Regeringen vill att det ska bli lättare att avhysa

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Stod och snacka skit med ett gäng tältboende när bängen skulle avvisa, nog fan blev jag tagen för rumän och blev avvisad jag med. Fick prata med tolk och grejer.

Så inte ens på tilltal försökte du visa dig svensk? Känns riktigt långsökt du... Varför behöver du tolkhjälp om du nu kan kommunicera dig fritt?
 
Så inte ens på tilltal försökte du visa dig svensk? Känns riktigt långsökt du... Varför behöver du tolkhjälp om du nu kan kommunicera dig fritt?


Varför ska jag "visa mig svensk"?
Att ge särbehandling till människor pga nationalitet kallas rasism och är förbjudet. Se tex "FNs konvention om avskaffandet av alla former av rasdiskriminering" som Sverige har ratificerat.
 
Hej,

Kan ni inte byta ut skällsordet för romer mot något annat i era inlägg, är säkert inte med avsikt att kränka någon men det ser ganska trist ut och gammaldags ut.

Ha en bra helg!

/G
Lite väl mycket OT men...
Nja. Skällsordet för zigenare är tattare, i alla fall i Sverige.Det finns helt enkelt flera benämningar på det folkslaget.

http://arkiv.minoritet.se/romadelegationen/www.romadelegationen.se/extra/pod/index8968.html

Hur som helst hjälper regerigen dem inte genom detta förslag. Urholkar väl inte heller allemansrätten men det öppnar upp för andra förändringar. Naturcampingar är något som har växt fram de senaste åren. Det är väl bra för de som vill ha det enkelt i tält. Risken är bara att detta blir ett sätt att förhindra folk att tälta enligt allemansrättens riktlinjer.
Det börjar smått...


Ha en skön helg du med, vädret börjar bli bättre!
 
Varför ska jag "visa mig svensk"?
Att ge särbehandling till människor pga nationalitet kallas rasism och är förbjudet. Se tex "FNs konvention om avskaffandet av alla former av rasdiskriminering" som Sverige har ratificerat.

Hjälp? Vart är vi på väg egentligen. Det sjuka är ju att folk verkar vilja hjälpa till att skapa problem och slösa resurser. Aja, man skall aldrig förstå allt under en livstid, det görs klart här inne.

Herregud...
 
De nya lagförslagen är helt tidsenligt och ett måste för att städa upp runt våra städer och i skogsläger.
Det är också helt riktigt att det inte hjälper någon genom dessa nya lagar men å andra sidan hjälper det ingen att tillåta det heller så där är det status quo.

Precis som att vår rovdjurspolitik härstammar från tidigare delen av 1900-talet så är lagar ibland i behov av att förändras i förhållande till verkligheten. Detta är ett sådant fall.

Och om man skulle släppa allt helt fritt... ja då vet vi inte vart det skulle hamna.
Vi har STOR bostadsbrist i Sverige i alla kategorier av människor.

Detta kommer INTE att inskränka på allemansrätten. Inte ett dugg.
Och de som är oroliga för det ska genast tänka ett varv till. Vad är lagen till för och vem kommer den tillämpas emot samt hur ser resurserna ut att fullfölja detta??

Jag tror det är långt farligare att släppa iväg det här ÄNNU mer. Då kommer förr eller senare allemansrätten att måsta inkräktas.
Det har redan gått för långt men bättre sent än aldrig.

Hellre detta än att det blir vägbommar på varje småväg ala Norge eller stora varningsskyltar varje meter angående privat mark ala USA.
Vilket kommer bli slutresultatet om dessa läger får fortsätta. Det har redan så smått börjat...

Själva lösningen på problemet sitter Rumänien och Bulgarien själva på.
De ska ta hand om sin egna befolkning och de får MÄNGDER av stöd i detta av speciella EU-fonder.
Inte minst Sverige bidrar med stora summor här.


Viseringskrav från dessa länder borde införas, kommunerna ska ha rätt till att själva bestämma om de vill ha EUmigranter sittandes på gatorna eller ej och Sverige borde lämna EU.
 
Jag har svårt att tro att de som bor i de läger som uppstår utan tillstånd och som jag tror det nya lagen tar sikte på på, försöker hävda allemansrätten.
Håller med om att det är svårt att välja det politiskt korrekta orden - funderade på om man får säga resande/resandefolket (är det månne dessa som blivit lite för stationära i nämda läger?) eller om det är värdering i det? EUmigranter är ett annat ord jag tror är neutralt och PK idag.
Jag ser inte hur lagförslaget har med allemansrätt att göra i min värld. Att utan tillstånd bestående bosätta sig på någon annans mark har inget med allemansrätt att göra - det är väl närmast egenmäktigt förfarande eller liknande och att de skulle leda till inskränkningar i allemansrätten ser jag som långsökt.


/Patrik, inte konspiratorisk
 
Själva lösningen på problemet sitter Rumänien och Bulgarien själva på.
De ska ta hand om sin egna befolkning och de får MÄNGDER av stöd i detta av speciella EU-fonder.
Inte minst Sverige bidrar med stora summor här.

Viseringskrav från dessa länder borde införas, kommunerna ska ha rätt till att själva bestämma om de vill ha EUmigranter sittandes på gatorna eller ej och Sverige borde lämna EU.

Njae, hur skulle du formulera en lag som gör att eumigranter inte får sitta på gatorna? Formulera dig enkelt.

Är det eumigranter från ett speciellt land, beror det på en ekonomisk situation?
T.ex. det är bara fattiga bulgarer som inte får sitta på gatan medans rika engelsmän får det?

Ska det införas lagar mot lösdriveri, du måste ha ett rejält kontobesked med dig i fickan för att inte hamna i finkan?

Är det pass tack och adjö för alla?

När lagar finns så är det tänkt att de också ska användas konsekvent.

Länderna har ett ansvar och den diskussionen pågår om hur de ska ta ansvaret i framtiden men jag tycker vi kan låta bli de enkla lösningar. Det finns helt enkelt inga enkla lösningar på komplexa problem.
 
Så man är extremist om man anser att bärplockarläger i mångt och mycket är detsamma som tiggarläger runt om våra städer??

Man är väl snarare verklighetsförankrad??

Åk till Tönnebro rastplats på E4:an mellan Gävle-Söderhamn under bärplockarsäsong och sedan återkommer du i tråden...

Jag trodde i min enfald att beröringsskräcken i dessa frågor nu skulle vara borta och etiketter som "extremister, rasister och gud vet vad" är nått Sverige har passerat. Men tydligen inte.

Angående sakfrågan så är det ju alldeles självklart att allemansrätten inte kommer att påverkas.
Det här handlar om helt andra saker.
Så ni kan vara helt lugna runt era fiskevatten.

Däremot ska dessa kåkstäder som olovligen byggs upp och skitar ner självklart avhysas om markägaren så vill. Allt annat är ju rent vansinne.
Precis som att markägaren har rätt att säga åt dig att nu får du ta ditt tält och tälta någon annanstans.

Det satt Palestinier på järntorget i ett tältläger under 2 månader! Mitt på torget i Sveriges näst största stad. Det såg förjävligt ut rent ut sagt.

Hur länge tror ni jag hade fått bo på Avenyn om jag slagit upp ett tält där?? Jag hade givit det max 1 timme innan polisen hade rivit ner och burit bort mig.

Å andra sidan är detta enbart signalpolitik. Inte ett skit kommer hända som ni säkert vet med den här regeringen.
För förändring på riktigt så krävs det nått helt annat.

Jag ser ju inte att du uppmärksammar problemet med att dessa bärplockare blivit inhyrda och organiserade utav företag som sedan inte ordnar ett boende, eller ordnar så att markägaren är med på att ett läger sätts upp.

Eller helt enkelt att de som på något sätt faktiskt är ansvarig för lägret ordnar det under ordnade former.

Nej, istället och som sedvanligt på många andra ställen, så är det offren som ensidigt utpekas som en bov i dramat. Väcka känslor och förakt istället för att komma fram till mänskliga och humana lösningar på ett problem.

Om ett företag, må vara bemmaningsföretag, skickar mig till Kina så kan jag räkna med och kräva att även bostad är ordnad. Men de som inte kan det eller är i den situationen att de kan ställa det kravet, den sparkas det på.

Vi får nog hoppas på på riktigt att det inte blir något byte till en regering som anser att det är bra lösningar.
 
Senast ändrad:
Jag ser ju inte att du uppmärksammar problemet med att dessa bärplockare blivit inhyrda och organiserade utav företag som sedan inte ordnar ett boende, eller ordnar så att markägaren är med på att ett läger sätts upp.

Eller helt enkelt att de som på något sätt faktiskt är ansvarig för lägret ordnar det under ordnade former.

Nej, istället och som sedvanligt på många andra ställen, så är det offren som ensidigt utpekas som en bov i dramat. Väcka känslor och förakt istället för att komma fram till mänskliga och humana lösningar på ett problem.

Om ett företag, må vara bemmaningsföretag, skickar mig till Kina så kan jag räkna med och kräva att även bostad är ordnad. Men de som inte kan det eller är i den situationen att de kan ställa det kravet, den sparkas det på.

Vi får nog hoppas på på riktigt att det inte blir något byte till en regering som anser att det är bra lösningar.

Boendet brukar normalt inte fixas av arbetsgivaren, utan det brukar ju var och en få fixa själv i Sverige. Hur vida denna princip är bra eller dålig kan ju alltid diskuteras, men jag vill bestämt hävda att så ser normen ut idag.

Och de som begår brott när det gäller olagliga tiggarläger och bärplockarläger är ju just de som behagar bosätta sig där. Och idag är det lika hopplöst som markägare att avhysa dessa som att bli av med knott. Båda tenderar snabbt till att komma tillbaka.
/Niklas
 
Boendet brukar normalt inte fixas av arbetsgivaren, utan det brukar ju var och en få fixa själv i Sverige. Hur vida denna princip är bra eller dålig kan ju alltid diskuteras, men jag vill bestämt hävda att så ser normen ut idag.

Och de som begår brott när det gäller olagliga tiggarläger och bärplockarläger är ju just de som behagar bosätta sig där. Och idag är det lika hopplöst som markägare att avhysa dessa som att bli av med knott. Båda tenderar snabbt till att komma tillbaka.
/Niklas

Var i Sverige anser du att Kina ligger?

Det är ett ganska normalt förfarande, att boende ordnas om en skickas utomlands för att jobba dessutom så tillkommer traktamente har jag hört.

Anser du att det är orimligt att den som ordnar lägret också ordnar så att det finns en bra uppgörelse bakom det hela, eller väljer du också att stirra dig blind på ~visa ut~? (Alltså en "bra uppgörelse" inluderar de markägare som väljer att t.ex. hyra ut marken inte de som väljer att inte hyra ut marken. Alltså så enkelt som att den som ordnar lägret tar ansvar för att det sköts och att markägaren har gått med på vad det nu kan vara för villkor.)
 
Njae, hur skulle du formulera en lag som gör att eumigranter inte får sitta på gatorna? Formulera dig enkelt.

Är det eumigranter från ett speciellt land, beror det på en ekonomisk situation?
T.ex. det är bara fattiga bulgarer som inte får sitta på gatan medans rika engelsmän får det?

Ska det införas lagar mot lösdriveri, du måste ha ett rejält kontobesked med dig i fickan för att inte hamna i finkan?

Är det pass tack och adjö för alla?

När lagar finns så är det tänkt att de också ska användas konsekvent.

Länderna har ett ansvar och den diskussionen pågår om hur de ska ta ansvaret i framtiden men jag tycker vi kan låta bli de enkla lösningar. Det finns helt enkelt inga enkla lösningar på komplexa problem.

Att införa ett generellt förbud mot tiggeri i svensk lag torde inte vara särskilt juridiskt komplicerat. Finns ingen som helst anledning att trassla in sig i olika etniska grupper, utan lika bra dra alla tiggare över en kam.

Finns förövrigt en hel del lagar som inte tillämpas. När blev en person senast fälld för att ha gått mot röd gubbe t.ex.?
/Niklas
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 8
Livetiskuggan Det ska vara gött att leva. Utrustning Allmänt om friluftsliv 12
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
lsjonsson Efter Girjasdom: Rennäringslagen ska utredas Allmänt om friluftsliv 3
lsjonsson Amanda Lind: "Urfolk ska ha självbestämmande" Allmänt om friluftsliv 8
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
k_å Vart ska vi tälta en natt i Sälen? Allmänt om friluftsliv 1
camoscio Forumfrågor - ska man bry sig om att svara? Allmänt om friluftsliv 47
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
killroy04 Saker man ska göra innan man dör. Allmänt om friluftsliv 19
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
jokkemannen Ska vandra Bohusleden i oktober - TIPS?! Allmänt om friluftsliv 7
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4
fredrikgunne Vad ska jag göra i sommar? Allmänt om friluftsliv 3
Thundershit Hur ska jag uppnå drömmarna om att bli en äventyrare? Allmänt om friluftsliv 34
crilee Vad ska man hitta på i November! Allmänt om friluftsliv 22
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Dania Friluftsliv får inte bli något bara för eliten Allmänt om friluftsliv 91
Kirunabo kan bli "Årets äventyrare Allmänt om friluftsliv 1
Hithae Vägen till att bli en äventyrare som nybörjare? Allmänt om friluftsliv 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.