Reval Wind 505

Nog är allt Prijon Barracuda lite snabbare än Wind 505. Den har rykte om sig att vara den snabbaste "plastkajaken" å så är den ju lite längre oxå :)

/Janne

Barracuda är säkert snabbare.....om man inte är liten och lätt. Jag ligger mest och plaskar ovanpå vattenytan. För mig är den tung, svår att få fart på, och ger ett rejält vindfång. Rekommenderad vikt på paddlaren i en Barracuda tror jag är nåt i stil med 65-110 kg....jag behöver gå upp några kg för att hamna i det spannet.
Jag har också hört att det är den snabbaste plastkajaken, men JAG paddlar snabbare i den lilla knubbiga Seayaken....!

Hade gps med mig när jag provpaddlade Wind, och min "marschfart" ökade med 1,5 - 2 km/h jämfört med turerna i min Barracuda.

Kom upp i 10 km/h på stilla vatten med Wind, det kan jag bara göra i medsurf i höga Väner-vågor i vanliga fall.
 
Tror dig på dina intryck paddlar själv alltid med GPS :) Men Seayaken är betydligt långsammare än Barracudan, det vet jag då jag paddlat dessa!
Inget fel på Wind 505 men då det är en kort lågvolyms kajak får du inga höga maxfarter i den(där har ju Tahe sin snabbare Viking istället)

/Janne
 
Tror dig på dina intryck paddlar själv alltid med GPS :) Men Seayaken är betydligt långsammare än Barracudan, det vet jag då jag paddlat dessa!
Inget fel på Wind 505 men då det är en kort lågvolyms kajak får du inga höga maxfarter i den(där har ju Tahe sin snabbare Viking istället)

/Janne

Japp, men skulle tro att lilla jag skulle ligga och guppa som en kork på vattnet även i en viking.
Lätt som jag är så är en lågvolymskajak det bästa för mig.
Har haft min Barracuda i ca 4 år, paddlar nästan året runt.....men får fortfarande slita hårt för att få upp farten i den. Det var helt klart en nybörjarmiss av mig att köpa en så stor kajak.
 
Var du nära främre skottet när du testade, eller var "tar det imot" om man är längre?

Finns lite marginal framåt, men den är smal, och även ganska trång & låg över knäna......passade mig som en handske, fick känsan av att det hade blitt problem om jag varit det minsta större.
Är du det minsta bredare än mig över baken så är sitsen trång.

Men som sagt, en oootroligt skön & kvick liten rackare.....se till att få provpaddla den!
 
Hej,

Winden klarar personer upp till c:a 185. Reval Mini t.ex är betydligt kortare och klarar bara 180 cm eftersom den smalnar av tidigt.

Något som påverkar hur lång man kan vara i dom är vad man har på fötterna.

Det verkar som det finns någon/några Wind ute på marknaden där pedalerna sitter lite längra bak. Alltså närmare paddlaren vilken har skapat lite förvirring. Tror att dt är de tidigaste exemplaren.

Naturligtvis är det annat som påverkar också såsom bredden på paddlaren, sittställning och hur spänt ryggstödet är m.m.

Ha det gott!!

Mats/Tahe Marine
 
Mer info om Wind

Hej igen....

Har nu fått information från fabriken att man nyligen ändrat i tillverkningen och flyttat främre skottet lite (7cm) och minimerat avståndet mellan vägg och pedalerna. 120 mm framåt totalt på pedalerna.

Mvh, Mats
 
Hur bred kan man vara?

Finns lite marginal framåt, men den är smal, och även ganska trång & låg över knäna......passade mig som en handske, fick känsan av att det hade blitt problem om jag varit det minsta större.
Är du det minsta bredare än mig över baken så är sitsen trång.

Men som sagt, en oootroligt skön & kvick liten rackare.....se till att få provpaddla den!

Börjar bli rädd att jag är för bred för Wind 505... Hur stor är du över baken?

/Johanna
 
Börjar bli rädd att jag är för bred för Wind 505... Hur stor är du över baken?

/Johanna

Hhhmmm....har försökt måtta lite med tumstocken här....!
Ca 40-45 cm från ena sidan till den andra! Vore nog lättare att be nån mäta sitsen, det var svårt att få ett vettigt mått på sig själv. :)
Eller varför inte provpaddla en Wind! En riktigt livlig liten kajak. Har sista dagarna kommit allt närmare beslutet att det nog får bli en sån.....ska bara ringa och beställa.
 
Bakdelen

Börjar bli rädd att jag är för bred för Wind 505... Hur stor är du över baken?

/Johanna

Hallå,

Om du bara hittar en Tahe-kajak i reval-serien nära dig, så kan du testa baken i den. Sitsen är identisk på allihop. Reval, Viking, Mini och Wind.


Ha det gott!!

Mats / Tahe
 
Aj då jag som är 1,80, är du säker på att det inte går att vara lite längre?

Jag har provat en tahe wind 505 i cirka 5 minuter och jag är 186 cm 90 kg och jag satt tajt i den men svårt att säga om det var för tajt eftersom jag paddlade så kort tid. Äger annars en tahe mari 3 extra och i jämförelse är Winden mycket snabbare och lite (initial-)rankare. Den är ju smalare än min "pråm" så det är väl inte konstigt att den känns snabbare. Smarttrackroderet är lättjsuterat och smidigt.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hadoque Tahe Wind solo vs. Tahe reval? Paddling allmänt 3
cecilia_gbg Tahe reval vs. Tahe wind 535 Paddling allmänt 10
frega Tahe Wind 535, Reval Midi, Seaspirit Paddling allmänt 4
Helgesnurra Tahe marin Reval Mini PE Paddling allmänt 2
DavidHolm Skall det vara så här? Känns fel.. Tahe Reval Midi PE e3 Paddling allmänt 5
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
Utvandraren Tahe Reval HV Paddling allmänt 0
elin79 Eftermontera roderpedaler på Reval? Paddling allmänt 4
JonasBergdahl NS Calypso = NS Mariner? = Reval midi? Paddling allmänt 0
Josie Tahe Reval vs Tahe Reval Midi Paddling allmänt 3
frgu Reval viking eller Trapper BarraQ?? Paddling allmänt 3
miljonmicke Reval Viking? Paddling allmänt 3
a95180 Erfarenheter/Synpunkter på Reval Cruiser Paddling allmänt 1
a95180 Hur långfärdspacka en Reval Commander? Paddling allmänt 11
vete köpråd havskajak - snäppet bättre än brittany och reval Paddling allmänt 1
thunderbird reval? Paddling allmänt 1
Joakim Ambrosson Reval Viking Paddling allmänt 1
Ingarö-Stefan Reval Kayaks Paddling allmänt 11
fswede Var kan man provpaddla Reval Viking Paddling allmänt 0
meandean Reval mini? Paddling allmänt 1
Eva_Lundgren Reval Viking Paddling allmänt 1
wakeguy Ny estländsk kajak, Reval Viking Paddling allmänt 6
rickardag Pedaler i Reval/Mari Paddling allmänt 6
Biped Kodiak eller Reval Paddling allmänt 7
Ingarö-Stefan Reval Extrem Typ R vill veta allt Paddling allmänt 35
daniol74 Mari 2, Mari 4 eller Reval Paddling allmänt 35
Joakim Ambrosson Hyra kajak av DIG? Reval Duo.. Plz!!?? Paddling allmänt 3
todelod Någon som har testat Reval Eskimo? Paddling allmänt 1
Mr Ardbeg Mari och Reval... Paddling allmänt 29
Joakim Ambrosson Någon som har en reval expedition? Paddling allmänt 5
Joakim Ambrosson Reval Expedition +packutrymme Paddling allmänt 1
Heiner Reval Expedition vs. Point65 XP Paddling allmänt 3
samme83 reval expedition Paddling allmänt 5
abenod Vad är Reval? Paddling allmänt 5
eriol067 Skrovform Sirius - Reval Paddling allmänt 12
lisalingon Skillnad Reval kontra XP, för sista gången.. Paddling allmänt 2
Windsbraut Reval K2 Paddling allmänt 0
calypso63 Reval Kayaks Paddling allmänt 14
pelka reval Paddling allmänt 1
stubbs Reval vs. Mari 3 extra Paddling allmänt 5
Packningsvolym hos Point65/Mari/Reval Paddling allmänt 1
Point 65 vs Reval från Estland?? Paddling allmänt 9
slottsbron Reval, Mari Extra kontra Point 65 K1S/K1XP? Paddling allmänt 3
marjo Estländska Mari eller Reval? Paddling allmänt 1
calypso63 Reval en nordkapp kopia? Paddling allmänt 9
saffran Tahe wind, jämfört mot Trapper Aral/Royal Paddling allmänt 7
BSundgren Mad River eller Wind River? Paddling allmänt 0
christer.fredholm Provpaddla Wind 585? Paddling allmänt 3
Jesperr97 Tahe Wind 535 Paddling allmänt 8
Billa Tahe Marine Wind 505 Paddling allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.