Reval Wind 505

Var det någon här som testade den under kajakdagarna eller till och med äger en? Jag tycker att den verkar vettig är det någon som har några åsikter?



//Anders
 
Japp, har en sedan ett par veckor. Det är min första kajak så jag har ingen annan att jämföra med.
Har i allafall inte badat med den än. Det går bra och är skitkul, tog en vända på Rossen i Lördags, stark blåst o höga vågor, inte mer än 2 grader varmt. Åkte inte så långt ut, man måste ju testa lite.
 
Ingen annan som vet något om Reval Wind 505?

Hej,

Jag väntar med spänning på fler svar i den här tråden. Även jag är intresserad av omdömen, åsikter eller första intryck. Jag håller med Cyklon om att den verkar vettig.

/Nils
 
Ett första intryck (några minuter på kajakdagarna) var: "helt OK". Ganska smidig sak. Den känns lite billigare i finish & detaljer än vissa andra kajaker (/skimfan), men så är den ju ett antal kronor billigare också. Sitsen kan upplevas en aning trång om baken har jag hört ;)

Tipset är ju som alltid: testa! :)
 
Har också hört att sitsen kan vara i minsta laget.
Jag ska provpaddla en sån på lördag, får se om det blir min nästa kajak!

Gillar Prijons luckor & sits, synd att dom bara gör plastkajaker. Hade velat ha än slank, lätt gf-kajak med Prijons lösningar. Har funderingar på en Prijon T505 om jag inte gillar Wind. Ingen glasfiber, men lättare och lite mindre än min aldeles för stora Barracuda.
 
Har också hört att sitsen kan vara i minsta laget.
Jag ska provpaddla en sån på lördag, får se om det blir min nästa kajak!

Gillar Prijons luckor & sits, synd att dom bara gör plastkajaker. Hade velat ha än slank, lätt gf-kajak med Prijons lösningar. Har funderingar på en Prijon T505 om jag inte gillar Wind. Ingen glasfiber, men lättare och lite mindre än min aldeles för stora Barracuda.
Utan att veta eller testat Prijon "prelite" kajaker så är dessa väl lättare och inte lika mycket Tupperware som den vanlig plasten väl??

Men Revalen Vind 505 såg ju rätt snygg och läcker ut på bilden i alla fall...
 
Utan att veta eller testat Prijon "prelite" kajaker så är dessa väl lättare och inte lika mycket Tupperware som den vanlig plasten väl??

Men Revalen Vind 505 såg ju rätt snygg och läcker ut på bilden i alla fall...

Har inte testat prelite heller, kommer garanterat göra det om Wind inte passar mig. Dom är betydligt lättare, och har samma glansiga fina yta som glasfiber.....fast det är plast, och den är lika stryktålig som prijons polyeten-kajaker.

Gillar som sagt Prijons lösningar på sits och luckor, men den flytande pråmen Barracuda är för stor för lilla mig. Nybörjar-miss att köpa en sån....!
 
Har inte testat prelite heller, kommer garanterat göra det om Wind inte passar mig. Dom är betydligt lättare, och har samma glansiga fina yta som glasfiber.....fast det är plast, och den är lika stryktålig som prijons polyeten-kajaker.

Gillar som sagt Prijons lösningar på sits och luckor, men den flytande pråmen Barracuda är för stor för lilla mig. Nybörjar-miss att köpa en sån....!
Kolla in lillebror Trapper Albacore då:) Passar mig som handsken i alla fall..
Jag vill ha två stora packluckor på min kajak. Är totalt allergisk mot små skitpackluckor fram på kajaken..
Men det är ju bara min egna tankar :eek:)
Hoppas att du hittar någon kajak som passar dig nu!
 
Japp, provpaddlade igår!
Kan förstå om många upplever sitsen som trång, men den var som gjuten efter min bak!
Är 170 lång, väger ca 60 kg.....jag satt PERFEKT i den! Man ska dock INTE vara större än jag, vare sig på längden eller bredden, för då kommer den att kännas trång.

I min Prijon Barracuda håller jag i normala fall en hastighet på 4 knop, tar jag i så går det fortare, men jag kan inte hålla den farten länge. Under provturen i Wind så tog det ca 4 paddeltag att komma upp en bit över 4,5 knop, som jag utan problem kunnat hålla ganska länge. Under en kortare "sprint" kom jag över 6 knop.
Liten, smidig och lättdriven. Var som om den vore specialbyggd för mig. Gillade den skarpt!!!!

Har ju tänkt att testa Prijon T505 innan jag bestämmer mig, men gillade paddlingsegenskaperna hos Wind såpass att jag funderar på att slå till direkt trots att förnuftet säger att jag borde ta´t lugnt.

Ett par nackdelar med Wind som gör att jag ännu inte bestämt mig:
*Är bortskämd med Prijons enorma packluckor och väl tilltagna packutrymmen, och lär få svårt att vänja mig vid en mer svårpackad variant. Att det redan trånga bakre utrymmet dessutom delas på mitten av en skäddabox gör den ju inte mer lättpackad precis.
*Öppnade fikaluckan och fick se att utrymmet där innehåll ganska mycket vatten. Hoppas det beror på att någon har råkat slå runt under en fika-paus....annars läcker den in vatten på annat vis, och det är ju inte så bra. Med tanke på luckans placering så måste man dock vända botten upp för att ta in vatten där, och personligen så gör jag inte sånt särskilt ofta.
*Gillar Prijons neopren-luckor, som aldrig har släppt in EN droppe vatten, ens under dom mest blöta övningarna mina scouter roat sig med. En arbetskompis har råkat nämna att gummiluckor har tendenser att släppa in lite grann, åtminstonde i hans kajak.

Bortsett från eventuella problem med packning så är Wind en helt underbar kajak, och med tanke på hur sällan jag packar fär långtur så borde jag kanske inte stirra mig blind på detta.....har fått uppfattningen om att Prijons T505 är lite klumpigare, men det vet jag ju inte förrän jag testat den.....!
 
Nog är allt Prijon Barracuda lite snabbare än Wind 505. Den har rykte om sig att vara den snabbaste "plastkajaken" å så är den ju lite längre oxå :)

/Janne
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hadoque Tahe Wind solo vs. Tahe reval? Paddling allmänt 3
cecilia_gbg Tahe reval vs. Tahe wind 535 Paddling allmänt 10
frega Tahe Wind 535, Reval Midi, Seaspirit Paddling allmänt 4
Helgesnurra Tahe marin Reval Mini PE Paddling allmänt 2
DavidHolm Skall det vara så här? Känns fel.. Tahe Reval Midi PE e3 Paddling allmänt 5
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
Utvandraren Tahe Reval HV Paddling allmänt 0
elin79 Eftermontera roderpedaler på Reval? Paddling allmänt 4
JonasBergdahl NS Calypso = NS Mariner? = Reval midi? Paddling allmänt 0
Josie Tahe Reval vs Tahe Reval Midi Paddling allmänt 3
frgu Reval viking eller Trapper BarraQ?? Paddling allmänt 3
miljonmicke Reval Viking? Paddling allmänt 3
a95180 Erfarenheter/Synpunkter på Reval Cruiser Paddling allmänt 1
a95180 Hur långfärdspacka en Reval Commander? Paddling allmänt 11
vete köpråd havskajak - snäppet bättre än brittany och reval Paddling allmänt 1
thunderbird reval? Paddling allmänt 1
Joakim Ambrosson Reval Viking Paddling allmänt 1
Ingarö-Stefan Reval Kayaks Paddling allmänt 11
fswede Var kan man provpaddla Reval Viking Paddling allmänt 0
meandean Reval mini? Paddling allmänt 1
Eva_Lundgren Reval Viking Paddling allmänt 1
wakeguy Ny estländsk kajak, Reval Viking Paddling allmänt 6
rickardag Pedaler i Reval/Mari Paddling allmänt 6
Biped Kodiak eller Reval Paddling allmänt 7
Ingarö-Stefan Reval Extrem Typ R vill veta allt Paddling allmänt 35
daniol74 Mari 2, Mari 4 eller Reval Paddling allmänt 35
Joakim Ambrosson Hyra kajak av DIG? Reval Duo.. Plz!!?? Paddling allmänt 3
todelod Någon som har testat Reval Eskimo? Paddling allmänt 1
Mr Ardbeg Mari och Reval... Paddling allmänt 29
Joakim Ambrosson Någon som har en reval expedition? Paddling allmänt 5
Joakim Ambrosson Reval Expedition +packutrymme Paddling allmänt 1
Heiner Reval Expedition vs. Point65 XP Paddling allmänt 3
samme83 reval expedition Paddling allmänt 5
abenod Vad är Reval? Paddling allmänt 5
eriol067 Skrovform Sirius - Reval Paddling allmänt 12
lisalingon Skillnad Reval kontra XP, för sista gången.. Paddling allmänt 2
Windsbraut Reval K2 Paddling allmänt 0
calypso63 Reval Kayaks Paddling allmänt 14
pelka reval Paddling allmänt 1
stubbs Reval vs. Mari 3 extra Paddling allmänt 5
Packningsvolym hos Point65/Mari/Reval Paddling allmänt 1
Point 65 vs Reval från Estland?? Paddling allmänt 9
slottsbron Reval, Mari Extra kontra Point 65 K1S/K1XP? Paddling allmänt 3
marjo Estländska Mari eller Reval? Paddling allmänt 1
calypso63 Reval en nordkapp kopia? Paddling allmänt 9
saffran Tahe wind, jämfört mot Trapper Aral/Royal Paddling allmänt 7
BSundgren Mad River eller Wind River? Paddling allmänt 0
christer.fredholm Provpaddla Wind 585? Paddling allmänt 3
Jesperr97 Tahe Wind 535 Paddling allmänt 8
Billa Tahe Marine Wind 505 Paddling allmänt 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...