag kollat på fel tråd. Men förklara gärna!

sista två meningarna

De sista två meningarna i "Rapport från Sarek" handlade ju just om Kungsleden mellan Pårte och Kvikkjokk.
Vonsan

De sista två meningarna i "Rapport från Sarek" handlade ju just om Kungsleden mellan Pårte och Kvikkjokk.
Vonsan

Absolut. Mycket blötmark där, så med kängor går det utmärkt. Inget att vara rädd för. Vi ska ju inte skrämma upp nybörjarna mer än behövligt! Lite blött om fötterna klarar de nog.

Så hur var det med oron över vikten? Myggmedel, regnställ och helst vattentäta skor så kommer det att gå fint!

Jag skrev om Kungsleden enbart därför att jag tyckte att skicket var anmärkningsvärt dåligt. Tog till och ett foto på en rutten spång.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    84.1 KB · Visningar: 525

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips