Rött eller grönt...

Brune; sa:
Gult är även omtyckt av rapsbaggar och vissa andra småkryp.
Vilket påminner mig om en serie av Lars Sjunnesson, som handlar om en kille som gör ett matlagningsprogram. Han börjar med att fiska i havet med en håv, och konstaterar att "Det mesta som man hittar flytande i havet och som är gult kan man äta. Exempelvis citroner, smör eller raps."

Antagligen lider rapsbaggarna av ungefär samma liknöjdhet.

Nä, men ett exempel: Jag och brorsan kom fram sent en natt till en minimal håla i Jämtland. Vi ville bara sova, inte gå och be någon sömnig farbror Knut om lov att få sova. Vi skulle inte göra stort våld på omgivningen. Så, vi slog upp vårt gröna tält i kanten av ett gransnår, och sov gott trots att traktorerna gick varma uppe på gården 75 m bort nästa morgon. Ingen kom och frågade om något, helt enkelt för att de inte såg oss. Ingen tog skada; de slapp oroa sig för inkräktarna från storstan, och vi slapp gödsellukt på våra isglass-sneakers. Eller nåt åt det hållet.

Men det måste vara svårt att cykla Girot med ett gult tält på sig (även för den som leder), så problemet kvarstår...

Vitt är också en färg som lockar en del insekter (svärmande myror m m), men jag tycker mörka färger är värre för knott och mygg (svart keps=obra)

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
tigertamjaren; sa:
/.../ Där ryker dagens andra styrlinda! ;)
Om du nu skulle få för dig att skaffa nya, kan jag rekommendera Cinellis Splash.serie...
splash_prod_06.jpg

Bortsett från aspekterna på röda/gröna tält absorberar ju mörka färger mera solljus och effektivare ( samtidigt som i motsvarande mån ljusa färger ger bättre reflektivitet) vilket rimligen bör medföra högre innetemperatur.

// Om vi inte förklarar denna trevliga trådutvikning som en väl befogad pusselbit i valet av färger på tältet kommer vi strax åka på en neslig avhyvling. Således kan i förbifarten nämnas att men inte måste välja endast en färg utan gärna selektera en sympatisk kombination av färger och mönster såsom exempelvis Cinellis, Colnagos eller Mapeistallets designer bevisligen lyckades med. Om så bjuds alltså. //

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips