Navdynamo, ladda powerbank, någon som har erfarenhet, tips

Fortsätter planera min cykeltur. Jag funderar på hur jag ska klara att ladda min mobil, powebank. Funderar på en bra navdynamo.
Är det någon som har erfarenhet av den lösningen, bra dålig?
Fungerar det?
Tips på märke, modell?
Hittade en länk: Dynamos

Mvh
Ola A.
 
Jag har ett Schmidt dynamoframnav på min vintercykel som nu gått 3200 mil i Stockholms södra förorter. Navet fick renoveras på fabriken efter ca 2000 mil. Kanske inte förvånande med tanke på slask smuts och vägsalt.

Däremot så har jag ingen erfarenhet av usb-laddning från dynamonav. Vid långcykling och fäktning har jag laddat smartphone i livsmedelsbutik när jag handlat och ätit lunch.

Thure
 
Jag har använt navdynamo vid långfärdscykling, för att ladda telefon och läsplatta. Men den har ju ganska låg effekt, så det tar en stor del av dagen att ladda upp en telefon. Funkar bra, man måste cykla kanske 15-20 km/h.
 
Bästa navdynamon är de från SON men de är också dyrast, om de små skillnaderna är värda de xtra 1000-lapparna kan bara du avgöra, väljer du ändå en sådan bör du välja SON 28-modellen eftersom den ger mer laddström vid lägre hastigheter. Mest framtidssäkert är att välja SON 28-modellen för skivbroms och 15 mm stickaxel, då det finns adaptrar till både andra TA och QR.
Du behöver förutom en navdynamo även en laddadapter: navdynamo => USB
Den snyggaste(?) och enklaste lösningen är en lampa med inbyggd laddadapter, en bra sådan är B+M Luxos U (som är snart 10 år gammal!)
Effektivaste separata laddadaptern är den tyska Forumslader, som skall kunna ladda med upp till 1,5 A (Luxos U endast 500 mA). Men med sparat laddadapter får du förstås även xtra sladdar till och från laddaren och kanske även en väljare (för att välja mellan lampa eller laddadapter).
En bra komplettering kan vara att ha med två, eller flera, powerbankar (skriver man så?) så kan du förutom att spara mer laddning under de ljusa timmarna även ladda dem + telefon + GPS med en nätladdare vid stopp i livsmedelsbutiker, pizzerior o likn.
Du bör då välja powerbankar + laddare för snabbladdning (USB-C och/eller QC 3.0) Du bör då förstås även välja en laddare med flera snabbladdarutgångar, så att du kan ladda alla dina apparater + powerbankar samtidigt.
Många sladdar blir det!
 
Senast ändrad:
Jag sökte på nätet under 2020 på navdynamo och kom fram till att det skulle duga för mig att ha en från Shimano. Prisskillnaden upp till en från SON var lite väl stor. Jag kommer inte ihåg vad den skulle kosta, men det var kanske 600 kr.
 
Jag sökte på nätet under 2020 på navdynamo och kom fram till att det skulle duga för mig att ha en från Shimano. Prisskillnaden upp till en från SON var lite väl stor. Jag kommer inte ihåg vad den skulle kosta, men det var kanske 600 kr.

Vad jag nu läst mig till är Shimano bra men bidrar med mer belastning än SON. Sen får man väl som du säger välja det som passar en :)

Fungerar det bra för dig med laddning? Hur är ditt uppsätt? Berätta gärna mera om hur du brukar göra!?
Vilken efterföljande laddenhet har du?

Tack för svar :)
 
Jag köpte ett färdigbyggt touringhjul från RoseBikes, med Shimano navdynamo - vet inte om det finns kvar i sortimentet. Och sen USB-Werk powersupply / charger. Tejpade sladdarna på ramen, och sen en liten "toptube bag" där man kan ha saker att ladda när man cyklar.

Bara 3W effekt, vilket betyder att den inte bromsar cyklingen, och att laddningen då tar ganska lång tid. Suveränt att ha när man Biketourar.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...