Ja, kan man säga annat än att Marmot Precip är en regnjacka, medan Haglöfs är en vindjacka, även om Windstopper i vissa varianter påstås stå emot regn (de modeller jag testat lever inte upp till detta, speciellt inte om man tänker på hur regnet piskar om man t ex cyklar)
Med en vindjacka blir du garanterat blöt utifrån om det regnar, och jag har en ryggmärgskänsla av att detta överträffar den väta du själv producerar vid aktivitet (och jag svettas massivt). Med en regnjacka blir man blötare inifrån pga sämre diffusionskapacitet, men vilket träningsplagg håller en torr med ångdiffusion, coolmax kanske? Tricket mot svett är antingen mindre kläder (bara underställ i regnet...), klokare kläder (vindtät front och öppen rygg) eller att köra långsammare. Mot regn däremot fungerar bara regntäta kläder. När det inte regnar tar man sin gamla sunkiga vindjacka eller understället. Ser liksom inte poängen med en Windstopper mot regn.
Apropå detta med att klä sig klokare så har Precipen både pitzips och möjlighet att ventilera via frontfickorna, har ej själv koll på just Trident II dock. Om jag ska säga något negativt om Precipen just som träningsplagg så är det att den kan kännas något bylsig om man är magerlagd som undertecknad. En intressant modell jag skulle kolla på är Marmots Cold Fusion-jacka, som är av regntät precip fram och sidor, medan en del av ryggen är sydd i ett icke vattentätt elastiskt material för att öka diffusionen. Vid träning kommer ju mesta vattnet och vinden framifrån...
/A.