Regeringen vill att det ska bli lättare att avhysa

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Problemet är inte ett dugg komplext.

Faktiskt enklare än att skala en potatis.

Du kan gå olika vägar.
1. Införa viseringskrav. Hur enkel lösning som helst och förekommer överallt hela tiden i vår omvärld.

2. Låta kommunerna bestämma om tiggeriförbud eller ej.

Två enkla lösningar för att få bort en bedrövlig stadsbild. Och som numera tagit det så långt att vi måste förändra lagar och regler till den grad att människor här inne är oroliga att det påverkar vår unika allemansrätt.
Men sluta gå som katten kring het gröt. Inse problemets källa och gör nånting där.

Alternativt ska vi ju inte lägga ett enda öre av våra skattepengar mera till Rumäniens och Bulgariens EU-fonder då de uppenbarligen försvinner och används någon annanstans.

Det är bara att välja.

Lösningen är skitenkel.

Nej, det blev inte skitenkelt bara för att du hittar på att det bara är att införa viseringskrav eller påstår att en kommun kan stifta lagar hur som helst.

Men det är en riktigt kontroversiell taktik - eller hur - att hänga på ett forum där allemansrätten är kär och ställa den mot ... bärplockare och tiggare.
 
Nej, det blev inte skitenkelt bara för att du hittar på att det bara är att införa viseringskrav eller påstår att en kommun kan stifta lagar hur som helst.

Men det är en riktigt kontroversiell taktik - eller hur - att hänga på ett forum där allemansrätten är kär och ställa den mot ... bärplockare och tiggare.

Tja, tråden handlar ju om förslaget att det ska bli enklare att vräka tiggarläger så...
/Niklas
 
Efterfrågar analys av Niking:


Ok, så vi kan skita i de lagar och regler som finns rörande fri passage inom EU? Vad tror du konsekvensen blir?
 
Tja, tråden handlar ju om förslaget att det ska bli enklare att vräka tiggarläger så...
/Niklas

Ja? Innebär det att det inte finns andra lösningar innan det blir tal om att det ska "vräkas"?

Om det nu skulle vara så, och det låter ju på dig som om att det inte skulle vara helt främmande heller, att det ordnas på det sättet som vi skrev tidigare. Att markägaren gett sitt tillstånd, att den som nu anordnar lägret ser till att göra "rätt och riktigt".

Ska det då fortfarande "vräkas"?

Det skulle ju också kunna innebära att du kan vara åtminstonde lite nöjd i frågan och vi andra slipper höra hotet om läger vs allemansrätten. Det är ju en alternativ lösning som innebär att vi faktiskt kan komma överens. Risken är ju förstås för en dels argumentation att om tältlägren börjar att fungera och om det inte längre finns ett problem med dessa ... vilka argument ska man då gömma sig bakom? -.-
 
Ja? Innebär det att det inte finns andra lösningar innan det blir tal om att det ska "vräkas"?

Om det nu skulle vara så, och det låter ju på dig som om att det inte skulle vara helt främmande heller, att det ordnas på det sättet som vi skrev tidigare. Att markägaren gett sitt tillstånd, att den som nu anordnar lägret ser till att göra "rätt och riktigt".

Ska det då fortfarande "vräkas"?

Om markägare uttryckligen gett sitt tillstånd (och inte ändrat sig) finns det väl knappast någon anledning att vräka lägret. Problemet är ju att markägaren väldigt sällan tillfrågas, och då finns ju desto större anledning att vräka lägret.
/Niklas
 
Om markägare uttryckligen gett sitt tillstånd (och inte ändrat sig) finns det väl knappast någon anledning att vräka lägret. Problemet är ju att markägaren väldigt sällan tillfrågas, och då finns ju desto större anledning att vräka lägret.
/Niklas

(Jag hann ju lägga till en del i mitt inlägg ovan.)

Men ja? Jag är faktiskt inte med på hur du menar. Lösningen på problemet (alltså innan det börjar handla om vräkning) innebär ju i sig att markägaren behandlas korrekt och tillfrågas.
 
(Jag hann ju lägga till en del i mitt inlägg ovan.)

Men ja? Jag är faktiskt inte med på hur du menar. Lösningen på problemet (alltså innan det börjar handla om vräkning) innebär ju i sig att markägaren behandlas korrekt och tillfrågas.

Ja, samt att de villkor som markägaren sätter upp för sitt godkännande också fullföljs till punkt och pricka. Det ska ju inte lämnas kvar horder med skräp. Det ska inte heller fällas en massa träd till vedbrand etc. Det ska inte spikas i träd. Lägret får inte vara längre än vad markägaren har godkänt och därefter ska det rivas och städas ordentligt Andra personer än de som markägaren uttryckligen godkänt ska inte komma och övernatta o.s.v.

Bryts det mot någon av paragraferna, är det i sig ett fullgott skäl för vräkning av hela lägret.
/Niklas
 
//Erik som inte sympatiserar fullt ut med dina åsikter. Som även andra framfört frågan: vad har vi friluftsmuppar gjort för elakt mot dig och din mark?

Urholkat äganderätten t.ex.!
/Niklas
Men vänta nu O Store Markägare... På vilket sätt har din äganderätt urholkats av att någon tältat en natt i de bortre provinserna av Ditt Rike? Här kräver jag faktiskt att du ger flera konkreta exempel för att över huvud taget ha någon som helst trovärdighet i frågan!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 8
Livetiskuggan Det ska vara gött att leva. Utrustning Allmänt om friluftsliv 12
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
lsjonsson Efter Girjasdom: Rennäringslagen ska utredas Allmänt om friluftsliv 3
lsjonsson Amanda Lind: "Urfolk ska ha självbestämmande" Allmänt om friluftsliv 8
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
k_å Vart ska vi tälta en natt i Sälen? Allmänt om friluftsliv 1
camoscio Forumfrågor - ska man bry sig om att svara? Allmänt om friluftsliv 47
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
killroy04 Saker man ska göra innan man dör. Allmänt om friluftsliv 19
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
jokkemannen Ska vandra Bohusleden i oktober - TIPS?! Allmänt om friluftsliv 7
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4
fredrikgunne Vad ska jag göra i sommar? Allmänt om friluftsliv 3
Thundershit Hur ska jag uppnå drömmarna om att bli en äventyrare? Allmänt om friluftsliv 34
crilee Vad ska man hitta på i November! Allmänt om friluftsliv 22
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Dania Friluftsliv får inte bli något bara för eliten Allmänt om friluftsliv 91
Kirunabo kan bli "Årets äventyrare Allmänt om friluftsliv 1
Hithae Vägen till att bli en äventyrare som nybörjare? Allmänt om friluftsliv 14

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.