Rengöring av kök på höghöjd

Hej på er!

Någon som har lite tips på rengöring av kök på högre höjder där vatten kan vara en bristvara??
Är det några timmars snösmältning som gäller eller finns det något smartare sätt? I.E endast torka rent med trasa eller liknande.

Tacksam för svar!

Vänligen
Hampus Lind
 
hamlin; sa:
Någon som har lite tips på rengöring av kök på högre höjder där vatten kan vara en bristvara??
Är det några timmars snösmältning som gäller eller finns det något smartare sätt? I.E endast torka rent med trasa eller liknande.
Frågan lät lite oklar för mig... Är det kastruller & bestick som ska rengöras, eller själva brännaren (och i sådana fall, vad är det för brännare)?

I allmänhet rengör jag inte själva brännaren i mitt multifuel-kök (Optimus Nova), jag rensar bara munstycket under "plattan" där bensinen sprutar ut.

Bestick och kastruller rengör jag med först med papper (innan det hunnit frysa fast). Sedan vänder jag kastrullen uppochner och gnider av det värsta i snön. Om det är riktigt skitigt tar jag en snutt vatten i slutet och diskmedel. Det bästa är naturligtvis att laga mat som inte kladdar. Koka vatten i kastrull, och sedan hälla ner i en påsa á la "Real Turmat".
 
Låter som en plan... Det var i första hand kastruller m.m jag syftade på.

Diskmedel och annat onödigt vill jag undvika för att spara plats och vikt.

Likaså kan man hamna i senariot "ökenland", dvs där det inte finns varken växter eller snö/vatten att använda. Så det får väl kanske bli trasa/papper för dessa ändamål.

Tack för tipset!
 
Är man i sånt läge att man inte kan fixa vatten att diska med ska man nog undvika att skita ner grejerna. Att torka rent med papper tar inte bort bakterierna.

Då är det i såna fall bättre att köra med mat som tillagas i påsen (bara koka vatten och hälla i). Då får man i värsta fall en sked att diska och då borde man väl kunna offra en tesked vatten eller så.
 
Fryst disk

Om det är kallt så behöver man inte vara lika rädd för bakterier. Man kokar ju maten först och när man ätit ur kastrullen fryser resterna ganska snabbt. Nästa gång man kokar mat så dör de eventuella bakterierna.

Snö funkar någorlunda bra att diska med om man undviker att steka bacon eller annat kladd.
 
nermander; sa:
Är man i sånt läge att man inte kan fixa vatten att diska med ska man nog undvika att skita ner grejerna. Att torka rent med papper tar inte bort bakterierna.

Då är det i såna fall bättre att köra med mat som tillagas i påsen (bara koka vatten och hälla i). Då får man i värsta fall en sked att diska och då borde man väl kunna offra en tesked vatten eller så.


hhmm, känns en aning negativt...
Vill få tips och dyl på min fråga inte MOT argument.

Matpåsen var väl iofs ett tips, men troligast inte lämpligt ca 20 dagar på och kring högre höjder

Så min fråga kvarstår!!!

Råd som "om du inte vill diska i skogen stanna hemma" betackar jag mig för. Läs igenom tråden och tänk dig att du sitter på 6000 möh med skitiga kastruller...

Jag har självklart egna uppfattningar ang detta men utsidan är väl ett forum för att ge varandra tips och utbyta information om utelivet...
 
Re: Fryst disk

Vandrare; sa:
Om det är kallt så behöver man inte vara lika rädd för bakterier. Man kokar ju maten först och när man ätit ur kastrullen fryser resterna ganska snabbt. Nästa gång man kokar mat så dör de eventuella bakterierna.

Snö funkar någorlunda bra att diska med om man undviker att steka bacon eller annat kladd.

Tack för tipset!
 
hamlin; sa:
nermander; sa:
Är man i sånt läge att man inte kan fixa vatten att diska med ska man nog undvika att skita ner grejerna. Att torka rent med papper tar inte bort bakterierna.

Då är det i såna fall bättre att köra med mat som tillagas i påsen (bara koka vatten och hälla i). Då får man i värsta fall en sked att diska och då borde man väl kunna offra en tesked vatten eller så.


hhmm, känns en aning negativt...
Vill få tips och dyl på min fråga inte MOT argument.

Matpåsen var väl iofs ett tips, men troligast inte lämpligt ca 20 dagar på och kring högre höjder

Så min fråga kvarstår!!!

Råd som "om du inte vill diska i skogen stanna hemma" betackar jag mig för. Läs igenom tråden och tänk dig att du sitter på 6000 möh med skitiga kastruller...

Jag har självklart egna uppfattningar ang detta men utsidan är väl ett forum för att ge varandra tips och utbyta information om utelivet...


Efter maten bor du dricka 0.5-1 liter, jag brukar anvanda ett uppkok vatten for att skolja ut det varsta av matresterna och sedan dricka detta for att inte slosa pa dyrbart vatten/bransle. Lite ackligt men fungerar...Ar det fortfarande nagra matrester kvar anvander jag sno for att skrapa ur det sista.

Befinner du dig pa 6000m kommer dina karl formodligen att anvandas konstant da snosmaltning for att fa i sig tillrackligt med vatska tar lang tid. alla bakterier borde do i samband med detta.

