Ram till Kindernay-navet

Då det lutar allt mer åt att ser blir ett Kindernay XIV-nav, så återstår ju frågan på vilken ram/cykel som navet ska monteras på.

Idag provcyklade jag en Bianchi e-Omnia T batterihoj med feta dubbdäck https://www.bianchi.com/e-omnia/ och den kändes trevlig. Jag kom snabbt upp i 25 km/h , där eldriften slår ifrån.

Det intressanta med just Biachi e-Omnia T-modellen är att den har utbytbara drop outs. Det går alltså relativt lätt för en mekanisk verkstad att göra nya justerbara drop outs, så att jag slipper montera en separat kedjespännare.

(Å Janne på Racerdepån känner tydligen en sådan mekaniker, som kan fixa sådana dropouts för ett hyfsat överkomligt pris).

Då borde det också gå att montera på ett heltäckande kedjeskydd.

Så vad tror ni om Bianchi e-Omnia T-modell (med Kindernay-navet) som en seriös vintercykel?
/Niklas
 
Senast ändrad:
Ser spännande ut. Har du landat på elassist? Vilket styre? Har du nytta av dämpning? Vilka däck och stänkskärmar? Ställer din längd och vikt speciella krav på ramen?

Thure
 
Det blir ett mtb-styre. Känns rätt i detta fall.

När det är packad snö, snövallar etc., så är det skönt med en viss dämpning. Tack vare elassistansen, så känns inte kraftförlusterna alls lika mycket som på en vanlig framdämpad hoj med samma slaglängd. Utan elassistans däremot, så hade jag definitivt dragit ner rejält på slaglängden, men kanske behållt den dämpade sadelstolpen (31,6 mm i diameter).

Sedan är det ingen värstinggaffel eller värsting till dämpad sadelstolpe, men de borde kunna fungera för vardagsbruk. I värsta fall får de väl bytas ut efter hand.

Min längd och vikt tror jag inte blir något jätteproblem. Självfallet blir det king size-ram och den dämpade sadelstolpen måste givetvis vara tillräckligt lång. Å styrstammen såg ut att vara ställbar. Dessutom blir det en rejäl bikefit på Racerdepån.

Själva ramen har en MTB-lik geometri och sådana ramar brukar ju kunna hålla för vardagsbruk, enligt min erfarenhet.

Vinterdäcken blir 29" mtb-storlek. Nokian eller Schwalbe med ca 300 dubb. Förslag mottages gärna.

Skärmar blir det. De SKS som sitter på original, är dock väl korta, så Janne på Racerdepån får leta upp längre skärmar.

Pedaler tål dock att fundera på. Utan elasistans, hade jag tveklöst gått på Shimanos SPD + knäräddare (knee savers). Numera har jag ett par hyfsat varma SPD-vinterkängor (45° North Wöllvhammer i storlek 50).

På den cykeln jag testade var det dock platta mtb-pedaler och jag hade inga problem att komma upp i 25 km/h (där elassistansen slutar verka), vilket onekligen öppnar upp för en betydligt bredare användning av vintercykeln, samt möjliggöra valfria varma skodon.
/Niklas
 
Jag hade funderat på lätt bakåtsvepta styrändar där handtagen sitter det känns mer ergonomiskt för mig. Annars tycker jag att du motiverar dina val bra. Bikefit låter utmärkt. Jag har 26 tums Schwalbe Winter marathon 40 mm på min vintercykel numera och gillar dem. Många dubb ökar friktionen på barmark. Ett alternativ som fungerar för några är att bara ha dubb på framdäcket. Jag har inte provat det själv. Och friktionen har ju bara betydelse när elassisten inte jobbar. 622 hjul ger nog större valmöjligheter än 559 vad beträffar dubbdäck numera. Elcyklar brukar ha lite starkare däck vilket kan vara en god idé om du kommer att cykla långt på den här hojen.

Vill du ha en styrväska så kanske framlampan får flyttas.

Intressant med Kneesavers Pedal Adaptors (sjscycles.co.uk)
Vevlängden kan också ha betydelse för knän. Kortare vevar har jag på mina liggcyklar och det är skonsammare för mitt lite knepiga högerknä.

För min typ av vintercykling och min anatomi är jag mycket förtjust i Selle san marco Sadel Rolls Le Classiche, Svart | Bikeinn (tradeinn.com) Jag har en sådan som jag använt snart 25 år. Den satt från början på en Club Tour 700c Gunmetal 52L (sjscycles.co.uk) med bockstyre.

Thure
 
Senast ändrad:
Mja, bor jag på landsbygden, så är enbart dubbdäck i fram inget alternativ. Lätt hänt att bakhjulet bara kanar i väg.

Minns att en av "mina" gamla cykelhållare i Uppsala sa att flera kunder först bara köpte dubbdäck i fram, för att någon vecka senare återkomma blåslagna och köpa dubbdäck till bakhjulet. Sedan var de nöjda.

Styrets slutliga utformning ger sig om inte annat vid bike fit. Kanske behöver jag bar ends, då jag har en relativt lång rygg.

Bra aspekt angående styrväskans placering. Den observationen hade jag helt missat.

Vevarmslängden blir 175 mm, precis som jag har på alla mina cyklar.

Angående behovet av knäräddare https://www.kneesaver.net/phone/index.html så har jag (och framförallt Janne på Racerdepån) kommit fram till följande. Om sidoavståndet mellan SPS-pedalens mittskåra och vevpartiets centrum är 140 mm eller mindre, så bör jag ha 20 mm knäräddare. Om detta sidoavstånd är 150 mm, så slipper jag knäräddare.

Så när jag t.ex. körde med XT trippelt vevparti med fyrkantsaxel, så behövde jag 20 mm knäräddare. När jag sedan bytte till trippelt vevparti med utanpåliggande lager (p.g.a. svårigheter att hitta nya drev på mellanklingan), så slapp jag knäräddarna. Å när jag därefter gick från 3x8 till 2x11 på min touringhoj (och byte från mtb-styre till bockstyre) så fick jag åter montera på knäräddare.

Ett alternativ till knäräddare är ju också pedaler med längre pedalaxlar. Shimano gör sådana pedaler, men kanske bara i XTR och Dura Ace-utförande, varför priset blir där efter.

Sant är att dubbdäck avsevärt ökar rullmotståndet på bar mark. Det är ju mycket därför som jag snöat in mig på battericykel... :)
/Niklas
 
Senast ändrad:
Jag kan nämna att 140 mm sidoavstånd mellan SPD-pedalens skåra och vevpariets mitt ger en Q-faktor på ca 2×(140-53) = 174 mm. Med 150 mm sidoavstånd blir Q-faktorn 2×(150-53) = 186 mm.

Å sadeln är ju ett personligt val. Janne på Racerdepån anser att jag bör ha en 155 mm Specialized Oura expert sadel (med titan rails). Detta trots att denna sadel ansågs vara en s.k. damsadel av Specialized själva.

Då Specialized Oura numera är utgången, får det nog bli en Specialized Romin evo expert with mimic https://www.tcmcykel.se/damsadel-sp...tESOwBnWBjRtaRpms_1X17Z-R9FOIjVBoCD9gQAvD_BwE
/Niklas
 
Nu har jag äntligen fått ut min e-Omnia och hunnit cykla 4 gånger med den.

Även om den är fullt användbar, så är det fortfarande en del som behöver fixas till, innan jag är helt nöjd.

Å baknavet blev till slut en Enviolo Extreme 380% med automatic.

20231214_135907.jpg
 
Nu har jag äntligen fått ut min e-Omnia och hunnit cykla 4 gånger med den.

Även om den är fullt användbar, så är det fortfarande en del som behöver fixas till, innan jag är helt nöjd.

Å baknavet blev till slut en Enviolo Extreme 380% med automatic.

