Ram till Kindernay-navet

En aspekt är ju cykeln höga vikt på närmare 30 kg (med lite påhängd småskrot), vilket märks tydligt när cykeln ska lyftas in i bilen, över en vägbom eller när man ska bära cykeln (engelska hike a bike).

Här blir det rejält tungt, medan motsvarande sysslor med en vanlig mtb/gravel/racer närmast utförs betydligt lättare.
/Niklas
 
En vintercykel som skall hålla blir nog alltid relativt tung. Batteriet och motorn adderar.

Förvånad att du inte har heltäckande kedjeskydd. Minskar kedjeslitaget väsentligt.

Thure
 
Så är det förstås, men för den som, likt mig, innan bara har cyklat på traditionella cyklar (utan elassistans), så behöver det kanske ändå påpekas!

(Ungefär skillnaden mellan en lättviktspackning på sig 10-12 kg för en stugtur, eller en 25-30 kg expeditionspackning till en längre vintertälttur)
/Niklas
 
Senast ändrad:
Håkan, du hade helt rätt i din observation angående stänkskärmarna. De är alldeles för korta, varför jag blev rejält nedstänkt både fram och bak under gårdagens cykeltur.

Annars bekräftar gårdagens tur att cykeln (med 57 mm breda och väldubbade vinterdäck) passar utmärkt för pulszon 2-träning. På gårdagens tur (ca 2:15 timmar lång), tillbringades ca 1:45 i pulszon 2, ca 17 minuter i pulszon 1 och ca 13 minuter i pulszon 3.

Enligt Bosch app, så stod batteriet för ca 63% och det egna trampade för ca 37 % av den nerlagda energin under gårdagens tur, där 51 % kördes i EMTB-läget, 47 % i tour-läget och ca 4% I turboläget.

Då det var rätt blåsigt igår, med mycket rak motvind och mycket rak medvind, så noterades att medelhastigheten inte påverkas så mycket av vindriktningen.

Istället ökade batteriassistansen rejält vid motvind - med betydligt större batteridränage som följd! Å det ,bör ju beaktas vid lite längre turer med en battericykel!
/Niklas
 
Håkan, du hade helt rätt i din observation angående stänkskärmarna. De är alldeles för korta, varför jag blev rejält nedstänkt både fram och bak under gårdagens cykeltur.
En vanlig och förhållandevis billig lösning för att få tillräckligt långa skärmar är att köpa två uppsättningar skärmar från Biltema och bara använda bakskärmarna
1


Snyggare, men dyrare, skärmar är de Pelago säljer

Och vill ha riktigt "bling" finns det tom (svindyra) skärmar i kolfiber
IMG_3355_70901ee1-9dbe-40dd-8f4d-6b5e4753f57f_1024x1024.jpg


Men för dig är väl kanske det största problemet att få tag i tillräckligt breda skärmar?
 
Jo, skärmarna behöver vara breda.

En variant är ju att slakta korta stänkskärmar för mtb-framdämpare och göra stänklappar av dem.
/Niklas
 
Jag ska förhoppningsvis till Racerdepån i nästa vecka, så får vi se vad de har för lösningar på problemet.
/Niklas
 
Även med rejäla heltäckande skärmar verkar det behövas kompis+ego-lappar, åtminstone enl Jan Heine, som bla säljer både skärmar och kompis+ego-lappar
Se den här bilden
dirty_gbu-600x391.jpg

Ytterligare en intressant sak som syns i bilden är hur mkt skit det har fastnat på nedersta delen av skärmen, den som syns under kedjestagen.

Jag vet inte hur väl du känner till Jan Heine, men han är ofta läsvärd men han har en genomtänkt idé med allt det han publicerar, som han själv skriver;
"With all our communications, we’re very intentional what we present."
Men han säljer riktigt bra men tyvärr svindyra däck
 
Igår var jag en sväng till Racerdepån och lät montera på några förlängningsbitar till stänkskärmarna.

Jag lät även montera på ett par långa barends och spänna kedjan.
/Niklas
20231222_131159.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hannessandahl Vevlager till tjecoslovakisk ram Långcykling 3
JSB Flytta växelreglage från ram till styre Långcykling 3
hamra Ram-storlek Långcykling 8
talltopp touring ram Långcykling 4
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
hannulan Köpa ram - vad ska jag tänka på? Långcykling 8
Soffgrupp Storlek på pakethållare kontra Hjul/Ram Långcykling 4
hannulan Lowriders på ram utan fästen Långcykling 3
Albertsson Ram, Thorn eller Fort ? Långcykling 2
Drifter Söker tips om lätt, billig XC ram Långcykling 0
swat MTB ram Långcykling 1
Rambrott på aluminium ram Långcykling 2
mothesta Ram? Långcykling 2
Jorden runt Kedja till tandemcykel Långcykling 15
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
thureb Motsvarighet till Utsidan resp Blocket i Danmark? Långcykling 3
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Klaus Nya hjul till långfärd! Långcykling 26
Seebra Med velomobil till Nordkap Långcykling 0
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
igs Från hav till hav i Frankrike Långcykling 1
olaab Mavic fälg till 40-622 ? Långcykling 7
olaab Ström till GPS, o mobil? Långcykling 36
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
Tompaa Söker cykelkamrat till Europatur i sommar! Långcykling 1
FrystMargarita Tandem till Spanien Långcykling 10
Erkabubben Söker cykelkamrat till Kina och vidare jorden runt Långcykling 1
morello Indien till vintern Långcykling 0
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
eyck Utmanare till LHT/Thorn Sherpa Långcykling 1
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
CalleNilsson Rosebike 26"-hjul till långfärdscykling Långcykling 8
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
guldtramp pakethållare till surly lht disc Långcykling 7
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
musse592 ang. visum till centralasien. Långcykling 5
stroeller Söker sällskap till Gibraltar - Nordkapp under juni och juli 2015 Långcykling 0
Fredron Enköping till Helsingborg, ruttförslag önskas. Långcykling 2
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
ihe Anpassa en gammal MTB till krig Långcykling 27
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
jens93 flyg och cykling till/i australien och nya zeeland! Långcykling 8
exbless Resekamrat till Afrika/asien i höst. Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.