Ram till Kindernay-navet

En aspekt är ju cykeln höga vikt på närmare 30 kg (med lite påhängd småskrot), vilket märks tydligt när cykeln ska lyftas in i bilen, över en vägbom eller när man ska bära cykeln (engelska hike a bike).

Här blir det rejält tungt, medan motsvarande sysslor med en vanlig mtb/gravel/racer närmast utförs betydligt lättare.
/Niklas
 

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
En vintercykel som skall hålla blir nog alltid relativt tung. Batteriet och motorn adderar.

Förvånad att du inte har heltäckande kedjeskydd. Minskar kedjeslitaget väsentligt.

Thure
 
Så är det förstås, men för den som, likt mig, innan bara har cyklat på traditionella cyklar (utan elassistans), så behöver det kanske ändå påpekas!

(Ungefär skillnaden mellan en lättviktspackning på sig 10-12 kg för en stugtur, eller en 25-30 kg expeditionspackning till en längre vintertälttur)
/Niklas
 
Senast ändrad:
Håkan, du hade helt rätt i din observation angående stänkskärmarna. De är alldeles för korta, varför jag blev rejält nedstänkt både fram och bak under gårdagens cykeltur.

Annars bekräftar gårdagens tur att cykeln (med 57 mm breda och väldubbade vinterdäck) passar utmärkt för pulszon 2-träning. På gårdagens tur (ca 2:15 timmar lång), tillbringades ca 1:45 i pulszon 2, ca 17 minuter i pulszon 1 och ca 13 minuter i pulszon 3.

Enligt Bosch app, så stod batteriet för ca 63% och det egna trampade för ca 37 % av den nerlagda energin under gårdagens tur, där 51 % kördes i EMTB-läget, 47 % i tour-läget och ca 4% I turboläget.

Då det var rätt blåsigt igår, med mycket rak motvind och mycket rak medvind, så noterades att medelhastigheten inte påverkas så mycket av vindriktningen.

Istället ökade batteriassistansen rejält vid motvind - med betydligt större batteridränage som följd! Å det ,bör ju beaktas vid lite längre turer med en battericykel!
/Niklas
 
Håkan, du hade helt rätt i din observation angående stänkskärmarna. De är alldeles för korta, varför jag blev rejält nedstänkt både fram och bak under gårdagens cykeltur.
En vanlig och förhållandevis billig lösning för att få tillräckligt långa skärmar är att köpa två uppsättningar skärmar från Biltema och bara använda bakskärmarna
1


Snyggare, men dyrare, skärmar är de Pelago säljer

Och vill ha riktigt "bling" finns det tom (svindyra) skärmar i kolfiber
IMG_3355_70901ee1-9dbe-40dd-8f4d-6b5e4753f57f_1024x1024.jpg


Men för dig är väl kanske det största problemet att få tag i tillräckligt breda skärmar?
 
Jo, skärmarna behöver vara breda.

En variant är ju att slakta korta stänkskärmar för mtb-framdämpare och göra stänklappar av dem.
/Niklas
 
Jag ska förhoppningsvis till Racerdepån i nästa vecka, så får vi se vad de har för lösningar på problemet.
/Niklas
 
Även med rejäla heltäckande skärmar verkar det behövas kompis+ego-lappar, åtminstone enl Jan Heine, som bla säljer både skärmar och kompis+ego-lappar
Se den här bilden
dirty_gbu-600x391.jpg

Ytterligare en intressant sak som syns i bilden är hur mkt skit det har fastnat på nedersta delen av skärmen, den som syns under kedjestagen.

Jag vet inte hur väl du känner till Jan Heine, men han är ofta läsvärd men han har en genomtänkt idé med allt det han publicerar, som han själv skriver;
"With all our communications, we’re very intentional what we present."
Men han säljer riktigt bra men tyvärr svindyra däck
 
Igår var jag en sväng till Racerdepån och lät montera på några förlängningsbitar till stänkskärmarna.

Jag lät även montera på ett par långa barends och spänna kedjan.
/Niklas
20231222_131159.jpg
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips