Reklamfilm med Gåsenstugan

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Det är misstänkt likt Storådörren. Men jag tycker ändå att det ser skumt ut. Jag minns dalen som smalare och med brantare fjällsidor. Antingen är det jag som minns fel, eller så har de dragit ut bilden på något sätt. Eller så är de någon helt annanstans. :)

De som har gjort reklamfilmen har gjort ett bra jobb och vet vad de gör. Platsen ser onekligen mycket vacker och imponerande ut i reklamfilmen men med rätt val av bildvinkel och objektiv går det att få det mesta att se bättre ut på film än i verkligheten. Hittade denna bild här på utsidans webbplats som ser ut att vara tagen på samma plats och nästan i samma vinkel som i reklamfilmen (se bild efter ca 32 sekunder). Berget på den högra sidan har samma profil i bägge fallen.

Det skulle kunna vara Ekorrpasset med Nesjön som skymtar i bakgrunden men känns som att det inte stämmer riktigt ändå, det känns för brett. Storådörren har jag faktiskt inte vandrat än så kan inte säga så mycket om det. Men det blir det ändring på så fort snön försvinner. :)

Jag vågar inte på mig någon kvalficerad gissning. Kanske flygfotots fågel perspektiv suddar ut upplevelsen av de branta partierna och därför känns det bredare och flackare än Storådörren och Ekorrdörren. Jag får en kännsla av att sekvensen är animerad på någt vis. Det säkraste sättet blir nog att jämföra vattendraget i botten på dalen med en kartbild.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips