Ryggsäck 55-65l. Lagomt lätt till vinter och sommarturer.

Som rubriken säger så söker jag efter en ryggsäck att ha till sommarturer med tältning och vinterturer på skidor och möjligen tältning där också. Brukar inte bära allt för tungt men kring 12-15kg.

Har sett på bergans Rondane och exped lightning, det som talar för bergans är att den har frontöppning Och verkar lite mer praktisk medan lightning är lättare och ser fräck ut. Någon som kan komma med tips/råd eller kanske andra förslag?

Har själv en Lightning 60 som jag är mycket nöjd med.
Avskalad design ok, men ändå lätt att ha med att göra. Fint med rullöppning samt två stora sidofickor. Materialet står emot en del regn dessutom.

/Anders

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Har själv precis köpt en Fjällräven Abisko 65L, den har frontöppning och en riktigt rymlig ytterficka som jag gillar.
Har inte hunnit prova den men det jag ser och hur den känns provpackad verkar lovande.

Har själv precis köpt en Fjällräven Abisko 65L, den har frontöppning och en riktigt rymlig ytterficka som jag gillar.
Har inte hunnit prova den men det jag ser och hur den känns provpackad verkar lovande.

Den ser fin ut och gillar fjällräven men den väger nästan ett kilo mer än de andra. Vet inte om jag behöver en så stabil säck när jag inte kommer bära jättetungt.

Har själv en Lightning 60 som jag är mycket nöjd med.
Avskalad design ok, men ändå lätt att ha med att göra. Fint med rullöppning samt två stora sidofickor. Materialet står emot en del regn dessutom.

/Anders

Sidofickorna verkar bra men hur pass stor är öppningen i toppen? Blir den nog stor så att man lätt kommer åt ända ner i botten när man ska gräva efter grejer. Man får väl tänka lite mer när man packar med en sådan säck men den är ju lätt och har läst på recensioner att den är skön på ryggen.

Bergans rondane däremot är det svårt att hitta information om

Sidofickorna verkar bra men hur pass stor är öppningen i toppen? Blir den nog stor så att man lätt kommer åt ända ner i botten när man ska gräva efter grejer. Man får väl tänka lite mer när man packar med en sådan säck men den är ju lätt och har läst på recensioner att den är skön på ryggen.

Bergans rondane däremot är det svårt att hitta information om

Öppningen är väldigt stor vilket gör det lätt att hitta prylarna. Jag har en grön säck vilket gör det också lätt att se sakerna i ryggsäcken:
https://www.youtube.com/watch?v=WhfC2WeAlQI

Hade själv en stor, tung ryggsäck först men bytte till denna då jag inte heller bär så tungt (den här klarar dock 20+ kg utan problem).

/Anders

Jag gillar inte helt tanken på frontöppning på en vintersäck. Blixtlås och is passar inte bra ihop, i bästa fall får man bara inte upp det, det går ju fint att packa ur från toppen oavsett, i värsta fall kan man dra sönder blixtlåset.. :-(

Jag håller Exped-säcken eller på min personliga favorit, Osprey Exos.

Själv har jag expedsäcken och är galet nöjd med den. Gick igenom nästan hela lättviktssortimentet innan jag bestämde mig.
Tjejen har ospreysäcken och tycker det är den bästa hon haft. Ett tips är att beställa båda och skicka tillbaka om de inte passar.

Som ni som vintercampat vet fyller vintersovsäcken och förstärkningskläderna rejält.

Min sommarsäck är på 55l och min vintersäck är på 85 liter av just det skälet. Utan fotogrejor skulle jag få ner det hela i en 40 liters sommarsäck, medan volymen på vintergjejorna består.

Min vintersäck har ram för det minskar svettningen på ryggen, har prövat ramlöst och återgått.

go tur

Senast ändrad:
Som ni som vintercampat vet fyller vintersovsäcken och förstärkningskläderna rejält.

Min sommarsäck är på 55l och min vintersäck är på 85 liter av just det skälet. Utan fotogrejor skulle jag få ner det hela i en 40 liters sommarsäck, medan volymen på vintergjejorna består.

Min vintersäck har ram för det minskar svettningen på ryggen, har prövat ramlöst och återgått.

go tur

Vilken vintersäck har du? Har letat efter en säck med yttre ram men hittar ingen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips