Start Surova slut Saltoluokta på 4 dar, genomförbart?

Hej alla vandrare!

Hej

Jag ska vandra i Sarek med start 9/9 och hemfärd 13/9.

Jag har tänkt börja i Suorva vidare till bron över Guhkesvákkjåhka, gå Basstaváge ner till Rinim för att sedan åka båt (som jag har läst går längs Sitojaure) till Sitojaurestugorna. Sedan är det Kungsleden upp till Salto.

Jag har aldrig vandrat i Sarek tidigare och vet inte om det är ett orealistisk turförslag.

Upplägget är:

Dag 1, start i Suorva slå läger vid renvaktarstugan sydöst om Niendotåhkkå.

Dag 2 , korsa Guhkesvákkjåhka vid bron. Sedan ta sikte på Bierikjávrre. Här undrar jag om det går att komma över på den östra sidan om Bierikjávrre. Eller måste jag gå den västra sidan ner mot Pielastugan? Slå läger någonstans längs Basstavágge.

Dag 3, Fortsätta till Rinim för att åka båt till Sitojaurestugorna.

Dag 4, Kungsleden till Saltoluokta

Jag har en känsla att det blir lite övermäktigt. Skulle kanske behöva ha nga extra dagar på mig.

Har någon tips på andra trevliga turer så är jag idel öra


/mvh Patrik
 
Jag är osäker på rundan du föreslår. Jag ger i alla fall förslag till alternativ ifall du tycker det är ok att ta ganska långa dagar 1 och 4 för approach.. och då exempelvis köra saltoluokta- mitten av basstavagge dag 1 och motsatsen dag 4. Alternativt kvikkjokk-gådokjåhkå (eller pårek för lugnare dag) dag 1 och motsatsen 4. Sen spendera 2 dagar med toppturer i Ähpar- eller Pårtemassivet. Samma sak är möjlig att genomföra från Ritsem till Nijak och köra 2 dagar toppturer i Sarektjåhkkåmassivet, men då har man också ett svårt vad om man ska gå kortaste vägen.
 
Gått denna tur men Salto-Suorva på tre övernattningar.
Gick fel väg runt Ähpar så jag genomkorsade inte Pastavagge,men gick upp i den o tillbaka en bra bit.
gick över i änden av Pierikjaure och det gick bra,tydligen svårare passera den år Suorva-hållet.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...