Rita rutt i mapsource

När jag skapar en rutt i Mapsource så skulle jag vilja välja med vilken färg och tjocklek rutten visas i Mapsource. Jag tycker linjen blir alldeles för tjock när man ser den på kartan och i Google earth.

MapSource är inte direkt konstruerat för att kunna detaljstyra utseendet på saker och ting, något jag själv stört mig på många gånger (t.ex. att man inte kan dölja färdspår/rutter, till slut ser man knappt kartan för alla färdspår som går kors och tvärs!)

I Google Earth kan du däremot ändra både färg och tjocklek på rutter. Tryck CTRL + ALT + B för att visa sidebar'en, högerklicka där på rutten du vill ändra (t.ex. Temporary Places/Mapsource/Routes/Path/Min rutt) och välj Properties. Under fliken Style/Color kan du ändra färg, tjocklek och transparens.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Överföra rutt till utsidan

om man har ritat en rutt i maps.. och vill verföra den till ex vis ett blogginlägg eller till foruminlägg, hur gör man då. Har försökt spara i mina dokumnet men när jag hämtar den så får jag felmeddelande, går ej att hämta....... måste man joxa med någonting innan??

Jag brukar använda ett skärmdumpprogram och "fotografera av" det fönster jag vill lägga ut på webben. Jag använder ScreenGrab men det finns massor av andra gratisprogram på webben.

Jag använder ScreenGrab men det finns massor av andra gratisprogram på webben.
Om man vill slippa leta upp och installera gratisprogram som man inte vet vad för godsaker (trojaner t.ex.) de kan innehålla räcker det att trycka på Prt Scrn-tangenten och klistra in resultatet i valfritt ritprogram, t.ex. Paint som bör finnas i de flesta Windows-versioner.

Bara Prt Scrn-tangenten tar hela skärmen och Alt+Prt Scrn ger bara det aktiva fönstret.

Funkar Muppsås 6.14.0.1 nu då? Jag har beta-versionen och den går så grymt långsamt att den är helt oanvändbar.

(Jag har en 2.6 GHz Dual Core med grafikkort som klarar full HD film.)

Funkar och funkar, det är förvisso så att den är segare än förra versionen (uppsnofsad grafik lär väl vara skyldigt till det), men jag tycker ändå den är användbar.
Jag har en 3,40 GHz dual core med 2 GB RAM, om det nu är det som gör skillnaden?

När versionen kommer i "riktigt" utförande, inte beta, brukar det komma svenska varianter också.

avslutad210712

Gäst
Mapsource 6.14.0.1 beta

Säger som de säger i reklamen - det här känns inte bra, inte alls bra :)

Jämför samma kartor i 6.13.6 med den nya och när jag kör i skala 500m på båda så har jag inte ens i närheten av samma kartutsnitt i de olika versionerna. Vilken som är rätt låter jag vara osagt men den nya versionen känns som när man "drar ut" en film på bredden dvs det känns "kort och tjockt". Och jag föredrar definitivt den gamla versionen av kartutseende. Att det sen är segt som kola får man köpa när det handlar om beta-version.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips