Saltoluokta–Kvikkjokk med avstickare i Sarek

Hej, här kommer en planeringsfråga inför sommarens vandring. Har läst många trådar om snarlika turer men vill ändå få input på min egen plan, eftersom det är första gången så här långt norrut. De som ska vandra är jag och min flickvän, båda i mycket god kondition och vana utemänniskor.

Vi vill gå en fem/sexdagarstur i juli/augustiskiftet. Har drömt om tur genom Sarek men har inte tiden eller rutinen som krävs för det. Min idé just nu är att gå söderut från Saltoluokta, vika av upp mot Skierfe, gå ner i dalen till Nammatj, tillbaka till Kungsleden söderut och avsluta i Kvikkjokk. Har hittat tips på lägerplats nordväst om Skierfe samt väg ner i dalen, som bifogas. Lägerplats är lila kryss och vägen ner är den andra kartan.

Min förhoppning är att kunna göra en lagom svår tur där man kan gå ledat om det blir dåligt väder, men också göra en avstickare om det blir bra. Frågan är då om detta är en god idé och om följande tidsplan är rimlig:

Dag 1: Resa till Kebnats/Saltoluokta, framme eftermiddag/kväll, läger i närheten.
Dag 2: Saltoluokta–Sitosjaure
Dag 3: Sitosjaure–Vika av mot Skierfe–Slå läger NV om Bassoajve
(Alt. vid dåliga förhållanden: Följa leden mot Aktse och övernatta där)
Dag 4: Gå ner i dalen och upp på Nammatj. Ta båten tillbaka till Aktse/Kungsleden
(Alt vid dåligt väder: Göra dagstur från Aktse upp i deltat och tillbaka.
Dag 5: Gå Aktse–Pårte
Dag 6: Pårte–Kvikkjokk
Dag 7: Hemresa från Kvikkjokk 14.00

Tacksam för alla synpunkter och tips! Även på andra turer som bjuder på ungefär samma sak.
 

Bilagor

  • tältplats.png
    tältplats.png
    228 KB · Visningar: 1,833
  • väg_ner.jpg
    väg_ner.jpg
    50 KB · Visningar: 1,721
Osäker på nuvarande möjligheter att få båtskjuts från Nammats numera. skjuts eller rodd över Laidaure har ju STF.
 
Tycker mig känns igen bilderna :)

Hejsan,

Verkar nästan som om du återanvänt ett par gamla bilder som jag postade i annan Rapadalen tråd för ett typiskt tag sedan.....eller är jag ute och cyklar :)

Hur som helst är det som Brigas säger viktigt att du först kollar om det går att få båtskjuts. Vandringen mellan Aktse och båtlämningen vid Nammatj ska enligt vad man läst vara oerhört jobbig och svår.

Ett alternativ kanske skulle kunna vara att sikta in sig på Tjahkelij istället, då får man ju se Rapadalen från andra sidan så att säga.

Men om ni har drömt om Sarek och kan tänka er att sova i tält tycker jag att ni ska gå genom Sarek. På sex dagar hinner ni lätt gå Änonjalmme till Sourvadammen via Kisuriskåtan, Ruohtesvagge, Pielastugan och bron över Guhkesvakkjåhkå. Det är en tur som i princip alla klarar.

/ Stefan
 
Hej, här kommer en planeringsfråga inför sommarens vandring. Har läst många trådar om snarlika turer men vill ändå få input på min egen plan, eftersom det är första gången så här långt norrut. De som ska vandra är jag och min flickvän, båda i mycket god kondition och vana utemänniskor.

Vi vill gå en fem/sexdagarstur i juli/augustiskiftet. Har drömt om tur genom Sarek men har inte tiden eller rutinen som krävs för det. Min idé just nu är att gå söderut från Saltoluokta, vika av upp mot Skierfe, gå ner i dalen till Nammatj, tillbaka till Kungsleden söderut och avsluta i Kvikkjokk. Har hittat tips på lägerplats nordväst om Skierfe samt väg ner i dalen, som bifogas. Lägerplats är lila kryss och vägen ner är den andra kartan.

Min förhoppning är att kunna göra en lagom svår tur där man kan gå ledat om det blir dåligt väder, men också göra en avstickare om det blir bra. Frågan är då om detta är en god idé och om följande tidsplan är rimlig:

Dag 1: Resa till Kebnats/Saltoluokta, framme eftermiddag/kväll, läger i närheten.
Dag 2: Saltoluokta–Sitosjaure
Dag 3: Sitosjaure–Vika av mot Skierfe–Slå läger NV om Bassoajve
(Alt. vid dåliga förhållanden: Följa leden mot Aktse och övernatta där)
Dag 4: Gå ner i dalen och upp på Nammatj. Ta båten tillbaka till Aktse/Kungsleden
(Alt vid dåligt väder: Göra dagstur från Aktse upp i deltat och tillbaka.
Dag 5: Gå Aktse–Pårte
Dag 6: Pårte–Kvikkjokk
Dag 7: Hemresa från Kvikkjokk 14.00

Tacksam för alla synpunkter och tips! Även på andra turer som bjuder på ungefär samma sak.

För snart 15 år sen så gick jag och en kompis från Kvikkjokk till Saltoluokta. Norr om Aktse svängde vi västerut, passerade Skierfe, fortsatte på norra sidan av Rapaälven in i Sarek. Tanken var ett par dagars vandring i Sarek för att sen ta oss till Sitojaure och vidare norrut. Min kompanjon fick dock kraftiga skavsår och kunde inte ha sina kängor utan fick vandra i sandaler så själva turen i Sarek fick avbrytas innan den börjat nästan och vi tog oss ut till Kungsleden igen.
Kan för er del rekommendera att när ni tagit båten över vid Sitojaure svänga västerut och ta er in i Sarek den vägen och sen följa norra fjällsidan tillbaka österut förbi Skierfe och till Aktse och sen vidare till Kvikkjokk. På det sättet slipper man riset nere i dalen och man har en otrolig utsikt ner i dalen och över selet.
 
Pårte....?

Alternativet är ju att helt och hållet skippa och gå ner i rapadalens delta från Skierfe...min erfarenhet är att det är ingen höjdare att gå ospårat genom terrängen som är där, inte heller är sikten något att prata om direkt.

Mitt förslag om ni fortfarande vill hålla er till rutten är att gå upp på Skierfe, njut av utsikten...gå ner mot Aktse och fortsätt mot Kvikkojok.
När ni kommer upp på högsta punkten så går ni in i Sarek där mellan Favnoajvve 1117 och Huornnasj 884. Därifrån är det en dagsetapp antingen upp mot Boarektjåhkkå 1805 som kan kamvandras hela vägen till observatoriet och toppen på 2005m.

Alt håll ca 900-1000m höjd och slå läger nedanför observatoriet(i dalen) för att sedan gå upp mot toppen.
Sedan är det bara att följa stigen tillbaka, lättvandrat och väldigt fin utsikt hela vägen :)!

Den vägen bör ta två/två och en halv dag efter att ni svänger av skulle jag tro!
Det är en fin tur och utsikten från Pårte är Fantastisk om vädret är klart :)!

//A
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
MartinVandrar Extra dagstur? Längs med Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
Tobias.H Saltoluokta - Kvikkjokk i september? Fjällvandring 5
Ulke Kvikkjokk - Saltoluokta, bil samt bussproblem Fjällvandring 2
BenderMania Sarek Kvikkjokk - Saltoluokta Fjällvandring 3
Chrillek Dricksvatten Kvikkjokk-Saltoluokta Fjällvandring 6
skogsavenyn Saltoluokta - Kvikkjokk, Kungsleden 8-18 auc Fjällvandring 8
mbd3f Kvikkjokk-Saltoluokta 8-18 Juni Fjällvandring 8
Aamuvirkku Andra flygvilliga från Kvikkjokk till Tarraluoppa/ Saltoluokta 6.-8.9.? Fjällvandring 0
Gunlög Saltoluokta till Kvikkjokk via Luohttolahko Fjällvandring 9
Crille_ Bastu i Kvikkjokk / Saltoluokta fjällstation Fjällvandring 4
jyvgoo Kungsleden Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 11
david_k Sarektips: Sulitjelma till Saltoluokta/Kvikkjokk Fjällvandring 6
Hinka Saltoluokta - kvikkjokk - båtar ? Fjällvandring 4
ErikThorsell Ang. Kungsleden Saltoluokta - Kvikkjokk Fjällvandring 3
jharmala Saltoluokta - Kvikkjokk veckan innan midsommar? Fjällvandring 5
Pappan Kukkesvaggebron - Saltoluokta, lämplig väg? Fjällvandring 2
MrsNHP Saltoluokta i början av september? Fjällvandring 3
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
t0mmy Dagsturer Saltoluokta/Abisko - hur brukar folk göra? Fjällvandring 10
BenderMania Från Mikkastugan till Saltoluokta Fjällvandring 2
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
Pia73 Saltoluokta, tips efterfrågas! Fjällvandring 0
nicko_ Sarek, Ritsem-Ruothesvagge-Sjielmmagredde-Snarvvavagge-Rapa-Aktse-Saltoluokta Fjällvandring 10
leona1 Alternativ väg tillbaka Aktse - Saltoluokta? Fjällvandring 8
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
undersidan Lämpliga skor för sträckan Nikkaluokta-Saltoluokta? Fjällvandring 3
annaelisabeth Saltoluokta - Teusajaure utan väg Fjällvandring 8
Tagetes Trångt och trasigt på Saltoluokta Fjällvandring 3
-Malin- Vakkotavare - Saltoluokta Fjällvandring 1
sus_sky Saltoluokta till Suorva nästa vecka Fjällvandring 3
Evajar Hur är vaden mellan Staloluokta och Saltoluokta? Fjällvandring 8
Nettchen Vandra Ritsem - Saltoluokta: antal dagar? Fjällvandring 4
Musse Vidunder Basläger i Sarek Fjällvandring 29
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
rockyduderino Sarek Augusti (Ritsem - Saltoluokta) Fjällvandring 16
Grönblad bussgods till Saltoluokta? Fjällvandring 19
Esko747 Gå från Saltoluokta till Akka Fjällvandring 28
HikeAndFly Turförslag Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 14
nordängen Tvådagarstur från Saltoluokta Fjällvandring 13
Norris Gammal tall i "Lilla Tallsjön" vid Saltoluokta? Fjällvandring 0
Kristi_Brud Tips på rundtur vid Saltoluokta Fjällvandring 4
qparq Sarek: Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 20
danielia Resa till/från Saltoluokta - nån som vill följa med? Fjällvandring 0
arniklasses Bestigningar Saltoluokta Fjällvandring 6
tomhylsan Båt till Saltoluokta Fjällvandring 4
tinab66 Nikkaluokta - Ritsem eller Nikkaluokta-Saltoluokta??? Fjällvandring 17
Chowdhury Start Surova slut Saltoluokta på 4 dar, genomförbart? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.