Ryggproblem vid tung vikt

Har nyligen köpt en ryggsäck som jag har testat med olika vikter. Har fått problem med axlar och rygg när jag har packat ca 20kg i säcken. Frågan är vad det beror på, dålig kvalite på säcken eller klent byggd rygg/axlar. Känns som att axelbanden är för klena och hårda. Går det göra nåt åt problemet, förutom att köpa ny säck?
 
Kan du dra åt avbärarbältet, och låta axelremmarna bara ligga mot axlarna utan att tynga, eller hänger säckens tyngd på axlarna? Om sist nämnda fallet har du fel storlek på säcken eller så är säcken dålig. Vad är det för säck?

Raskesven
 
Kan du dra åt avbärarbältet, och låta axelremmarna bara ligga mot axlarna utan att tynga, eller hänger säckens tyngd på axlarna? Om sist nämnda fallet har du fel storlek på säcken eller så är säcken dålig. Vad är det för säck?

Raskesven

Känns som att hela tyngden ligger på axlarna/skulderbladen. Har inte spänt åt brösthänglset ordentligt. När jag gjorde det tog bysten en del av vikten, men det kändes fortfarande tungt för axlar.
Det är en Whistler Blackcomb 85L.

Finns mycket bättre säckar än den här. Men fattar inte riktigt varför det känns så tungt.
15kg känns bättre och orsakar inte så stora problem. Ska testa mer med lättare vikt.

Är det så att en kvalitetssäck har rejäla axelremmar och bra ryggstöd så att hela kroppen tar belastningen?
 
Största, nästan hela, belastningen ska tas upp av höfter och ben. Du ska kunna dra åt avbärarbältet (höftbältet) så säcken vilar på dina höftben utan att axelremmarna tynger ett dugg på dina axlar. Sen dra åt axelremmarna så de sitter runt axlarna. Det går att variera hur mycket man ska låta axlarna ta av tyngden. Men det finns de som bara låter axelremmarna sitta löst och styra upp säcken, och låter hela tyngden tas av höftrer och ben. Höftbältet ska sitta, vila på höftbenet eller så höftbältet bara glider ner lite över höftbenet. Det är lite olika vad man trivs med. Men höfter och ben ska bära, inte axlar och byst.

Raskesven
 
Men det kan ju i många fall handla om att man inte har ställt in ryggsäcken rätt. Förutom att "känna" att den sitter rätt, så är det bra att använda spegel eller hellre låta en annan person hjälpa till att se att den inte hänger på axlarna.
 
Haglöfs Topo

Hej!
Jag har själv lite olika ryggsäckar som jag väljer efter hur mycket jag vill ha med mig eller om jag måste ha en stor vikt med mig beroende på vad aktiviteterna skall vara.

Har bla. en Haglöfs Topo som är en expeditions säck med formbara aluminium stavar i både ryggen och i avbärarbältet. Många tycker att säcken är tung i sig själv och ja det är den men det har man igen på bärkomfort senare och då speciellt vid tunga laster på ryggen.

Och det är för just tunga vikter att bära som Haglöfs har tagit fram denna ryggsäcken.
Till mindre vikter så har jag bla. en lundhags 45L med rullöppning som funkar kanon!

Men hur vikten är fördelad i ryggsäcken är oxå väldigt viktigt samt att justera säcken lite hela tiden... slappa av lite och ställa tillbaka.. men det är ju en smaksak det mesta då.

Kan vara så att just din ryggsäck passar en annan sorts rygg oxå... säckarna måste man ju välja efter hur man ser ut och inte ens då kan det bli rätt ;)

/Krister
 
Ok egentligen är det bäst att prova säck på plats i butik. Lite surt då vi bara har en butikfirma i Göteborg, Naturkompaniet och de har ju då dyra priser. Kanske värt lägga 4-5000kr på en bra säck.
 
Kolla höftbältets styvhet.

Hejsan!

Ett annat vanligt problem ar att höftbältet helt enkelt är för vekt. Ett bra höftbälte ska inte bara vara väl stoppat och sitta rätt, det måste framför all vara böjstyvt i ryggsäckens uppåtled.

Ett enkelt test som man kan göra är att ta tag i höftbältet en bit ut och dra rakt upp. Ryggsäcken ska vara lastad med önskad vikt (20 kg i det här fallet om jag förstod det rätt), och ha stöd mot en slät vägg i på baksidan så den inte välter bakåt. Om höftbältet är rätt konstruerat ska man kunna lyfta helt tyngden utan att höftbältet deformeras (säckar ihop). Om höftbältet däremot är för vekt och det känns som att lyfta i ett tygstycke om man är lite elak kommer det inte spela någon roll hur väl inställd ryggan är, den kommer aldrig att kunna fungera på ett bra sätt.

På samma sätt ska även axelremmarna ha en viss styvhet och gärna effejtiv stoppning så att lasten sprids ut över så stor yta som möjligt. Detta är inte lika viktigt som höftbältets konstruktion, men något man bör beakta.

Vill du se och känna på ett riktigt bra och stabilt bärsystem skulle jag rekomendera att försköka hitta en butik som säljer Bergans Viking.

/ Stefan
 
Ok egentligen är det bäst att prova säck på plats i butik. Lite surt då vi bara har en butikfirma i Göteborg, Naturkompaniet och de har ju då dyra priser.

Rekommenderar även Femmans Sport, Fjällsport och Kanotcentrum i Göteborg om du vill öka ryggsäcksurvalet, och få bra hjälp med dina frågor.
 
Billigt :)

Man kan göra som mig oxå :)

Testa utrustningen på dessa olika sport och äventyrsaffärer för att hitta vad man vill ha... sen sätter man sig på nätet och letar billigaste priset :)

Har sparat många, många tusenlappar på det :)

/Krister
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.