For att undvika magsjuka ar det ocksa viktigt att du tvattar handerna regelbundet, jag korde med den har produkten pa tva langre tur tidigare i ar: http://www.snowandrock.com/brands/product.asp?product_sku=MLFDN

Vi hade inga problem med magsjuka i var grupp men manga andra tvingades vanda pga detta, formodligen pga dalig hygien i samband med toalettbesok etc.
 
Re: Fryst disk

Vandrare; sa:
Om det är kallt så behöver man inte vara lika rädd för bakterier. Man kokar ju maten först och när man ätit ur kastrullen fryser resterna ganska snabbt. Nästa gång man kokar mat så dör de eventuella bakterierna.

Men toxinerna som bakterierna har gett ifrån sig försvinner inte av kokningen. Sen får man ju inte glömma att på högre höjd blir temperaturen inte lika hög så den kanske inte dödar bakterierna lika effektivt.
 
hamlin; sa:
Matpåsen var väl iofs ett tips, men troligast inte lämpligt ca 20 dagar på och kring högre höjder

Varför inte? Maten är väl redan förpackad i påse?

Det är tyvärr så illa att det finns inga universallösningar på disk om man vill slippa bära med sig nåt. Om du nu inte orkar släpa med dig ens diskmedel så får du nog leta länge innan du hittar nåt som är lika bra. Vill du chansa på att bakterierna dör vid kokningen (och inte har hunnit skapa tillräckligt med toxiner för att göra dig magsjuk) så får du väl göra det.

Att diska med vatten och diskmedel är bland det mest lättviktiga du kan göra. Jag diskar ett trangias två grytor och matsaker efter två personer på 5 dl vatten utan problem och då går det åt 2 droppar diskmedel. En flaska för ögondroppar rymmer många droppar och väger inte mycket jämfört med om du skall ha med dig papper för att torka ur grejerna.

Vill du snåla mycket med vattnet så sköljer du först ur grejerna med vatten utan diskmedel och dricker sen upp det. Då klarar du disken sen med mindre än en deciliter vatten.
 
nermander; sa:
hamlin; sa:
Matpåsen var väl iofs ett tips, men troligast inte lämpligt ca 20 dagar på och kring högre höjder

Varför inte? Maten är väl redan förpackad i påse?

Det är tyvärr så illa att det finns inga universallösningar på disk om man vill slippa bära med sig nåt. Om du nu inte orkar släpa med dig ens diskmedel så får du nog leta länge innan du hittar nåt som är lika bra. Vill du chansa på att bakterierna dör vid kokningen (och inte har hunnit skapa tillräckligt med toxiner för att göra dig magsjuk) så får du väl göra det.

Att diska med vatten och diskmedel är bland det mest lättviktiga du kan göra. Jag diskar ett trangias två grytor och matsaker efter två personer på 5 dl vatten utan problem och då går det åt 2 droppar diskmedel. En flaska för ögondroppar rymmer många droppar och väger inte mycket jämfört med om du skall ha med dig papper för att torka ur grejerna.

Vill du snåla mycket med vattnet så sköljer du först ur grejerna med vatten utan diskmedel och dricker sen upp det. Då klarar du disken sen med mindre än en deciliter vatten.

Jo visst kommer det mest i påse, men inte allt. Visst kan man även ENDAST köpa färdiga pås-rätter, men så kommer det inte bli i mitt fall.

Återigen.. Föreställ dig att du sitter på 6000 möh och ska diska.... Det tar en stund att smälta snö, du har precis ätit, du känner dig trött och höjden påverkar dig kanske med huvudvärk och illamående, hur rengör man smidigast sin köks utrustning i detta läge???
Det handlar inte om att bära med sig eller inte, håller med dig om att det inte väger destomer. Jag vill få tips på alla tänkbara senarion.
Diskmedel och diskborste kör jag med hemma i svenska fjäll, men nu pratar vi höghöjdsvanding/klättring och andra klimat förhållanden, där jag vill få tips på snabba enkla lösningar.

Diskmedel och diskborste funkar visst, likaså säkert en uppsjö av andra saker..

Det intressant för mig är en kombination av höghöjd och hygien som Mattias Altin skriver bra tips och råd ang i sin post. Har har uppfattat mig precis korrekt.

Nu hoppas jag vi kan lägga diskussionen ang diskmedel åt sidan då jag redan känner till den.
 
Re: Re: Fryst disk

nermander; sa:
Vandrare; sa:
Om det är kallt så behöver man inte vara lika rädd för bakterier. Man kokar ju maten först och när man ätit ur kastrullen fryser resterna ganska snabbt. Nästa gång man kokar mat så dör de eventuella bakterierna.

Men toxinerna som bakterierna har gett ifrån sig försvinner inte av kokningen. Sen får man ju inte glömma att på högre höjd blir temperaturen inte lika hög så den kanske inte dödar bakterierna lika effektivt.

Jag brukar alltid tillsatta nagra droppar jod, det borde vall ta dod pa detta?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kamelen Soto Muka rengöring? Kök och brännare 59
elinthemenace Rengöring Trangia Kök och brännare 13
Rengöring av munstycke Kök och brännare 1
jakobw Rengöring av Trangia Kök och brännare 24
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 8
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.