Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag har en Garmin GPS 64st.
Går det att redigera de spår jag spelar in? I efterhand kan jag ibland komma på att ett annat vägval hade varit bättre. Ibland gör jag en tillfällig avstickare som också spelas in, men som jag inte vill ha sparad.
Går detta att fixa i efterhand?
Jag har en Garmin GPS 64st.
Går det att redigera de spår jag spelar in? I efterhand kan jag ibland komma på att ett annat vägval hade varit bättre. Ibland gör jag en tillfällig avstickare som också spelas in, men som jag inte vill ha sparad.
Går detta att fixa i efterhand?
Kom på en till fråga.
Ibland har jag låtit gps:n vara på "för länge" och därmed har jag spelat in för mycket. Går det att "kapa" spåret och ta bort slutdelen?
Kom på en till fråga.
Ibland har jag låtit gps:n vara på "för länge" och därmed har jag spelat in för mycket. Går det att "kapa" spåret och ta bort slutdelen?
Javisst! Googla "edit GPS track" eller liknande.
Jag vet inte direkt vilken jag vill/kan/vågar rekommendera som bäst, men jag körde nån sån enkel där man redgerade online och fick tillbaka sin fil sen jag typ "klippt av slutet" för att inte visa exakt var jag bor/startade, etc.
Det klarar du - det gjorde jag
Bara att återkomma när du har Basecamp
Har du gps:en inkopplad, så ser du även kartan, som finns i gps:en, när du kör Basecamp
Bara att importera spåret till Basecamp
Och så justerar du bara i det importerade spåret - då har du kvar originalspåret, i fall du ångrar dig
Basecamp - bra att veta. När du ändrar i spåret, då är det ändrat direkt och sparat (alltså ingen spara knapp att trycka på)
Alternativ till basecamp:
Om spåret är i gpx-.format så kan man tämligen enkelt förstå hur det är uppbyggt, varje punkt i ett spår är en datum och tid samt en kooordinat.
Hur ofta punkterna tas beror på GPS och går ibland att ställa in i GPSen - ju mer sällan desto "kantigare spår" men i gengäld räcker GPSens minne längre men glesare mellan punkterna.
Har spåret blivit för långt (dvs man glömda stänga av GPSen då man kom fram) så kan man öppna sin gpx.fil med en texteditor på sin dator och sedan radera de antal rader på slutet man vill ta bort.
Det kräver lite datorvana men du behöver absolut inte vara programmerare för att begripa sig på det - är man gps/navigationsintresserad så förstår man nog.
En annan bra sak med Basecamp är att du kan skapa en rutt av ett spår. Bara dubbelklicka på spåret så kommer menyerna upp. Där kan du också ta bort ett antal punkter eftersom spåret troligen är onödigt detaljerat.
Mitt favorit program för att redigera spår är detta http://www.gpstrackeditor.com Tyvärr utvecklas det inte längre men funkar toppen för allt det du beskriver och det borde funka rätt bra för tekniknoviser men det har jag som tekniknörd lite svårt att avgöra.
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
4 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...
Näst sista etappen! Mer om det snart. Men först ngt om ngt som ligger varje turåkare varmt om hjärtat: mat!
På de flesta depåstopp har det funnits ...
1 kommentar
Det handlar inte bara om lättare utrustning; det handlar om att välja det som verkligen betyder något för ditt äventyr, sortera bort saker som inte ...
1 kommentar