Regeringen vill att det ska bli lättare att avhysa

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det är ju inget problem? Om markägaren inte tillåtit uppehälle eller byggnation är man där på felaktiga grunder, därav avhysning. På mark räcker det att fråga markägaren, du behöver knappast ta reda på vem personerna är som vistas där, om nu markägaren säger att dessa inte får vara på hans mark (tält, husvagn osv)

Du pratar om tält och husvagnar, jag pratar om människor. Att det står en människa invid en husvagn betyder inte att det är den människan som ställt dit husvagnen.

En markägare kan inte förbjuda en människa att stå på marken.

Tänk om du är ute och går i skogen, du kommer fram till en glänta där det står ett tält. Plötsligt kommer en massa polisen och vill slänga ut dig ur skogen...
 
Det är ju inget problem? Om markägaren inte tillåtit uppehälle eller byggnation är man där på felaktiga grunder, därav avhysning. På mark räcker det att fråga markägaren, du behöver knappast ta reda på vem personerna är som vistas där, om nu markägaren säger att dessa inte får vara på hans mark (tält, husvagn osv)

Klicka och lyssna på innehållet av länken i trådstarten. Tänk tryck tala.
 
Men oväntat att folk går igång maximalt på allting. Varför tror ni detta tillämpas? Om man tänker till en extra gång innan man börjar gå i kaos-mode.

Så fort man uppfattar något som inskräker på något sätt, så tar man detta och förstorar upp det fullständigt. Om nån står bredvid en husvagn osv, osv, osv. Vissa tar allt in i absurdum.

Seriöst, för friluftsfolk som vill tälta, så pratar man oftast med markägaren ändå. Jag har inga problem att förstå innehållet eller vad man diskuterar, jag tar inte heller detta som något som personligen kommer inskränka på min nyttjanderätt av naturen. Men vissa verkar ta det stenhårt, ungefär som att nu är det slut.

gg
 
Med tanke på att vi inte vet något om hur reglerna ska förändras verkar det lika foliehattigt (fast kanske tvärt om?) att förutsätta att det *inte* kommer påverka frilufsande negativt.

Varför skulle det påverka frilufsandet negativt? är det friluftsfolk man är ute efter? Vad tror du man är ute efter, eftersom man försöker tillämpa en sådan regel?
 
Många EU-migranter väljer att slå upp bopålarna inom stadsplanelagt område och där brukar camping inte vara tillåtet ens för en natt. Utan man är hänvisad till campingplatser.
 
Alla som missbrukar allemansrätten missbrukar en rättighet och kan i längden utgöra ett hot mot allmänhetens grundlagsstadgade rättighet att vistas i naturen.

När företag arrangerar stora evenemang i allemansrättens gråzoner utgör det inte nödvändigtvis något värt att applådera. Jag själv är exempelvis tveksam till enorma löpartävlingar i vår fjällvärld. O-ringen femdagars orienteringen är även det tveksamt med många tusentals i skogarna.

Inte störa ???

Ett sansat och intellektuellt samtal borde kunna föras här på forumet med alla dess friluftsintresserade deltagare.

Tyvärr så går inte det då dessa trådar ständigt kapas till ett extremistiskt ideologiskt slagfält.

Jag vill värna allemansrätten och ser inte cirkusverksamhet i vår natur som en naturlig del av allemansrätten. Men det är intressant att sansat diskutera detta.

Kan det vara så att tex O-ringen pratar med berörda markägare och kommer överens om användning och ev ersättningar?
Vet eller gissar du att de åberopar allemansrätten?

Jag VET INTE heller men skulle vekrligen tro att arrangörerna bakom O-ringen för dialog med berörda markägare.

Någon som VET och kan besvara detta.

/Patrik,
 
Patrik, fel av mig att slänga till med O -ringen. I denna storleksordning krävs en hel del tillstånd och avtal. Från markägare, polismyndigheter etc. Vad jag var ute efter är när kommersiella evenemang i naturen används i gråzonen mellan allemansrätten och annan lagstiftning och när detta i sin förlängning kan utgöra ett hot mot den ursprungliga allemansrätt som de flesta värnar.
 
Mbatikopio;72791 När företag arrangerar stora evenemang i allemansrättens gråzoner utgör det inte nödvändigtvis något värt att applådera. Jag själv är exempelvis tveksam till enorma löpartävlingar i vår fjällvärld. O-ringen femdagars orienteringen är även det tveksamt med många tusentals i skogarna.[/QUOTE sa:
Oringen hålls bara där arrangörerna har tillåtelse av markägare. Alltså utanför allemansrätt
 
Oringen hålls bara där arrangörerna har tillåtelse av markägare. Alltså utanför allemansrätt

Rätt. Bra Jesper.

Det är viktigt att rätt är rätt.

I dessa tider där allemannsrätten till viss del är hotad är det viktigt för oss som värnar om den också är kunnig om vad som faktiskt sker.

Att markägare tillsammans med arrangörer skapar förutsättelse för arrangemangen är rätt väg.
 
Detta förslag var ju åtminstone ett steg i rätt riktning. Förmodar att det även gäller s.k. bärplockarläger.
/Niklas
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 8
Livetiskuggan Det ska vara gött att leva. Utrustning Allmänt om friluftsliv 12
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
lsjonsson Efter Girjasdom: Rennäringslagen ska utredas Allmänt om friluftsliv 3
lsjonsson Amanda Lind: "Urfolk ska ha självbestämmande" Allmänt om friluftsliv 8
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
k_å Vart ska vi tälta en natt i Sälen? Allmänt om friluftsliv 1
camoscio Forumfrågor - ska man bry sig om att svara? Allmänt om friluftsliv 47
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
killroy04 Saker man ska göra innan man dör. Allmänt om friluftsliv 19
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
jokkemannen Ska vandra Bohusleden i oktober - TIPS?! Allmänt om friluftsliv 7
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4
fredrikgunne Vad ska jag göra i sommar? Allmänt om friluftsliv 3
Thundershit Hur ska jag uppnå drömmarna om att bli en äventyrare? Allmänt om friluftsliv 34
crilee Vad ska man hitta på i November! Allmänt om friluftsliv 22
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Dania Friluftsliv får inte bli något bara för eliten Allmänt om friluftsliv 91
Kirunabo kan bli "Årets äventyrare Allmänt om friluftsliv 1
Hithae Vägen till att bli en äventyrare som nybörjare? Allmänt om friluftsliv 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.