Kungsleden Saltoluokta-Kvikkjokk

Jag, min pojkvän och två hundar kommer att vandra Kungsleden mellan Saltoluokta - Kvikkjokk i mitten av juli i år och undrar om det finns någon som har några tips? Vi kommer att sova i tält och har det här är vår andra gemensamma fjällvandring, förra året vandrade vi kring Kebnekaise och sov på fjällstationen där. Vi är i 25-årsåldern och hyfsat vältränade.

Jag tar gärna emot tips och råd från andra som gått samma sträcka tidigare gärna med hund. Hade ni med all mat eller fyllde ni på efter vägen vid fjällstugorna? Hur fungerade båttrafiken? Var det mycket mygg och finns det något speciellt vi bör tänka på?

Tacksam för svar
 
Sträckan mellan Sitajaure och Aktse är bara 9km. Då kan man passa på och ställa säcken vid vägen och gå upp på Skierfe toppen och tillbaka. Jag kommer inte ihåg hur många extra km det var, men det klara man på en dag. Sista biten till Aktse är ganska brant. Sedan mins jag att jag la in en extra dag i Aktse och tog en båttur in i Sarek och gick upp till Namatj. Där har man mycket bra utsikt rund om. På skierfe toppen hade jag dåligt väder och såg ingenting, men vid bra väder ska man ha en fin utsikt.
Båttrafiken bör fungera bra vid den tiden. Jag gick i slutet av augusti/ början september och då får man se upp med båttrafiken. I början av september får man beställa den av någon som heter Erik (tror jag).
Det är en fin tur, sista avsnittet till Kvikjokk är något tråkig med mycket skog.
Ha en trevig tur!
 
Tipset om att besöka Skierfe och Nammatj som veni gav er, tyvärr inte går för sig om ni har hundarna med er. Enligt nationalparksreglerna är det inte tillåtet att medföra hund in i Sarek.
Undantaget där Kungsleden passerar igenom, och då måste hunden vara kopplad.
Om ni kan lösa "hundfrågan" så håller jag med om venis förslag. Utsikten från framförallt Skierfe håller absolut världsklass!

God tur!
Lars Östlin
 
Jag har med en påse från Jerven till hunden för årets vandring/fiske/jakt om det blir extremt med mygg - annars för värme och plats att sova. Får köra med Mygga Natural i ljumskar och buk på honom också.

1005-1.jpg
 
Tråkigt att inte kunna gå upp på skierfe med hundarna, då verkar det nästan som att vi missar höjdpunkten på sträckan, men det får kanske bli nån annan gång om vi väljer att vandra utan hundar.

Ni som gått sträckan har ni åkt motorbåt på alla ställen det finns eller valde ni att ro själv och var det jobbigt i så fall?
 
Tråkigt att inte kunna gå upp på skierfe med hundarna, då verkar det nästan som att vi missar höjdpunkten på sträckan, men det får kanske bli nån annan gång om vi väljer att vandra utan hundar.

Ni som gått sträckan har ni åkt motorbåt på alla ställen det finns eller valde ni att ro själv och var det jobbigt i så fall?
Undertecknad har vandrat sträckan, men då nyttjat motorbåt för att korsa de stora vattendragen. Att ro över Teusajaure skulle nog inte vara alltför jobbigt, förutsatt att man inte behöver ro 3 gånger förstås! Man ska ju se till att det finns båtar på båda sidor när man är klar!
 
Att ro över Teusajaure lär inte bli aktuellt på den delen av Kungsleden. Den sjön ligger norr om Saltoluokta.
Men det är viktigt att kolla om Läntha kör båten över Laidaure vid Aktse.
Förra året var stora problem eftersom Läntha håller på att trappa ned på båtkörningen.
Hörde talas om att folk vände i Aktse och gick tillbaka till Saltoluokta eftersom dom inte ville ro över Laidaure.
Själv fick jag vänta en extra natt vid båtlänningen i Rapadalen eftersom Läntha började köra 1/8.
Kolla med STF eller Länthas hemsida.
 
Att ro över Teusajaure lär inte bli aktuellt på den delen av Kungsleden. Den sjön ligger norr om Saltoluokta.
Men det är viktigt att kolla om Läntha kör båten över Laidaure vid Aktse.
Förra året var stora problem eftersom Läntha håller på att trappa ned på båtkörningen.
Hörde talas om att folk vände i Aktse och gick tillbaka till Saltoluokta eftersom dom inte ville ro över Laidaure.
Själv fick jag vänta en extra natt vid båtlänningen i Rapadalen eftersom Läntha började köra 1/8.
Kolla med STF eller Länthas hemsida.

Tack för tipset, det måste jag kolla upp.
 
åkte motorbåt över sitojaur, men rodde över laitaure. helt enkelt för att det låg två båtar på våran sida i det andra fallet, så vi behövde bara ro över en gång. =) rodden var lite småjobbig då det blåste en del och gick lite vågor, hade man varit helt ovan att ro hade det kanske varit lite småknepigt, men det gick bra. handskar är bra att ha.

men ni får inte missa skierffe om det är bra väder!
kan det kanske vara möjligt att lämna hundarna till någon (stugvärden?) i aktse, och knata upp själva, om ni har lite tur...?
 
Salto-Kvikkjokk

jag hade först planerat gå denna sträckan ensam med hund, men pga roddturen och bristen på vatten långa sträckor så avstod jag och tar en tur där vattentillgången är bättre. Alt att jag kan locka nån med mig som bärare... ;-)
Rek ni kollar upp vatten spec då ni har 2 hundar med er då. Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
skogsavenyn Saltoluokta - Kvikkjokk, Kungsleden 8-18 auc Fjällvandring 8
ErikThorsell Ang. Kungsleden Saltoluokta - Kvikkjokk Fjällvandring 3
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
coffee_hiker Kungsleden - Glutenfri / Gluten Free Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
coffee_hiker Kungsleden - Granskning av resplanen Fjällvandring 18
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
fback Kungsleden i juli 2020 - snösmältning? Fjällvandring 2
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Still Alive Södra Kungsleden Fjällvandring 19
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
Ljung_dalen Vandring till stugorna bredvid Kungsleden Fjällvandring 0
JVH Kungsleden 2020 Fjällvandring 11
[Andreas] Snösmältning Kungsleden Fjällvandring 17
Haller Kungsleden Fjällvandring 3
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
elin_a Vattentillgång längst kungsleden? Fjällvandring 4
marusken Bra rutt för lång vandring i Kungsleden? Fjällvandring 5
ludde0719 Delar av Nordkalottleden + Sarek (Kungsleden) i sommar. Tips mottages! Fjällvandring 8
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65
Lofoten - Møring Islagte båtkryssinger på Kungsleden? Fjällvandring 2
Airfoil Kungsleden förlängning? Fjällvandring 2
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Trees Kungsleden in Early July Fjällvandring 1
DinaStorm When is it best to hike Kungsleden Fjällvandring 6
Spof Kungsleden på 16 dagar Fjällvandring 40
Apetass Höga Kustenleden och Kungsleden 2017 Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.