Ryggsäck 55-65l. Lagomt lätt till vinter och sommarturer.

Som rubriken säger så söker jag efter en ryggsäck att ha till sommarturer med tältning och vinterturer på skidor och möjligen tältning där också. Brukar inte bära allt för tungt men kring 12-15kg.

Har sett på bergans Rondane och exped lightning, det som talar för bergans är att den har frontöppning Och verkar lite mer praktisk medan lightning är lättare och ser fräck ut. Någon som kan komma med tips/råd eller kanske andra förslag?
 
Har själv en Lightning 60 som jag är mycket nöjd med.
Avskalad design ok, men ändå lätt att ha med att göra. Fint med rullöppning samt två stora sidofickor. Materialet står emot en del regn dessutom.

/Anders
 
Har själv precis köpt en Fjällräven Abisko 65L, den har frontöppning och en riktigt rymlig ytterficka som jag gillar.
Har inte hunnit prova den men det jag ser och hur den känns provpackad verkar lovande.
 
Har själv precis köpt en Fjällräven Abisko 65L, den har frontöppning och en riktigt rymlig ytterficka som jag gillar.
Har inte hunnit prova den men det jag ser och hur den känns provpackad verkar lovande.

Den ser fin ut och gillar fjällräven men den väger nästan ett kilo mer än de andra. Vet inte om jag behöver en så stabil säck när jag inte kommer bära jättetungt.
 
Har själv en Lightning 60 som jag är mycket nöjd med.
Avskalad design ok, men ändå lätt att ha med att göra. Fint med rullöppning samt två stora sidofickor. Materialet står emot en del regn dessutom.

/Anders

Sidofickorna verkar bra men hur pass stor är öppningen i toppen? Blir den nog stor så att man lätt kommer åt ända ner i botten när man ska gräva efter grejer. Man får väl tänka lite mer när man packar med en sådan säck men den är ju lätt och har läst på recensioner att den är skön på ryggen.

Bergans rondane däremot är det svårt att hitta information om
 
Sidofickorna verkar bra men hur pass stor är öppningen i toppen? Blir den nog stor så att man lätt kommer åt ända ner i botten när man ska gräva efter grejer. Man får väl tänka lite mer när man packar med en sådan säck men den är ju lätt och har läst på recensioner att den är skön på ryggen.

Bergans rondane däremot är det svårt att hitta information om

Öppningen är väldigt stor vilket gör det lätt att hitta prylarna. Jag har en grön säck vilket gör det också lätt att se sakerna i ryggsäcken:
https://www.youtube.com/watch?v=WhfC2WeAlQI

Hade själv en stor, tung ryggsäck först men bytte till denna då jag inte heller bär så tungt (den här klarar dock 20+ kg utan problem).

/Anders
 
Jag gillar inte helt tanken på frontöppning på en vintersäck. Blixtlås och is passar inte bra ihop, i bästa fall får man bara inte upp det, det går ju fint att packa ur från toppen oavsett, i värsta fall kan man dra sönder blixtlåset.. :-(

Jag håller Exped-säcken eller på min personliga favorit, Osprey Exos.
 
Själv har jag expedsäcken och är galet nöjd med den. Gick igenom nästan hela lättviktssortimentet innan jag bestämde mig.
Tjejen har ospreysäcken och tycker det är den bästa hon haft. Ett tips är att beställa båda och skicka tillbaka om de inte passar.
 
Som ni som vintercampat vet fyller vintersovsäcken och förstärkningskläderna rejält.

Min sommarsäck är på 55l och min vintersäck är på 85 liter av just det skälet. Utan fotogrejor skulle jag få ner det hela i en 40 liters sommarsäck, medan volymen på vintergjejorna består.

Min vintersäck har ram för det minskar svettningen på ryggen, har prövat ramlöst och återgått.

go tur
 
Senast ändrad:
Som ni som vintercampat vet fyller vintersovsäcken och förstärkningskläderna rejält.

Min sommarsäck är på 55l och min vintersäck är på 85 liter av just det skälet. Utan fotogrejor skulle jag få ner det hela i en 40 liters sommarsäck, medan volymen på vintergjejorna består.

Min vintersäck har ram för det minskar svettningen på ryggen, har prövat ramlöst och återgått.

go tur

Vilken vintersäck har du? Har letat efter en säck med yttre ram men hittar ingen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pappan Ryggsäck Norröna Svalbard 65L Transportera 0
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.