Rimligt pris för beg Nishiki?

Vierehöljet har många namn och utförande. Moderna har en teflonslang innerst, sen metallspiralen och utanpå ett plasthölje, till ändarna har man metallbeslag som krympts på.
Vieren inne lödde och filade man förr fria änden på. I bromshandtagsänden sitter en påkrymt rund metallbit. Över i andra änden sätter man en viereändhylsa som man krymper fast. Viern har en trimhylsa med gängor och sexkant på oftast mot sista ramfästet baktill. Når man återmonterar bromsen skall slacket i den vara borta, för att kunna trimmas under färd. För att hålla bromsbeläggen på rätt avstånd från fälgen vid montage av vieren brukas ett verktyg som heter tredjehanden, i brist på det går det bra att med en snörstump hålla bromsarna mot fälgen, enkel knut. Läs fast vieren sträckt ed hjälp av en tång och du skall se att du får dina 1,5 mm frigång till fälgen.
Nätet är inte bättre än de som fyller på det. Så någon akturitet är det sällan.
En bra cykelmekarhandbok är bättre.
 
Att rikta ett hjul. så att det blir både rakt och hållbart är en viktig kunskap som varje cykelfantast bör kunna. Detta gäller ju speciellt då många cykelverkstäder dessvärre inte verkar förstå de principerna som gäller för ett ekrat cykelhjul. Dessa principer finns beskrivna här! Hur själva riktningsarbetet sedan går till, beskrivs här.

Utöver en ekernyckel i rätt storlek, så vill jag starkt rekommendera en bra ekertensiometer. Detta är dessvärre ett mycket underskattat hjälpmedel - speciellt för nybörjaren! Förstår man cykelhjulets mekaniska principer, så inses också nyttan med en bra ekertensiometer.
/Niklas
 
Angående wire +höljen, så rekommenderar jag starkt nya rostfria wires med tillhörande höljen i rätt längd. Tveklöst mest funktion för pengarna.
/Niklas
 

Aktuellt

Vinn Haglöfs Breeze Mimic Hood!

Nu har du chansen att vinna vinterns nya favoritjacka från Haglöfs. Vi tävlar ut en vardera av dam- och herrmodellen i valfri färg och storlek!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Vierehöljet har många namn och utförande. Moderna har en teflonslang innerst, sen metallspiralen och utanpå ett plasthölje, till ändarna har man metallbeslag som krympts på.
Vieren inne lödde och filade man förr fria änden på. I bromshandtagsänden sitter en påkrymt rund metallbit. Över i andra änden sätter man en viereändhylsa som man krymper fast. Viern har en trimhylsa med gängor och sexkant på oftast mot sista ramfästet baktill. Når man återmonterar bromsen skall slacket i den vara borta, för att kunna trimmas under färd. För att hålla bromsbeläggen på rätt avstånd från fälgen vid montage av vieren brukas ett verktyg som heter tredjehanden, i brist på det går det bra att med en snörstump hålla bromsarna mot fälgen, enkel knut. Läs fast vieren sträckt ed hjälp av en tång och du skall se att du får dina 1,5 mm frigång till fälgen.
Nätet är inte bättre än de som fyller på det. Så någon akturitet är det sällan.
En bra cykelmekarhandbok är bättre.

Ok, tack! :)
 
Att rikta ett hjul. så att det blir både rakt och hållbart är en viktig kunskap som varje cykelfantast bör kunna. Detta gäller ju speciellt då många cykelverkstäder dessvärre inte verkar förstå de principerna som gäller för ett ekrat cykelhjul. Dessa principer finns beskrivna här! Hur själva riktningsarbetet sedan går till, beskrivs här.

Utöver en ekernyckel i rätt storlek, så vill jag starkt rekommendera en bra ekertensiometer. Detta är dessvärre ett mycket underskattat hjälpmedel - speciellt för nybörjaren! Förstår man cykelhjulets mekaniska principer, så inses också nyttan med en bra ekertensiometer.
/Niklas

Mm, har börjat inse att det vore bra att kunna rikta hjulen själv... Jag har också kompisar med erfarenheter av mekaniker som inte kunnat rikta hjul. Men samtidigt så kan ju inte riktigt jag heller. :/ Funderar nästan på att "skeva till" framhjulet på min gamla skrotcykel för att prova att rikta det först. Är lite rädd att förstöra ramen eller bara göra saken värre och inte kunna fixa det.

Mm, har kikat lite på tensiometrar och det verkar som ett bra verktyg!
 
Mm, har börjat inse att det vore bra att kunna rikta hjulen själv... Jag har också kompisar med erfarenheter av mekaniker som inte kunnat rikta hjul. Men samtidigt så kan ju inte riktigt jag heller. :/ Funderar nästan på att "skeva till" framhjulet på min gamla skrotcykel för att prova att rikta det först. Är lite rädd att förstöra ramen eller bara göra saken värre och inte kunna fixa det.

Mm, har kikat lite på tensiometrar och det verkar som ett bra verktyg!

Det är med hjulriktning som med det mesta här i livet. Det man kan är busenkelt och det man inte kan är mycket svårt och komplicerat. Övning ger färdighet.
/Niklas
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips