Rött eller grönt...

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Brune; sa:
Gult är även omtyckt av rapsbaggar och vissa andra småkryp.
Vilket påminner mig om en serie av Lars Sjunnesson, som handlar om en kille som gör ett matlagningsprogram. Han börjar med att fiska i havet med en håv, och konstaterar att "Det mesta som man hittar flytande i havet och som är gult kan man äta. Exempelvis citroner, smör eller raps."

Antagligen lider rapsbaggarna av ungefär samma liknöjdhet.

Nä, men ett exempel: Jag och brorsan kom fram sent en natt till en minimal håla i Jämtland. Vi ville bara sova, inte gå och be någon sömnig farbror Knut om lov att få sova. Vi skulle inte göra stort våld på omgivningen. Så, vi slog upp vårt gröna tält i kanten av ett gransnår, och sov gott trots att traktorerna gick varma uppe på gården 75 m bort nästa morgon. Ingen kom och frågade om något, helt enkelt för att de inte såg oss. Ingen tog skada; de slapp oroa sig för inkräktarna från storstan, och vi slapp gödsellukt på våra isglass-sneakers. Eller nåt åt det hållet.

Men det måste vara svårt att cykla Girot med ett gult tält på sig (även för den som leder), så problemet kvarstår...

Vitt är också en färg som lockar en del insekter (svärmande myror m m), men jag tycker mörka färger är värre för knott och mygg (svart keps=obra)

tigertamjaren; sa:
/.../ Där ryker dagens andra styrlinda! ;)
Om du nu skulle få för dig att skaffa nya, kan jag rekommendera Cinellis Splash.serie...
splash_prod_06.jpg

Bortsett från aspekterna på röda/gröna tält absorberar ju mörka färger mera solljus och effektivare ( samtidigt som i motsvarande mån ljusa färger ger bättre reflektivitet) vilket rimligen bör medföra högre innetemperatur.

// Om vi inte förklarar denna trevliga trådutvikning som en väl befogad pusselbit i valet av färger på tältet kommer vi strax åka på en neslig avhyvling. Således kan i förbifarten nämnas att men inte måste välja endast en färg utan gärna selektera en sympatisk kombination av färger och mönster såsom exempelvis Cinellis, Colnagos eller Mapeistallets designer bevisligen lyckades med. Om så bjuds alltså. //

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips