Racer, vem måttanpassar ram i stockholm

Funderar på ny ram till racern. Var hittar jag någon butik eller liknande i Stockholm, Göteborg som kan mäta upp mig, har en jigg för kroppsmått?

Mvh
Ola A.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Cykelcity kan nog hjälpa dig också. Cycling på Norrtullsgatan om de finns kvar kanske.

Tyvär ECI verkar nästan inte veta vad jag pratar om, eller vill inte förstå.
Cykelcity har ju Bikefit, men då pratar vi ju bara anpassningar på komponentnivå, den kompetensen har jag.
Jag vill alltså få byggt mig en måttanpassad ram, racer!
Blir väl som vanligt, man får vända sig utomlands!

Du får plocka fram bågfil och tig-svetsen helt enkelt 😊 eller om det är kolfiber brödkniven och silvertejpen!

En killgissning nedan om nån har mera detaljkunskap så vore det fint med mera info.

Kolfiberramar torde vara knepigare att få måttbeställda, det är så attans många delar i en kolfiberram och processen är komplicerad eventuellt med vacumbakning som tror jag förutsätter minst en form för varje ramstorlek. https://cyclingtips.com/2018/01/how-carbon-fibre-bicycle-frames-are-made/

För aluminium eller titan torde det vara enklare att skapa en måttbeställd ram.

Thure

Tyvär ECI verkar nästan inte veta vad jag pratar om, eller vill inte förstå.
Cykelcity har ju Bikefit, men då pratar vi ju bara anpassningar på komponentnivå, den kompetensen har jag.
Jag vill alltså få byggt mig en måttanpassad ram, racer!
Blir väl som vanligt, man får vända sig utomlands!

Vilka mått en ram skall ha beror ju på mängder av saker. De enda som kan svara på det är ju troligen ramtillverkaren och någon sådan lär ju inte finnas i Sverige. Leta redan på en ramtillverkare och hör av dig till dem.

Vilka mått en ram skall ha beror ju på mängder av saker. De enda som kan svara på det är ju troligen ramtillverkaren och någon sådan lär ju inte finnas i Sverige. Leta redan på en ramtillverkare och hör av dig till dem.

Förr fanns det flera butiker eller andra som hade möjlighet att man kunde sitta på en cykel där man kunde justera alla vinklar, höjder, avstånd på ramens rör, styrhuvud, sadelstolpe ja jag vet faktiskt inte vad man inte kunde justera. Det verkar inte som om någon känner till detta. Farbror Ola, (mig :) ) var nära flera gånger att köpa tjänsten. Kompisar gjorde det.
Sedan skickade man ritningen till en duktig ramtillverkare som på den tiden lödde eller svetsade i hop ramen snyggt. Här, UK, Frankrike, Tyskland osv kunde man hitta ramtillverkare…
Som sagt. Jag ger upp Sverige och tråden i detta forum då ingen verka känner till det hela eller någon som håller på och tar fram rammått som inte är standard.

Tack ändå för de svar jag fått.

Mvh
Ola A.

Hör på happyride.se om någon vet. Har dock inte hört talas om någon som måttanpassar kolfiberramar, men det kanske finns.

Exakt vad Lassbo är vet jag inte men jag tror det är en ensam snubbe. Han bygger i stål. Jag känner mest till Lassbo från handbyggda donwhill riggar men på lassbobikes på instagram syns en racing ram.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips