Ryggsäckar ca 30 och 70 liter, vad skall man köpa?

Tänker köpa nya alt beg nyskick ryggsäckar, ca 70 och 30 liter, för trekking, inte ultimata utmaningar.
Vad skall man köpa, ev ngn som har att sälja?
Vilka är riktigt bra, vilka skall man se upp med?
Mvh Stefan
ebh@telia.com
tfn 08 6691841
 
Små ryggsäckar

Haglöfs Tight Pro (30L) är en trevlig liten sak. Den svaga länken är dragkedjan om du tänker lassa i tunga laster emellanåt. Antingen bör du fästa ihop ändarna på dragkedjan med en karbinhake, eller dra dem längst ned utefter sidan, för att förhindra att den öppnar sig. Varför Pro? Jo för att gummisnodden gör det enkelt att fästa en hel del extra utanpå.

Skall du bära lite tyngre kan du ta en Victor 35. Då stiger vikten och du kommer inte åt saker som ligger i botten så bra, men du kan lasta den full med tyngdlyftningsvikter utan problem. Det är därför jag valde den som ersättning när min Tight gav upp (det är faktiskt sant!).
 
Inte visste jag att min victor 35 har bättre bärsystem än Tight. Tight xxl (38l) har ju vadderat bälte plus aluminiumskenor vilket inte Victor har.
Tycker att Haglöfs har snålat lite på bärsystem. De säger ju att de är deras troligen bästa ryggsäck som de gjort...
 

Guest

Gäst
svindyra men.....

klättermusen har suveräna ryggor. modellen mjölner 60, 80, 100 liter är flexibla vad gäller allt (bärsystem, storlek, placering av sidofickor osv) dock rätt dyra. tekniska säckar som sitter som handsken. kolla på http://www.klattermusen.se

go jul!
 
köp inga fler tight!

Är det bara jag som får kalla kårar när jag ser en såndär jäkla tight rygga!
Det är förmodligen inget fel på dom men dom är lika vanliga som en Brittney Spears låt på NRJ!
Jag orkar inte med fler tight ryggor så köp inga fler!
 
Tack! för alla svar!

Tack för alla svar! Tyvärr, jag är inte ett dugg klokare. Finns inte mer kunskap där ute????
Klättermusen är välkänd sen tidigare, men alla andra märken och alla ni som bär på säckar, har ni fler förslag på bra inköp??
 
Jag är nöjd med min Victor 35, även om jag tycker att midjebältet gärna skulle vara vadderat.

Jag har en Lundhags 70litran som jag är nöjd med också. Billig är den också, kostar 1700kr.
Jag upplever den som bättre än motsvarande shosho.

Norröna lär ju vara grymma men de har jag inte provat då de är lite för dyra för min ekonomi.
 
Gungner

...från Klättermusen. Jag har 50L modellen med två ytterfickor på 7,5 L (finns också 10L). Den är lätt, mycket skön att bära och med en enkel och robust konstruktion. Man kan fästa ett tält eller en stor sovsäck ovanpå rullen.

Säcken är mycket mångsidig och fungerar till allt från dagsturer till fots eller på skridsko till veckolånga sommarturer med tält. Att bära 17-18 kilo i den är inget problem.

Eftersom den har ett enklare bärsystem kostar den 1000-lappen mindre än Mjölnerserien. Rekommenderas!

Mvh,

Johan
 
Arc'teryx

Säckar verkar var bra.
Surfat runt på nästan alla review sidor och dessa får de bästa reckomendationer. Vad kan folk säga om dessa ?
är det någon som har erfarenhet av Bora 40, Borea, eller Khamsin 38 ?

(tycker inte man ska låsa sig på priset så mycket när man köper säck. Släpade runt en berghaus runt asien i 9 månader och då var man ganska ofta nöjd med att ha betalat lite extra för komforten., Bodde i säcken konstant ca 30-35 kg med dykutrustning och allt.)

MVH /Esbjörn
 
Lundhags V8 >70

Hej

Jag var i samma läge som du för ca ett år sedan. Jag kollade på ryggsäckar av alla sorter. Efter ett tag hade jag två att välja på: Haglöfs Victor 75-85 och Lundhags V8 >70. Vissa säckar föll bort pga för högt pris och vissa pga dålig passform. Dessa två passade bra på mig, i affären.

Efter att ha köpt Victorn och provat hemma en del, började den skava. Jag gick och köpte V8:an också och jämförde hemma i lugn och ro. Den satt som gjuten! Det var inte svårt att lämna tillbaka Victorn då som jag redan egentligen hade bestämt mig för.

Jag kan varmt rekommendera Lundhags V8. Har nu i somras gått en veckotur och har egentligen inget att klaga på. Möjligen det lilla snölåset och det lilla locket. Framförallt, ryggsäcken är mycket skön på ryggen. Men glöm inte att prova hemma ordentligt när du köpt den...

Martin
 
Arcteryx är bra men hiskeligt dyra. Frågan är om de verkligen är prisvärad i de mindre storlekarna om man inte är ute efter just de finesser som de har...
Jag har den största, Bora 95 och den fungerar mkt bra. Bar 40 kg i den i somras och det var förvånansvärt bekvämt (om än tungt). Men den kostar ju också...4500 har jag förmig, rätt tung också 3.5 kg.
 
Bättre svar önskas?

Ok, skall göra ett försök.

Det jag letar efter när det gäller ryggsäckar är hållbara saker med stor volym i förhållande till vikten. Möjlighet att fästa prylar utanpå är självklar. Dragkedjor krånglar mer än andra typer av lås.

Du såg mina val tidigare vad det gällde små säckar. I motsats till en annan skribent väljer jag just dessa för att de inte har ett fullt avbärarbälte. Små säckar packas aldrig (?) så tunga att ett sådant behövs. Därmed är det halvkilot (eller vad det var) för ett bättre avbärarbälte ren onödig extravikt för mig.

Till större säck har jag valt en Klättermusen Mjölner 100 (egentligen 109 liter). Den kan överlastas och med två sidfickor (7+7 liter) har jag en volym på inte mindre än 130 liter. Och då väger säcken fortfarande under 3 kg. All denna volym kan tyckas onödig, men jag behöver den och mer därtill vintertid. Sommartid innebär det att jag aldrig behöver försöker trycka ner de sista prylarna. Det är ju ändå halvtomt! Förresten, Mjölner är tillräckligt smal för att fungera bra som skidsäck, fast jag använder mestadels pulkan för att få med allt käk och anant.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Lundhags ryggsäckar Transportera 4
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
cristiancjb Behöver tips för ryggsäckar (60-70L) för en kort person Transportera 12
TheBostonRag Ryggsäckar från Granite Gear Transportera 14
vandrafjäll Är det här Haglöfs Alaska ryggsäckar Transportera 5
MonicaKa Millican ryggsäckar, någon som har en? Transportera 16
FruNalleman Tensons ryggsäckar - nån som testat? Transportera 17
silly Thule ryggsäckar Transportera 2
monedula Tips på ryggsäckar med mjuka axelband Transportera 4
xstaystrayx Gregorys ryggsäckar Transportera 8
seobserver Aktuell jämförelse mellan lätta 55-65 l ryggsäckar? Transportera 0
såg Ryggsäcksvalet går mellan tre ryggsäckar Transportera 9
svebban Behöver råd om ryggsäckar Transportera 8
xfredrikx The North Face Zealot 70 Transportera 6
MartinR Var köper man MacPac ryggsäckar? Transportera 6
Albänska Finns det någon som är lika bra på ryggsäckar som dePaul är på knivar? Transportera 54
pack Nya ryggsäckar från Klättermusen, + annat Transportera 14
Crilloan Toppmatade, slimmade ryggsäckar eller fickparadis med frontöppning? Transportera 6
markanthus Vattenflaskfästen till ryggsäckar Transportera 12
Niklas_83 Ryggsäckar för lång vandring? Transportera 25
minilove Erfarenheter av Helsport ryggsäckar? Transportera 0
angylp Lämpliga 50l ryggsäckar ? Transportera 1
perdans Lowes ryggsäckar ? Transportera 1
brigas Alla dessa ryggsäckar Transportera 2
malu Gregory ryggsäckar Transportera 3
Snigel2000 Ryggsäckar (igen) Transportera 6
thomast2 Militära ryggsäckar - Något att ha? Transportera 24
grodanbolle Aarn ryggsäckar? Transportera 4
Enrok Bask´s ryggsäckar Transportera 53
hegeland Frågor om ryggsäckar Transportera 11
Vandrare Köpa Berghaus Ryggsäckar billigt Transportera 17
hansthomas Vattentäta ryggsäckar? Transportera 88
rikard_wiberg_hotmail.com prova ryggsäckar Transportera 22
Sven S Ryggsäckar för barn Transportera 2
finskapinnen Ryggsäckar :) Transportera 0
Hobbe 1 Osprey Ryggsäckar Transportera 0
fjällflugan Ryggsäckar på nätet? Transportera 11
danha Ryggsäckar från Jack Wolfskin Transportera 5
Eigil Vart finns mountain-equipment ryggsäckar i stockholm? Transportera 3
Thymallus Modan ryggsäckar??? Transportera 2
sajberjohan Regattas Ryggsäckar Transportera 1
JSilfver The Works, ryggsäckar Transportera 1
SWE3171 Serratus ryggsäckar? Transportera 0
Anders.Appelqvist Ryggsäckar allt för tunga! Transportera 1
Var finns Modan ryggsäckar? Transportera 2
pcte Bergans Ryggsäckar i Göteborg? Transportera 3
lundhags ryggsäckar? Transportera 1
swat TIERRA ryggsäckar ?? Transportera 4
ABHa Onlinebutiker Ryggsäckar Transportera 1
Ge mig tips om ryggsäckar Transportera 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.