Visa bilaga 43045
Å mina intryck av ebike-cykling hittills är följande:

1 Vid välplogade vintervägar, 3-4 minusgrader, så räcker ett 625 Wh- batteri till ca 5 mils körning o tour-läget för min del. Då väger jag ca 125 kg.

Går jag ner på eco-läget, så får jag givetvis en längre räckvidd, men får i gengäld ta i betydligt mer.

Går jag upp i turbo-läget, så kortas givetvis räckvidden, men jag slipper ta i lika "mycket" som i tour läget.

2 Under ovanstående vinterförhållanden, så håller jag minst samma hastighet, som jag brukar göra under sommaren med min gravel bike (och lättrullade graveldäck).

I brantare uppförsbackar går det klart snabbare med min e-Omnia (bortåt 30 kg) i tour-läge än med en sub 10 kg gravelbike under fina sommarförhållanden.

3 Turboläget kommer främst till sin rätt i brantare uppförsbackar. Vid planare mark räcker oftast tour-läget mer än väl för min del.

4 Då elassistansen stänger av vid 25 km/h, så finns det ingen anledning att ha någon tyngre utväxling än vad som behövs för att kunna cykla bekvämt vid 25 km/h.

Å andra sidan behövs det sällan någon utväxling för lägre hastighet än att kunna cykla bekvämt i ca 10 km/h.

5 Automatisk växling ihop med Enviolo-navet är inte alls dumt tänkt och gör det lätt att ställa in önskad kadens.

Själv har jag ställt in kadensen på ca 85 och medelkadensen under dagens tur (ca 85 minuter lång) blev 80.

Detta gör också att dagens medelpuls ändå blev hela 118 slag/minut. Under en knapp timme låg jag i pulszon 2, medan resten av tiden fördelades ungefär lika mellan pulszon 1 och pulszon 3.

Således inget monsterpass, men ändå ett bra pass för pulszon2-träning.
/Niklas
 
Mina intryck hittills av min e-Omnia är följande:

1 Feta mtb-dubbdäck är ett klokt val för vintercykling på landsbygden.

2 Jag valde plattformspedaler istället för SPD-pedaler, vilket fungerar bra till just vintercykling med elcykel.

Det gör det också betydligt lättare att hitta varma skodon.

Trots att jag har plattformspedaler, så har jag ändå monterat på knäräddare (pedal/axel/förlängare), så att jag nyttjar hela pedalplattan när jag trampar.

3 Mittmotorn är att föredra, framför en navmotor.

Dock har mittmotorn den egenheten att när vevarna snurrar bakåt, så roterar INTE kedjan, vilket komplicerar vid kedjeavhopp, samt när kedjan ska smörjas.

4 Pakethållaren är speciell och fungerar i princip bara med Atran Velo-system-baserade väskor, korgar etc.

Att t.ex. spänna fast ett liggunderlag eller yogamatta på denna pakethållare verkar närmast vara omöjligt.

Här hade det definitivt underlättat med en traditionell pakethållare, gärna av s.k. expeditionsmodell. (Jo, Atran Velo har även sådana pakethållare i sitt sortiment).

5 Den medföljande Suntour XCM-dämparen är ett skämt och ska bytas ut till en Rock Shocks Judy Gold med samma slaglängd (120 mm).

6. Tyvärr lirar inte Bosch-systemet ihop med Garmins cykeldatorer och äventyrsklockor, varför jag har köpt till en Garmin kadensmätare, för att kunna få ut samma Garmin-data som jag får till mina "vanliga" cyklar.

Hade det t.ex. varit en Shimano-motor, så hade det inte varit något problem.
/Niklas
 
Nu har jag äntligen fått ut min e-Omnia och hunnit cykla 4 gånger med den.
Grattis, eller skall jag hellre skriva:
Äntligen!
Å baknavet blev till slut en Enviolo Extreme 380% med automatic.
Vad är det? Har du en länk till mig som är för lat för att googla?

Då väger jag ca 125 kg.
"Jag"? Är det enbart du eller är det vikten för hela ekipaget?

Således inget monsterpass, men ändå ett bra pass för pulszon2-träning.
+1

4 Pakethållaren är speciell och fungerar i princip bara med Atran Velo-system-baserade väskor, korgar etc.
På bilden i #7
ser skärmarna onödigt(?) korta ut, kanske inget problem utan snarare en fördel när det är snö, men kommer de att räcka till under en helt normal svensk blötsommar?

5 Den medföljande Suntour XCM-dämparen är ett skämt och ska bytas ut till en Rock Shocks Judy Gold med samma slaglängd (120 mm).
Oavsett om det är enbart du eller hela ekipaget som väger 125kg kan det vara en fördel med en styv gaffel vilket i praktiken borde betyda en med (minst) 35mm gaffelben. Men om Judy finns med 35mm har jag ingen aning om.
En bar gaffel kan göra stor skillnad, på en av mina cyklar bytte jag från en Judy Gold => RS SID och blev nöjd, men det är vare sig en pendlare eller elcykel.
 
Tack Håkan!

Länk till Enviolo och dess steglösa växelsystem.

Å 125 kg avser min vikt, förvisso fördelad på 196 cm.

Jag har funderat på att sätta någon form av stänklapp i fram. Men i morgon lär jag få en hint om det behövs eller ej, då det ska bli blåst och 6-7 plusgrader (läs blött och kladdigt).

Jag är fullt medveten om att Judy Gold inte är någon värstingdämpare, men ändå något eller några pinnhål upp gentemot Suntour gaffeln. Bl.a. erhålls en pumpar luftdämpare.

Dessutom är jag osäker om SID ens finns i någon ebike-godkänd version.
/Niklas
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hannessandahl Vevlager till tjecoslovakisk ram Långcykling 3
JSB Flytta växelreglage från ram till styre Långcykling 3
hamra Ram-storlek Långcykling 8
talltopp touring ram Långcykling 4
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
hannulan Köpa ram - vad ska jag tänka på? Långcykling 8
Soffgrupp Storlek på pakethållare kontra Hjul/Ram Långcykling 4
hannulan Lowriders på ram utan fästen Långcykling 3
Albertsson Ram, Thorn eller Fort ? Långcykling 2
Drifter Söker tips om lätt, billig XC ram Långcykling 0
swat MTB ram Långcykling 1
Rambrott på aluminium ram Långcykling 2
mothesta Ram? Långcykling 2
Jorden runt Kedja till tandemcykel Långcykling 15
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
thureb Motsvarighet till Utsidan resp Blocket i Danmark? Långcykling 3
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Klaus Nya hjul till långfärd! Långcykling 26
Seebra Med velomobil till Nordkap Långcykling 0
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
igs Från hav till hav i Frankrike Långcykling 1
olaab Mavic fälg till 40-622 ? Långcykling 7
olaab Ström till GPS, o mobil? Långcykling 36
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
Tompaa Söker cykelkamrat till Europatur i sommar! Långcykling 1
FrystMargarita Tandem till Spanien Långcykling 10
Erkabubben Söker cykelkamrat till Kina och vidare jorden runt Långcykling 1
morello Indien till vintern Långcykling 0
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
eyck Utmanare till LHT/Thorn Sherpa Långcykling 1
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
CalleNilsson Rosebike 26"-hjul till långfärdscykling Långcykling 8
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
guldtramp pakethållare till surly lht disc Långcykling 7
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
musse592 ang. visum till centralasien. Långcykling 5
stroeller Söker sällskap till Gibraltar - Nordkapp under juni och juli 2015 Långcykling 0
Fredron Enköping till Helsingborg, ruttförslag önskas. Långcykling 2
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
ihe Anpassa en gammal MTB till krig Långcykling 27
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
jens93 flyg och cykling till/i australien och nya zeeland! Långcykling 8
exbless Resekamrat till Afrika/asien i höst. Långcykling 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...