Sämre kvalite på skalplagg?

Efter att ha läst alla inklägg om dyra skaljackor som läcker och har sig, tror jag att jag ska göra slag i det jag länge funderat över. Nämligen köpa billigt!

Jag blir lite förbannad varje gång jag går på friluftsaffärer och ser vad kläderna kostar. Det värsta är att oavsätt hur dyra kläder man köper så håller det inte, speciellt inte så länge som jag förväntar mig att det ska hålla.
Jag har en Tierrajacka som jag köpte 1994 (!) lite pansarliknande men den har hållit i alla dessa år trots mycket flitigt användande. Men nu har jag testat lite andra märken och jag är inte nöjd, jag kanske förväntar mig för mycket av en jacka som kostar 5000 kr?! Men nu tänker jag inte vara med på detta längre, hädanefter kommer jag att gå ner i pris, max 2000 kr är det som gäller.

Då kanske jag måste köpa ny jacka oftare... men som det är i dagens läge så får jag ju göra det ändå. Dyr eller billig jacka det håller ändå bara 2-3 år.

Skit? skitdyrt ?

Vad är det för skräp ni köper för 5-6000 som läcker o går sönder ??????
Tror ni på allt som affärerna säger om kläderna, bara att lämna garanti på 2-3 år tyder ju på att ngt ät sjukt.....
På min tid, 70-80tal, så kunde man köpa jackor o brallor av varandra som ngn haft i många år.
De var fortfarande funktionsdugliga, hur kommer sig det ?

Tänk, Fjällräven ballade ur slutet på 80 talet började istället tillverka "modeplagg" med mkt dålig kvalitet, nu vet jag inte om de skärpt sig.
Expeditioner vid ex.vis bergsbestigning (sponsrade)får ofta med sig en del skitprototyper som inte funkar, inget att apa efter deras klädesval alltså.
Det finns så mycket dyrt häftigt (sjysst märke)skit i sportaffärerna, se upp med kvaliteten, dåligt sytt, läcker, och dragkedjor som pajar.
Förresten, vikten är av marginell betydelse, du bär ju redan på dem, om de funkar, o inte ligger i ryggsäcken....
Lycka till med klädvalen....
peter

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vad är det för skräp ni köper för 5-6000 som läcker o går sönder ??????
Tror ni på allt som affärerna säger om kläderna, bara att lämna garanti på 2-3 år tyder ju på att ngt ät sjukt.....
På min tid, 70-80tal, så kunde man köpa jackor o brallor av varandra som ngn haft i många år.
De var fortfarande funktionsdugliga, hur kommer sig det ?

Tänk, Fjällräven ballade ur slutet på 80 talet började istället tillverka "modeplagg" med mkt dålig kvalitet, nu vet jag inte om de skärpt sig.
Expeditioner vid ex.vis bergsbestigning (sponsrade)får ofta med sig en del skitprototyper som inte funkar, inget att apa efter deras klädesval alltså.
Det finns så mycket dyrt häftigt (sjysst märke)skit i sportaffärerna, se upp med kvaliteten, dåligt sytt, läcker, och dragkedjor som pajar.
Förresten, vikten är av marginell betydelse, du bär ju redan på dem, om de funkar, o inte ligger i ryggsäcken....
Lycka till med klädvalen....
peter
Glömde Giiivetviiis at skriva att man lär sig vilka MATERIAL o SÖMMAR, som behövs för att grejorna ska funka genom att tillverka grejorna själv, då ser man vad som pajade.
Inte meningen att alla utsidesmedlemmar ska bli duktiga skräddare, men det hjälper i träsket med alla val man måste göra, undersök grejorna inte bara passform i en provhytt i affären !!!!
peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips