Kvikkjokk-Saltoluokta 8-18 Juni

Hallå, jag och en polare tänkte dra upp till fjällen och vandra Kungsleden mellan Kvikkjokk och Saltoluokta (inte bestämt riktning) 7 eller 8-18 juni vilket är ända tiden vi kan i sommar. Vi har insett att säsongen inte riktigt börjat vid den tiden och att fjällstugorna till största del kommer vara stängda men det gör oss inget eftersom vi ändå tänkt tälta. Dock undrar vi hur det kommer se ut med snö/vatten på den här sträckan så tidigt på säsongen? Samt om det ens är möjligt att gå vår tänkta rutt med tanke på att båttrafiken kanske inte har börjat köra?

Så om det är någon som har information om hur läget ser ut 8-18 Juni så uppskattar vi all information vi kan få. Är det ens möjligt att ta vår sträcka även om båttrafiken inte är igång? Och om det inte funkar, har ni förslag på någon alternativ rutt med liknande miljö?

Tack på förhand!
 
Gränsfall...

Spontant tror jag inte det är någon vidare bra idé vid den tidpunkten...men gör som så att du ringer till Kvikkjokk fjällstation och fråga dom om snöläget osv :)!

Sedan på STF:s sida så kan du säkerligen läsa när båtarna sätts i sjön för säsongen....visst, det kanske går att ordna motordriven båt mot betalning!
 
Spontant tror jag inte det är någon vidare bra idé vid den tidpunkten...men gör som så att du ringer till Kvikkjokk fjällstation och fråga dom om snöläget osv :)!

Sedan på STF:s sida så kan du säkerligen läsa när båtarna sätts i sjön för säsongen....visst, det kanske går att ordna motordriven båt mot betalning!

Ska definitivt ringa och höra hur läget ser ut där uppe. Enligt länsstyrelsen läggs roddbåtarna på kring midsommar så det känns ju tveksamt att de är aktuella. Det går heller ingen schemalagd båttrafik över Sitojaure eller Laitaure förrän den 24 Juni men det ska vara möjligt att ringa och boka i förväg. Hur stor är risken att det är is kvar på någon av sjöarna så det inte går att beställa båtskjuts? Finns det någon möjlighet att gå hela rutten med rimliga omvägar?

Förutom båtsituationen är det något annat som gör att du inte tycker det är en bra idé? Kan det vara så lederna är helt nedsänkta i vatten eller under decimeter av snö? Skillnad på de lägre och högre delarna i det avseendet?

Förslag på andra rutter som kanske är bättre den perioden?
 
Senast ändrad:
Min gissning...du måste gå genom Sarek...möjligt?!?

Hejsan,

Det är många som tänkt sig en tidig tur i fjällen i år. En mycket trevlig tid om jag får säga det själv :)

Men jag svarar som jag gjort i alla andra trådar. Det är väldigt mycket med snö uppe i Lapplandsfjällen i år och det har varit en kall "vår"....det är meteorologiskt fortfarande vinter där uppe, dvs de har ännu inte haft 5 dagar i sträck med dygnsmedeltemperatur över 0:an. Vill man ha koll på mer exakt hur det ser ut där ni tänkt gå finns det trevligt nog en mätstation i Björkudden som ligger någon mil öster om Satoloukta, se bilden nedan. Som synes är det fortfarande 1 dm med snö ända nere vid Stora Lule vatten, dvs det lär vara över metern uppe på kalfjället. Så om man bestämmer sig för att bege sig upp till Lapplandsfjällen så tidigt som den 8:e Juni får man kallt räkna med att vandra till största delen på snö. Gissningsvis även i rutten sådan, dvs det kommer ta lång tid att ta sig fram.

Men det största problemet med er tänkta rutt är som du redan gissat att det ligger is på sjöarna. Kollar man t.ex in webbkameran uppe i Björkliden (http://www.webbkameror.se/skidkameror/bjorkliden/skidkamera_bjorkliden_1.php) ser man att hela Torneträsk fortfarande är isbelagd. Så min gissning är att det varken kommer vara möjligt att ta sig över Laitaure, Sitojaure eller för den delen över älven mellan Saltoloukta och Kebnats. Så enda möjligheten att ta sig från Kvikkjokk och norrut går genom Sarek, vilket milt sagt lär vara en utmaning mitt i vårfloden.

Jag hade tänkt att åka upp till Lapplandsfjällen exakt den tänkta tiden. Men pga av snöläget (och det faktum att vi har med oss en liten 5-månaders bebis....) har vi istället valt att vandra i Jämtlandsfjällen. Vill man till varje pris upp till Lapplandsfjällen så hade jag åkt till Nikkaloukta och gjort en tur därifrån. Inte för att det är mindre med snö, men man behöver inte ta sig över några sjöar!!! Annars är Muddus ett mycket trevligt alternativ den här tiden på året :)

/ Stefan

PS: Vill man få en uppfattning om hur det ser ut uppe på kalfjället finns det en webbkamera på Helags (http://www.meac.se/sub_2/helags/wind.asp). Och då ska man ha i åtanke att det varit MYCKET mindre med snö i Jämtlandsfjällen jämfört med Lappland!!!

http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=19698&stc=1&d=1432271142
 

Bilagor

  • snodjup_bjorkudden.jpg
    snodjup_bjorkudden.jpg
    79.2 KB · Visningar: 1,055
Senast ändrad:
Jag kommer att åka upp till Kvikkjokk om några dagar och kommer att vara tillbaka i Uppsala igen runt 5-6 juni. Då skulle jag kunna rapportera läget men det är förmodligen för sent för er. Sedan kommer jag att återvånda dit igen 10 dagar senare för en Sarekvandring.

Jag har startat en Sarekvandring 10 juni ett år och då var det i stort sett snöfritt upp till ca 1200 metersnivån. Då var det tidigt. Ett annat år var jag uppe i Kvikkjokk 1-2 juni. Då var det snöfritt nere i byn, men vi behövde inte gå långt på Kungsleden förrän vi sjönk ner till knäna i blötsnö (vi hade inte tänkt vandra då utan tog bara en promenad). Två gånger har jag besökt Stora Sjöfallet runt 10 juni och då hade Satihaure-magasinet nyss sköljt och var utan is. Suorvajaure var istäkt i östra änden men öppen mellan Ritsem och Änonjalme. Båda gångerna paddlade vi kanot på Sjaunjaälven och startade i Satihauremagasinet. En tredje gång ville vi starta tidigare och var uppe redan 2 juni men då var magasinet isbelagt så vi fick starta från Allavare i östra delen av Sjaunja. Då kom vi precis till det högsta vatenståndet det året.

Laitaure ligger lite högre än de magasin jag nämnt och sköljer förmodligen lite senare, förmodligen 10-15 juni så innan dess är det omöjligt att ta sig över. Det finns inte heller några broar i närheten så ligger isen blir det helt stopp där. Så min slutsats blir att det är OK den 18 juni men inte den 8 juni. En annan sak att ta hänsyn till är att Kungsleden går rätt högt, 900m, på en del av sträckan och även om Laitaure är öppen så kan det ligga kvar mycket snö så högt upp.

Sommaren verkar komma sent i år och jag rekommenderar att ni följer Undvalls förslag.
 
Hej
Skalka (295 möh)ligger det is/sörja på utom vid Tjåmotis där det ju är öppet
Båt högre upp är bara att glömma... Om jag passerar vid Tjaktjaure im så skriver jag en rad.......
Anders
 
Med tanke på problemen med framkomlighet har vi valt att prioritera om lite saker i sommar och ta turen i Juli istället. Ingen av oss har varit och vandrat i fjällen förut så vi vill inte göra det för svårt och omständligt.

Tack så mycket för alla svar. Det har varit till stor hjälp och uppskattas verkligen.

Om någon har några tips på saker vi inte inte får missa på vägen eller bara allmänna tips för att göra göra turen så trevlig som möjligt hade vi även uppskattat det.
 
Klokt val :)

Jo är det första turen är det onekligen klok att senarelägga den.

Nu finns det massor av trådar i ämnet sen tidigare som är väl värda att läsa på. På sträckan Kvikkjokk - Saltoloukta finns det givetvis en massa att se, men om vädret är det rätta är ett "måste" att ta en avstickare upp på Skierfeklippan. Är utan tvekan ett av landets absolut mäktigaste utkiksplatser!!!

Annars är väl det viktigaste att ha ett riktigt bra regnställ och ett par bekväma kängor som man helst bör ha gått in. Myggmedel är väl också ganska dumt att glömma :)

/ Stefan
 
Som Stefan redan påpekat finns det massor skrivet här på Utsidan om denna och alla andra sträckor längs Kungsleden. Så ta er tid och bläddra igenom gamla trådar, där har mycken visdom samlats.

Jag själv vill ändå påminna om den fantastiska barrurskogen mellan Kvikkjokk och kalfjället vid Huornnásj. Närmast byn är skogen förstås påverkad av skogsbruk, men kulturpåverkan avtar successivt när man närmar sig Pårtestugorna (om man går norrut). Här kan man se hur skogen ser ut när (nästan) bara naturkrafterna får verka. Så ta er tid och stanna då och då, även om myggorna bits.

Jag nämner detta särskilt eftersom många går med blicken i backen och ser den här biten som en transportsträcka för att komma upp på fjället. I själva verket är sträckan Kvikkjokk - Saltoluokta ett av de mer varierade avsnitten av Kungsleden, där de flesta naturtyper i fjällen blir representerade. Man saknar väl egentligen bara den högalpina zonen.

Lycka till önskar Pelle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
MartinVandrar Extra dagstur? Längs med Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
Tobias.H Saltoluokta - Kvikkjokk i september? Fjällvandring 5
Ulke Kvikkjokk - Saltoluokta, bil samt bussproblem Fjällvandring 2
BenderMania Sarek Kvikkjokk - Saltoluokta Fjällvandring 3
Chrillek Dricksvatten Kvikkjokk-Saltoluokta Fjällvandring 6
skogsavenyn Saltoluokta - Kvikkjokk, Kungsleden 8-18 auc Fjällvandring 8
Grahniskogen Saltoluokta–Kvikkjokk med avstickare i Sarek Fjällvandring 5
Aamuvirkku Andra flygvilliga från Kvikkjokk till Tarraluoppa/ Saltoluokta 6.-8.9.? Fjällvandring 0
Gunlög Saltoluokta till Kvikkjokk via Luohttolahko Fjällvandring 9
Crille_ Bastu i Kvikkjokk / Saltoluokta fjällstation Fjällvandring 4
jyvgoo Kungsleden Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 11
david_k Sarektips: Sulitjelma till Saltoluokta/Kvikkjokk Fjällvandring 6
Hinka Saltoluokta - kvikkjokk - båtar ? Fjällvandring 4
ErikThorsell Ang. Kungsleden Saltoluokta - Kvikkjokk Fjällvandring 3
jharmala Saltoluokta - Kvikkjokk veckan innan midsommar? Fjällvandring 5
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
Anders_Utsidan Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 8
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
Phil_Warsaw Extra 3 or 4 day trip at end of Padjelantenleden (Ritsem or Kvikkjokk?) Fjällvandring 2
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
driatic Raketskjutfält söder Om Kvikkjokk Fjällvandring 2
labbman Rundtur från Kvikkjokk Fjällvandring 12
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Dunderkvarnen Kvikkjokk-saltouloukta 14-19 juli. Helikopter tillbaka. Fjällvandring 0
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
denelake fotografen Upphittad kniv i Kvikkjokk Fjällvandring 0
GustavOh Kvikkjokk - Vállevágge - låptåvágge - över njoatsosjjåhko - Pårek - kvikkjokk Fjällvandring 17
marusken Packningstips sökes - Vandring Hemavan-kvikkjokk Fjällvandring 2
Gullis Ta sig till Kvikkjokk Fjällvandring 2
Gullis kvikkjokk-nikkaluokta Fjällvandring 25
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
skogsbaronen Ahkka-Rouhtesvagge-Alggavagge-Luohttolahko-Bårdde-Kvikkjokk Fjällvandring 4
FlyerSword Transport Ritsem till Kvikkjokk? Fjällvandring 16
Lappjocke Kvikkjokk saltoloukta Fjällvandring 1
out n about Ammarnäs - Kvikkjokk Fjällvandring 1
Tobias.H Behöver rådgivning för Nikkaluokta - Kvikkjokk Fjällvandring 7
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7
Pappan Tips längs Tarralouppal - Sarves - Lullihavagge - Kvikkjokk Fjällvandring 6
Feorie Silvervägen - Mavas - Kvikkjokk? Fjällvandring 9
skogsbaronen Kvikkjokk-Vallevagge-Njoatsojavrre-Tarraluoppal-Kvikkjokk Fjällvandring 44
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
Huml3 Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk Fjällvandring 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.