Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Ram till Kindernay-navet
- Trådstartare niking
- Start datum
En aspekt är ju cykeln höga vikt på närmare 30 kg (med lite påhängd småskrot), vilket märks tydligt när cykeln ska lyftas in i bilen, över en vägbom eller när man ska bära cykeln (engelska hike a bike).
Här blir det rejält tungt, medan motsvarande sysslor med en vanlig mtb/gravel/racer närmast utförs betydligt lättare.
/Niklas
Här blir det rejält tungt, medan motsvarande sysslor med en vanlig mtb/gravel/racer närmast utförs betydligt lättare.
/Niklas
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Så är det förstås, men för den som, likt mig, innan bara har cyklat på traditionella cyklar (utan elassistans), så behöver det kanske ändå påpekas!
(Ungefär skillnaden mellan en lättviktspackning på sig 10-12 kg för en stugtur, eller en 25-30 kg expeditionspackning till en längre vintertälttur)
/Niklas
(Ungefär skillnaden mellan en lättviktspackning på sig 10-12 kg för en stugtur, eller en 25-30 kg expeditionspackning till en längre vintertälttur)
/Niklas
Senast ändrad:
Håkan, du hade helt rätt i din observation angående stänkskärmarna. De är alldeles för korta, varför jag blev rejält nedstänkt både fram och bak under gårdagens cykeltur.
Annars bekräftar gårdagens tur att cykeln (med 57 mm breda och väldubbade vinterdäck) passar utmärkt för pulszon 2-träning. På gårdagens tur (ca 2:15 timmar lång), tillbringades ca 1:45 i pulszon 2, ca 17 minuter i pulszon 1 och ca 13 minuter i pulszon 3.
Enligt Bosch app, så stod batteriet för ca 63% och det egna trampade för ca 37 % av den nerlagda energin under gårdagens tur, där 51 % kördes i EMTB-läget, 47 % i tour-läget och ca 4% I turboläget.
Då det var rätt blåsigt igår, med mycket rak motvind och mycket rak medvind, så noterades att medelhastigheten inte påverkas så mycket av vindriktningen.
Istället ökade batteriassistansen rejält vid motvind - med betydligt större batteridränage som följd! Å det ,bör ju beaktas vid lite längre turer med en battericykel!
/Niklas
Annars bekräftar gårdagens tur att cykeln (med 57 mm breda och väldubbade vinterdäck) passar utmärkt för pulszon 2-träning. På gårdagens tur (ca 2:15 timmar lång), tillbringades ca 1:45 i pulszon 2, ca 17 minuter i pulszon 1 och ca 13 minuter i pulszon 3.
Enligt Bosch app, så stod batteriet för ca 63% och det egna trampade för ca 37 % av den nerlagda energin under gårdagens tur, där 51 % kördes i EMTB-läget, 47 % i tour-läget och ca 4% I turboläget.
Då det var rätt blåsigt igår, med mycket rak motvind och mycket rak medvind, så noterades att medelhastigheten inte påverkas så mycket av vindriktningen.
Istället ökade batteriassistansen rejält vid motvind - med betydligt större batteridränage som följd! Å det ,bör ju beaktas vid lite längre turer med en battericykel!
/Niklas
En vanlig och förhållandevis billig lösning för att få tillräckligt långa skärmar är att köpa två uppsättningar skärmar från Biltema och bara använda bakskärmarnaHåkan, du hade helt rätt i din observation angående stänkskärmarna. De är alldeles för korta, varför jag blev rejält nedstänkt både fram och bak under gårdagens cykeltur.
Snyggare, men dyrare, skärmar är de Pelago säljer

ALUMINIUM FENDERS 700C / 55 MM
Pelago Aluminium Fender is our standard fender which can be installed on many other bikes aswell.

Och vill ha riktigt "bling" finns det tom (svindyra) skärmar i kolfiber

CARBON FIBRE MUDGUARDS
Hand built for you by craftsmen in our Dorset workshops, Velo Duo "Ace" carbon fibre mudguards are specially made to order for you.

Men för dig är väl kanske det största problemet att få tag i tillräckligt breda skärmar?
Vill du använda de skärmar du har tror jag att du behöver riktigt långa ego- och kompis-lappar
Typ så här
Bild från: https://phred.org/~alex/bikes/fendermudflap.html
Jag vet de som har använt tunna och flexibla skärbrädor från Ikea och/eller gummimattor för bilar. Biltema säljer sådana från endast 45SEK
Typ så här

Bild från: https://phred.org/~alex/bikes/fendermudflap.html
Jag vet de som har använt tunna och flexibla skärbrädor från Ikea och/eller gummimattor för bilar. Biltema säljer sådana från endast 45SEK
Gummimatta, 51 x 34,5 cm
För bilen, husvagnen, hemmet, båten etc. Med nabbar på baksidan.
www.biltema.se
Även med rejäla heltäckande skärmar verkar det behövas kompis+ego-lappar, åtminstone enl Jan Heine, som bla säljer både skärmar och kompis+ego-lappar
Se den här bilden
www.renehersecycles.com
Ytterligare en intressant sak som syns i bilden är hur mkt skit det har fastnat på nedersta delen av skärmen, den som syns under kedjestagen.
Jag vet inte hur väl du känner till Jan Heine, men han är ofta läsvärd men han har en genomtänkt idé med allt det han publicerar, som han själv skriver;
"With all our communications, we’re very intentional what we present."
Men han säljer riktigt bra men tyvärr svindyra däck
Se den här bilden

No Mudflap: What a Mess!
Just one week of riding without a mudflap, and look at my bike! It's a mess! I ride my Urban Bike year-round in rainy Seattle, but thanks to its generous fenders, it rarely gets dirty. I clean it only once a year, because it doesn't…
Jag vet inte hur väl du känner till Jan Heine, men han är ofta läsvärd men han har en genomtänkt idé med allt det han publicerar, som han själv skriver;
"With all our communications, we’re very intentional what we present."
Men han säljer riktigt bra men tyvärr svindyra däck
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg