Ryggproblem vid tung vikt

Man kan göra som mig oxå :)

Testa utrustningen på dessa olika sport och äventyrsaffärer för att hitta vad man vill ha... sen sätter man sig på nätet och letar billigaste priset :)

Har sparat många, många tusenlappar på det :)

/Krister

När alla börjar göra så och butikerna slår igen, var ska du testa grejerna då?
 
Jag har i vanlig ordning börjat förbereda mig inför sommarens turer genom att gå längre sträckor med packning. Jag har förvisso bättre tränade ben än de flesta i min ålder, men jag har märkt att en dle högt sittande muskler behöver vänja sig vid en ovan börda. Det kan ju också vara bra tt erinra sig justeringsbehovet och ryggens reaktioner på olika inställningar.

Jag har väl bortåt 15 kg på ryggen och kan behöva gå upp till 17. Eftersom jag inte köper mat långt i förväg kan jag inte packa realistiskt, utan lägger lite mjuka grejer i botten och vikter ovanpå; det betyder att tyngdpunkten blir rätt låg. Jag har sen gammalt lite ryggproblem som jag gymnastiserar mot, och dessa känns längst ned i ryggen.

Nu händer följande. Om jag justerar så att bältet praktiskt taget vilar ovanpå höften får jag minimal kontakt mellan axelremmar och axlar. Efter ett tag börjar det kännas ömt i ryggens nedersta del,
så jag kan inte inse annat än att belastningen av höften fortplantar sig dit. Om jag nu sänker säcken något, så att bältet hamnar mer på utsidan av höften får jag mer vikt mot (framifrån) axlarna vilket efter en stund ger sig till känna i nacken. På min senaste promenad valde jag att växla lite. På en riktig tur skulle jag förstås gymnastisera minst varannan timme.

Säcken är en North Face Prophet, 1.8 kg. Jag har haft en Haglöfs Sho-Sho, den vägde bortåt 3 kg, och satt förfärligt illa hur jag än bar mig åt. Men för min del är det viktigt att begränsa totalvikten
 
20 kilo? Öhh, vad bär du egentligen? Du har ju två val här, 1. Träna upp kroppen, 2. Minska packvikten. Ingen ryggsäck kommer förändra packningens vikt, förutom den i sammanhanget förmodligen lilla posten ryggsäckens egenvikt.

Att förvänta sig att en ryggsäck ska göra 20 kilo bekvämt är rätt korkat faktiskt, finns inga magiska bärsystem som gör packningen bekväm, är det tungt så är det tungt, basta! Som tungpackare ska du dessutom inte lipa över att det spänner och värker, du skall istället välkomna ytterliggare ett tillfälle till lidande! Glöm inte att du kan alltid anses vara för klent byggd för din packning!

Marklyft, knäböj, stångrodd, axelpress, ryck, stöt, frivändingar osv...
 
Läste jag rätt har trådskaparen prövat att packa ned 20 kg i en 85-liters säck. Det finns ju både lättare och tyngre sådan, men under 3 kg torde vara ovanligt. Då är det en ansenlig börda
för de flesta (ordet "byst" antyder att den frågande är kvinna) så utöver vettig justering krävs säkert
någon form av fysisk förberedelse. Det finns trevliga och otrevliga sätt att uttrycka den saken.

(kanske man skulle fråga vad den stora säcken ska användas till, och vilka bördor som rimligen kan bli aktuella?)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.