Så mycket el drar nätjättarnas serverhallar: ”Halvt kärnkraftverk”

Visst är det kylan som är den tunga delen - och så länge vi inte får dämma upp/leda om
någon norrlandsälv genom hallens kylsystem (så att serverhallarna får kylflöde helt utan
pumpning) så kommer det naturligtvis dra ström. Mycket ström. Och när vindturbinerna
'oväntat' stannar/står stilla blir det hastigt behov av reservkraft, mycket reservkraft. Och
det enda som är snabbt nog är snabbreglerade stora vattenkraftverk (dvs Harsprånget
och såna där, där fåran nedströms kan ta emot momentant fördubblat flöde utan att hela
län översvämmas) samt - gasturbiner + dieslar... Stora och många.

Att flytta Amazonsatsningarna norrut är en ickefråga - kommunikationerna blir för långa.
Numera pratar de inte bara om övernattsleverans o dyl, det talas om 'omedelbar' leverans
- och det är Norrland för långt bort från befolkningen (kundunderlaget) för...

För min personliga del så får de gärna bygga hallarna härute, vi har både kärnkraftverken,
400-kV stamledningarna och oändliga mängder med kyligt brackvatten - men även vi är
för långt bort från kundunderlaget... Här bygger bara Vattenfall själva datahallsanläggning.
/Odd

...och någon mer Norrlandsälv kommer inte att byggas ut inom våran livstid.
 
Svenska kraftnäts f. d. gen.dir Odenberg uttalar sig i frågan.

"Förre generaldirektören om Amazons serverhallar: ”Det är idioti”
Av:Olof Svensson

PUBLICERAD:I GÅR 21.59
UPPDATERAD:I GÅR 22.30
NYHETER
Svenska kraftnäts förre generaldirektör Mikael Odenberg varnade för etableringen av stora serverhallar.

Nu anklagar han regeringen, nätföretag och Business Sweden för att vara aningslösa.

– Det är idioti att etablera serverhallar i Mälardalen, säger han.

Mikael Odenberg var generaldirektör för Svenska kraftnät 2008 till 2017. Han ledde myndigheten när den svenska regeringens jättesatsningar på serverhallar tog fart.

Nu är han kritisk och hävdar att han varnade för att elnäten skulle bli överbelastade om man inte såg till att kombinera etableringen med tillgång på lokal elproduktion.

https://disneyplus.bn5x.net/YQoNm
– Etablerar man serverhallar på fel platser förstärker man de interna överföringsproblemen vi har i Sverige. Mitt intryck är att olika aktörer, alltifrån regeringen till exportmyndigheter, har varit väldigt aningslösa, säger han.

”Fullständigt koko”
Amazon bygger nu tre serverhallar i Mälardalen, hur ser du på det?

– När jag fick höra att Northvolt diskuterade etablering av en batterifabrik i Västerås tyckte jag det lät fullständigt koko. Mälardalen är ett bekymmersamt område ur nätsynpunkt. Det är idioti att etablera serverhallar i Mälardalen.

Vems är felet?

– Mitt intryck är att regeringen har fått för sig att det här är en lysande affärsidé. Man har aktivt stöttat sådana här investeringar och det kan man ifrågasätta klokskapen i. Speciellt om man stöttar etableringar i geografiskt olämpliga områden.

Varnade Business Sweden
Mikael Odenberg säger vidare att han som generaldirektör påtalade olämpligheten i att etablera serverhallar i Mälardalen för Business Sweden. Den halvstatliga organisationen arbetar för att utländska techbolag ska etablera sina serverhallar i Sverige, något som Aftonbladet har granskat i tidigare artiklar.


– De var ute och försökte kränga Sverige som en jättebra plats för serverhallar. Jag sa till dem att Sverige visserligen har ett elöverskott - men det innebär inte att man bara kan kasta ner en serverhall på valfri plats i landet.

Satte stopp för serverhall i Stockholm
Kunde du ha gjort mer för att förhindra utvecklingen?

– Den här problematiken var helt i sin linda när jag slutade på Svenska kraftnät. Men jag uppmärksammades på det. När det planerades en stor serverhall i Henriksdalsberget i Stockholm var jag tydlig och sa ”det går inte”.

Mikael Odenberg pekar på två skrivelse som han skickade till politikerna i Stockholm 2016 om att eluttag i Stockholm för nya serverhallar inte var möjliga.

Ygeman erkänner problem
Energiminister Anders Ygeman (S) håller med om att det kan bli problem om serverhallar etablerar sig där det i dag råder kapacitetsbrist, till exempel i Mälardalen.

– Det är klart att vi inte ska stötta etableringar i geografiskt olämpliga områden. Det är upp till nätägarna och Svenska kraftnät att styra de här anläggningarna till där det finns kapacitet.

Behövs det mer statlig kontroll?

– Ja jag tror det kan behövas nya verktyg för var i landet man etablerar sig. I dag har vi en först till kö-princip, den som anmäler intresse först får kapaciteten först. Man måste prioritera tuffare så att man styr verksamheter som kan ligga på andra ställen.

Har regeringen varit naiv i att få de här företagen att etablera sig i Sverige?

– Nej det tycker jag inte, men vi måste utveckla styrmedlen."
Källa, Aftonbladet webbupplaga.


"Så kan nätjättarna störa elmarknaden
PODD ”Mälardalen pekas ut”

Lyssna: ► iPhoneAcastSpotify


Snart är flera av världens största techbolag etablerade i Sverige. Facebook, Google och Amazon bygger alla enorma serverhallar i vårt avlånga land.

Men serverhallarna kan komma att skapa elbrist i Sverige. Aftonbladet har tagit del av nya siffror på hur mycket techbolagens serverhallar kommer dra i el. Vissa förväntas dra omkring 500 MW, vilket är nästan dubbelt så mycket som hela Uppsala förbrukar.

Kan det bli elbrist i landet till följd av de här nätjättarnas etablering? Det och lite till pratar vi om i det här avsnittet av Aftonbladet Daily.

Gäster: Olof Svensson och John Granlund, reportrar på Aftonbladet.

Programledare är Jenny Ågren.

Källa: Aftonbladet webbupplaga.
 
Senast ändrad:
En koko regering så är det bara!
Serverhallar i södra Sverige...är dom helt bakom flötet där finns ju så lite el så det räcker snart inte och slå på spisen om man vill koka kaffe!
 
Senast ändrad:
En koko regering så är det bara!
Serverhallar i södra Sverige...är dom helt bakom flötet där finns ju så lite el så det räcker snart inte och slå på spisen om man vill koka kaffe!
...och kommuner som vill skapa arbetstillfällen utan att tänka på följderna eller hur dom nu har tänkt. Det fixar regeringen förhoppningsvis.
 
Fast det där är ju lite Fake-News, det är ju mer man kör till pappersåtervinningen i månaden nuförtiden än det var för 20år sedan...ändå sitter en "Reklam, Nej Tack" på Postlådan.

Nyheterna läses som det alltid har gjort fortsatt på Texttv.

Om jag skulle sluta läsa morgontidningen på papper och istället läsa den på surfplatta/dator/mobil så skulle jag inte ha mycket till pappersåtervinning, räkningar, myndighetsbrev mm får jag numera elektroniskt.

Det blir ju en hel del extra servrar, framförallt disk för lagring, då man numera ju vill kunna komma åt även gamla nyheter via nätet. Få sparar gamla dagstidningar för samma sak. Hade vi gjort avkall på det, kunde vi sparat en del servrar/lagringsmedia.

Att distribuera via nätet känns mindre energikrävande än tidningsbudets/postens bil som puttrar runt en gång om dagen, men jag har inte sett någon riktig uträkning på det, så jag kan ha fel.

/Patrik
 
Mer i ämnet!

Debatt
"Vi stoppar regeringens höjda avgifter på el
M, KD och L: Förslaget löser inte Sveriges omfattande elproblem

M, KD och L är överens om att fälla regeringens förslag om att höja elkundernas räkningar. Regeringen behöver återkomma med ett nytt förslag som säkerställer investeringar i elnäten som på riktigt löser Sveriges omfattande elproblem, skriver de tre partiernas energipolitiska talespersoner.


FOTO: TT (MONTAGE)
M, KD och L är överens om att fälla regeringens förslag om att höja elkundernas räkningar. Regeringen behöver återkomma med ett nytt förslag som säkerställer investeringar i elnäten som på riktigt löser Sveriges omfattande elproblem, skriver de tre partiernas energipolitiska talespersoner.

DEBATT. På mindre än ett år har Sveriges elförsörjning varit i kraftig gungning flera gånger. För ett år sedan tvingades flera företag i Skåne och Stockholm att ställa in omfattande investeringar och nybyggnationer.

Anledningen var att det inte fanns tillräcklig tillgång till el. Tusentals jobb riskerades och Sveriges rykte som ett företagarvänligt land drogs i smutsen. Situationen löstes genom ett snabbt hoplappat krispaket från regeringens sida.

https://disneyplus.bn5x.net/YQoNm

I somras var det dags igen. Då ledde den bristande tillgången till el i Skåne och Västra Götaland att elproducenterna tvingades elda med olja och gas för att säkerställa regionens elförsörjning. Staten tvingades även spendera miljonbelopp på att återstarta en kärnkraftsreaktor tidigare än beräknat.

Så här kan vi inte ha det i Sverige. Den här typen av brister i elsystemet leder till dyra och ogenomtänkta krisåtgärder. Att vi dessutom tvingas elda med fossila bränslen är ett kraftigt bakslag för vårt klimatarbete.

Företag och hushåll måste kunna räkna med en trygg elförsörjning. Det är en hygienfaktor för ett modernt samhälle. Men då krävs krafttag från politiken. Det måste vara slut på dyra krisutryckningar som slår hårt mot både hushåll och företag, som i slutändan får stå för notan – antingen på elräkningen eller i deklarationen.

Sverige måste tillbaka till att vara ett land som kan dra nytta av ett elsystem med hög trygghet, extremt låga utsläpp och låga elpriser. Vårt elsystem är bra, men allt oftare väcks frågan om vi kan lita på det elsystem vi har i dag.

https://www.advized.se/elcyklar/top...ent_display&utm_campaign=headlineAd_elcyklar3
För att lösa problemen måste främst tre åtgärder sjösättas i närtid:


1. Utvärdera de spretiga krispaketen
Regeringens krispaket som sjösattes för att lösa elproblemen i Skåne och Stockholm måste utvärderas. Gjorde man rätt? Hur mycket fick skattebetalarna och elkunderna betala? Fanns andra och bättre lösningar?

Så sent som förra veckan sa Energimarknadsinspektionen att Sverige kan få nya, allvarliga elproblem i Malmö, Västerås, Uppsala och Arvidsjaur. Vi kan inte bara sitta ner och vänta på nya elkriser och sedan göra en kopia av tidigare akuta lösningar. Åtgärderna ska vara rätta och effektiva.


2. Fäll regeringens förslag att höja elkundernas räkningar
Regeringens förslag som ger elnätsföretagen högre intäkter måste avslås. Förslaget innebär att elnätsföretag ska kunna höja kundernas avgifter kraftigt med argumentet att mer pengar ska investeras i elnäten.

Investeringar i elnäten behövs. Men problemet är att regeringen ger företagen pengar utan att några egentliga krav ställs på att nödvändiga investeringar genomförs. Tvärtom är flera kritiker tydliga med att vissa energiföretag kan öka kostnaderna utan att de investerar mer pengar. Därmed faller hela poängen med regeringens förslag.

Våra partier är därför överens om att fälla regeringens förslag och ställa konkreta och tidsatta krav på att regeringen återkommer med ett nytt förslag som säkerställer investeringar i elnäten som på riktigt löser Sveriges omfattande elproblem.


3. Inled ett arbete för framtidens elnät
Nu måste ett arbete inledas för att säkra en trygg elförsörjningen. Situationer som i Skåne och Stockholm ska inte få hända igen. Ska saker ändras måste förslag tas fram, remitteras och beslutas. Sådant tar tid. Trots det har regeringen inte gjort något förberedande arbete under de sista två åren. Det är faktiskt helt ofattbart.

Våra partier har tidigare presenterat flera, gemensamma energipolitiska förslag. Att behålla kärnkraft vid Ringhals är ett av de viktigaste. Att det är viktig såg vi inte minst i somras när kärnkraft behövde snabbstartas för att elsystemet skulle fungera.

Nu vill vi gemensamt ta fler nya steg för att både hushåll och företag ska kunna få den trygga elförsörjning de förtjänar. Att fälla regeringens missriktade förslag som inte leder till investeringar i elnäten är ett första steg. Tillsammans kommer vi fortsätta driva på för en ny inriktning på energipolitiken under den här mandatperioden.

Lars Hjälmered, energipolitisk talesperson (M)
Camilla Brodin, energipolitisk talesperson (KD)
Arman Teimouri, energipolitisk talesperson (L)
https://www.advized.se/datorer/topp...splay&utm_campaign=headlineAd_barbaradatorer3
 
Papperstidningar.....ja då får du också gamla nyheter i din brevlåda. Det är förlegat med papperstidningar spar skogens träd istället och köp inga.

Då tidningen kommer ut 6 dagar i veckan är de flesta nyheter mindre än ett dygn gamla, mer bråttom än så har jag inte med tidningens nyheter. Söndagar läser jag e-tidning. Däremellan blir det lite korta radionyheter och ibland TV, dock sällan textTV numera.
Vill du välja bort tidning så varsågod. Jag är inte där, inte ännu i alla fall!

/Patrik
 
Då tidningen kommer ut 6 dagar i veckan är de flesta nyheter mindre än ett dygn gamla, mer bråttom än så har jag inte med tidningens nyheter. Söndagar läser jag e-tidning. Däremellan blir det lite korta radionyheter och ibland TV, dock sällan textTV numera.
Vill du välja bort tidning så varsågod. Jag är inte där, inte ännu i alla fall!

/Patrik
Klart var och gör ju som man vill.....vi lever väl i ett rätt så fritt land ändå om man jämför med Norkorea :)
 
Att flytta Amazonsatsningarna norrut är en ickefråga - kommunikationerna blir för långa.
Numera pratar de inte bara om övernattsleverans o dyl, det talas om 'omedelbar' leverans
- och det är Norrland för långt bort från befolkningen (kundunderlaget) för...

Nu säljer ju Amazon inte sina servrar, så dessa kan nog stå en bit från kunderna
 
Nu säljer ju Amazon inte sina servrar, så dessa kan nog stå en bit från kunderna
Nej, men deras distributionscenter är ibland placerade på samma platser som det sedan
även placeras servercenter på - 'för att rationalisera omkostnaderna'... Och det svenska
distributionscentret bygger de för närvarande upp intill gamla Kjulabasen, en knapp halv-
mil öster om Eskilstuna, och där finns det gott om expansionsareal både söderut + österut...
Och etableringskåta lokalpolitiker...
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...