Dagsturer Saltoluokta/Abisko - hur brukar folk göra?

Halloj,

Jag och sambon tänkte slå tag i saken i år efter många års tankar om att åka och gå dagsturer i Sarek-området eftersom vi ändå bor i norra delen av landet.Vi har kollat runt lite och det känns som att det antingen skulle vara Saltoluokta eller Abisko som gäller för vår första utflykt (vi har inte fjällvandrat tidigare, eller rättare sagt, inte sen gymnasiet i alla fall och det är en tag sen nu).

Men då vi kollat på dagsturer är ju ett boende intressant på plats, och när vi tittat på Saltoluoktas fjällstation t.ex. så slår det oss att det är extremt dyrt med både frukost och middag (300kr frukost, 1000kr för middag, vilket iofs är en trerätters), rena lyxhotellpriser. Så vår fråga kokar då ner till - hur brukar folk göra i allmänhet, tar man med sig mat till boendet och finns det tillgång till kök och/eller grill så man kan laga egen mat?

Finns det mataffär och/eller restauranger i närheten av fjällstationerna i Saltoluokta och Abisko?

Eller skulle ni som är mer bevandrade rekommendera oss någon annan plats att åka till för får första tripp? Vi har inga särskilda krav annat än att det ska vara nybörjarvänligt, och gärna något berg med utsikt som går att promenera upp på.
 
Nu vet jag inte hur du kommar till denna priser för mat. Jag hittar 105 SEK för frukost och 365 SEK för middag. https://www.svenskaturistforeningen.se/boende/stf-saltoluokta-fjallstation/mat-och-dryck/
Om man vill har det billigare finns självhushållsköket där du kan laga din egen mat (medhavt eller köpt i fjällstationens butik).

Saltoluokta är en väldigt fin plats som ger fjällkänslan redan i stationen.
Abisko blev mer av en "hektisk" plats under de senaste åren, men även den gillar jag.

I Saltoluokta finns ingen annan plats att köpa mat eller äta ute än fjällstationen, I Abisko finns en butik i byn, 2 km från stationen, om där finns servering på annan ställa vet jag inte.

Henning
 
Jag skulle helt klart valt vandrat till sydtoppen om ni inte varit dit tidigare. Nikkaluokta - Kebnekaise fjällstation är en relativt enkel vandring, speciellt nu när man fixat upp alla spångar under för-sommaren. Mobiltäckning hela sträckan (Telia) och många vandrare finns efter leden, vilket för mig är skönt i fall det skulle hända något.

Så här hade jag tänkt.

Dag 1: Buss från Kiruna till Nikkaluokta (150 kr, om ni inte har/kan låna Kirunakortet) Ni är framme i Nikka ungefär 11:30 och börjar vandringen mot Kebnekaise fjällstation som är 19 km bort, ca 4-7 timmar. Ni kommer fram och slår upp tält. Ni har många platser att välja på, ett tips är skogen just innan fjällstation (Höger om helikopterplattan) just för att det är bra väderskydd, nackdel är helikoptern, men vaknar man tidigt är det inga problem.

Fjällstation erbjuder också allt man kan behöva, men kör ni ekonomiskt tar ni med allt. Ni kan använda kök, bastu, toaletter och annat om ni köper ett dagsband. Tror det kostade 150 kr?

Dag 2: Frukost på Fjällstation, rekommenderas starkt. Är ni medlemmar i STF 115 kr annars 130 kr. Öppnar kl 06:00 och det brukar vara full fart, då alla vill upp mot Sydtoppen. Jag rekommenderar ändå att ni är där direkt det öppnar för att få en tidig start mot toppen då det tar sin tid. Räkna på 12 timmar vandring fram och tillbaka.

Kan vara en del snö, beroende på när ni vandrar. Ett tips är att ha med en mindre väska för extra kläder och ett mindre förråd med mat och annat nödvändigt i fall vädret skiftar eller något händer.

Den stora nackdelen med Kebnekaise är att det är mycket folk, vilket både kan vara en för- och nackdel beroende på vad man är ute efter, men som nybörjare rekommenderar jag verkligen det, just eftersom människor gör det säkrare i fall något händer och då man har mobiltäckning praktiskt taget hela tiden (bortsett från vissa partier mot toppen)
 
I Saltoluokta finns ett jättebra kök med i stort sett allt i deras service hus. Finns kyl och frys! Så perfekt att ta med egen mat. Finns även bastu o dusch där.
Detta kan man även utnyttja om ni tältar där o betalar tält avgift. Tältar ni är det lite billigare än att bo på stationen o så kanske man kan lägga pengar på nån frukost eller 3rätters ibland.
 
Nu vet jag inte hur du kommar till denna priser för mat. Jag hittar 105 SEK för frukost och 365 SEK för middag. https://www.svenskaturistforeningen.se/boende/stf-saltoluokta-fjallstation/mat-och-dryck/
Om man vill har det billigare finns självhushållsköket där du kan laga din egen mat (medhavt eller köpt i fjällstationens butik).

Saltoluokta är en väldigt fin plats som ger fjällkänslan redan i stationen.
Abisko blev mer av en "hektisk" plats under de senaste åren, men även den gillar jag.

I Saltoluokta finns ingen annan plats att köpa mat eller äta ute än fjällstationen, I Abisko finns en butik i byn, 2 km från stationen, om där finns servering på annan ställa vet jag inte.

Henning

Vi gick in på bokning för 3 dagar, då stod alla priser x3 utan någon förklaring att det var för alla tre dagar... jeez
Nåja då är det i alla fall inte så dyrt som vi först trodde. Hur är det i Saltoluokta, visst kommer man med bil hela vägen upp till fjällstationen?

Hur är det sen när man ska ut och vandra, måste man med färjan över älven igen, eller är det på samma sida om vattnet som man i regel går?

I Saltoluokta finns ett jättebra kök med i stort sett allt i deras service hus. Finns kyl och frys! Så perfekt att ta med egen mat. Finns även bastu o dusch där.
Detta kan man även utnyttja om ni tältar där o betalar tält avgift. Tältar ni är det lite billigare än att bo på stationen o så kanske man kan lägga pengar på nån frukost eller 3rätters ibland.

Det låter riktigt bra, tält kommer vi inte att köra den här gången, mest för att vi inte äger ett, och för att vi tänkte mjukstarta genom att göra det enkelt för oss.
 
Hur är det i Saltoluokta, visst kommer man med bil hela vägen upp till fjällstationen?

Hur är det sen när man ska ut och vandra, måste man med färjan över älven igen, eller är det på samma sida om vattnet som man i regel går?

Bilen får ni ställa vid Kebnats där ni tar båten (som bara tar passagerare) över. Båten går några gånger om dagen ( anpassat till busstiderna). Båttider och priser brukar finnas på nätet.
För dagsturer utgår ni från fjällstationen där ni kan vandra själva eller följa med någon organiserad tur i ex St Sjöfallets nationalpark och området närmast fjällstationen (Sarek eller Padjelanta ligger mer än en dagsmarsch bort och kräver övernattning.
 
Till Saltoluokta kör ni först till kebnats sen åker man båt över till fjällstationen.
Den ligger i väglöst land så det är väldigt lugnt där!
Finns massor med dagsturer att göra. Samt att ni kan bo i stuga i samevistet i pietsaure ovanför salto.
 
Bilen får ni ställa vid Kebnats där ni tar båten (som bara tar passagerare) över. Båten går några gånger om dagen ( anpassat till busstiderna). Båttider och priser brukar finnas på nätet.
För dagsturer utgår ni från fjällstationen där ni kan vandra själva eller följa med någon organiserad tur i ex St Sjöfallets nationalpark och området närmast fjällstationen (Sarek eller Padjelanta ligger mer än en dagsmarsch bort och kräver övernattning.

Till Saltoluokta kör ni först till kebnats sen åker man båt över till fjällstationen.
Den ligger i väglöst land så det är väldigt lugnt där!
Finns massor med dagsturer att göra. Samt att ni kan bo i stuga i samevistet i pietsaure ovanför salto.

När man åkt färjan över från Kebnats, hur långt är det då till fjällstationen?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Karolina P Dagsturer i Åre i mitten av september Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
Marcus S Lämplig utgångspunkt för dagsturer? Fjällvandring 4
björsi Dagsturer med 6 månaders bebis Fjällvandring 17
Issie88 Dagsturer med barn från husvagn, Ritsem eller stora sjöfallet Fjällvandring 5
Materialaren Tips på dagsturer i området kring Tjeggelvas Fjällvandring 0
PL Abisko Turiststation 5 dagar + tips på dagsturer Fjällvandring 8
speedy Tips på dagsturer Norrbotten? Fjällvandring 4
philipö Abisko dagsturer, tre dagar maj. Turtips Fjällvandring 13
elins_trädgård Dagsturer runt Grövelsjön? Fjällvandring 25
Hedberg3 Dagsturer från stuga / hytte Fjällvandring 5
Axe Dagsturer i Norrbottensfjällen - husvagn Fjällvandring 4
Karpaterna.se Tips på dagsturer längs sträckan Vakkotavare-Singi-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 4
Axe Jäkkvik; mygg? dagsturer? Fjällvandring 3
Egel Tips på enklare dagsturer från basläger. Fjällvandring 1
k elias Fin fjällstuga för dagsturer med småbarn Fjällvandring 8
rolandsk Fråga om dagsturer/paddling i Kvikkjokk Fjällvandring 3
wesemi Var vandra dagsturer med barnfamilj Fjällvandring 3
lindajones Tips dagsturer i Lofoten? Fjällvandring 8
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
Tilert Tips på dagsturer eller kortare turer kring Boden Fjällvandring 5
Escodobe Lämna tältet för dagsturer? Fjällvandring 26
quango Dagsturer från Abisko Fjällvandring 2
Sezziyanen Funderingar kring Ritsem-Staloluokta-Dagsturer-Ritsem Fjällvandring 8
Fantomax Bästa utgångspunkt för vackra dagsturer Fjällvandring 1
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
Fantomax Hjälp med dagsturer i Sälen! Fjällvandring 13
CharlottaK Lätta dagsturer norr om polcirkeln, midsommartid Fjällvandring 9
Etriol Dagsturer Ritsem eller Stora sjöfallet med småbarn Fjällvandring 2
Christoffer Hedman Dagsturer vid Grövelsjön Fjällvandring 7
gundj Dagsturer i Grövelsjönomrâdet Fjällvandring 4
smilinthyme Dagsturer i Jämtland - hjälp Fjällvandring 2
svegus Dagsturer kring Lunndörren, Vålåstugorna, Stensdalen Fjällvandring 2
gusbo Tips för övernattningstur och dagsturer med småbarn i Abiskotrakten Fjällvandring 5
fjölar Kvikkjokk - Tarraluoppal. Dagsturer, toppturer och fina tältplatser. Fjällvandring 13
abolinder Dagsturer i Jotunheimen Fjällvandring 8
sussilo Tältplats för dagsturer i Dalafjällen Fjällvandring 2
mariahelena Nybörjare som vill gå dagsturer! Fjällvandring 5
MatildaD Dagsturer kring Välijokk Fjällvandring 0
ala Dagsturer runt Abisko Fjällvandring 5
mysk Bra område för dagsturer Fjällvandring 0
ceciliaw Dagsturer kring Hemavan/Tärnaby? Fjällvandring 12
P.D Dagsturer runt storulvån ? Fjällvandring 2
Tranan Dagsturer runt Kvikkjokk Fjällvandring 4
P.D Dagsturer från Vålådalens fjällstation. Fjällvandring 2
ndaa Tips om dagsturer i Norge Fjällvandring 1
Dagsturer med joggingskor? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...