Psykisk ohälsa - Hur hitta ork & hur få tummen ur

Jag får intrycket att du vill för mycket men har svårt att ens komma utanför dörren. Så jag håller med Cuba Cola: Börja i nuet, skala ner ambitionerna och de storslagna planerna och bestäm dig för att du ska gå ut varje dag. En timme räcker. En liten promenad räcker. Sitta på en sten och glo räcker. När du får rutin på att komma ut dagligen kan du börja fundera på andra aktiviteter. Att göra någonting varje dag är bättre än att inte göra någonting.
 
@gaup

Når du som barn var ute i naturen så gissar jag att det skedde spontant, utan vare sig prestationskrav, planering eller utrustning. Eftersom det verkar vara dit du längtar så kanske du ska börja där? Fortsätt för all del att planera klarälvsexpeditioner, fundera över den optimala utrustningen och annat man låt inte det hindra dig från att bara ge dig ut och sitta på en strand eller lufsa runt i en skog i några timmar. Du kan ju lika gärna grubbla där men förhoppningsvis får du andra intryck som styr in ditt medvetande på häret och nuet.
 
Gaup. Idag tog jag snöskorna och kameran och begav mig ut i markerna direkt vid gården där jag bor. blev två timmars utevistelse. Svårare behöver det inte vara. De långa turerna kommer men det är de nära som finns närmast
 

Bilagor

  • 1-1-10.jpg
    1-1-10.jpg
    2.5 MB · Visningar: 122
  • 1-1-13.jpg
    8.1 MB · Visningar: 125
  • 1-1-28.jpg
    1-1-28.jpg
    2 MB · Visningar: 138
  • 1-1-30.jpg
    7.6 MB · Visningar: 114
  • 1-1-40.jpg
    9.1 MB · Visningar: 122
Om du nu vill göra de saker du talar om så får du ju göra det. Antingen kommer du dö och inte ha gjort dem, eller så kommer du dö och ha gjort en del iaf. Jag har själv cyklat iaf en del i Sverige. Cyklade sist från Köpenhamn upp till Härnösand tre somrar sedan. Vad behöver man för det? Ja det beror ju på... Tycker det här med utrustning bara låter som ett sätt att komma undan på. Jag ska säga det rätt ut, och du behöver komma igång alltså. Du har ju redan ett tält, så sov ute i din trädgård eller liknande en natt. Bygg sedan vidare på detta under vintern och särskilt våren, och sedan till sommaren så åker du sedan upp till fjällen(eller vart du nu vill) helt ensam eller med nån kompis. Ha bra kläder och ett bra tält, och det kommer inte vara några problem. Med bra kläder och tält, samt en kunskap hur man använder dem, kan inget gå riktigt fel i fjällen på sommaren... om man inte är riktigt riktigt klantig eller befinner sig utanför de markerade lederna. Och det där med packraft, alltså om du vill göra det så är det bara att göra det (tänk dock på att vattnet är väldigt kallt på vissa ställen, så luften kommer komprimeras och ge sämre flytkraft). Jag köpte bara en packraft, gick ned till och paddlade från Kvikkjokk bort mot Jokkmokk. Visst tog mig inte hela vägen, men såg en björn på den iaf. Du säger det blir för mycket, men det låter bara som du inte tar något för dig. Det är som Nikes slogan, "Just do it". Det är sant, bara gör det. Inget av det du nämner är särskilt överväldigande. Cykla över Sverige? Alltså, det beror bara på hur stark du är psykiskt, och hur stark du är psykiskt beror ofta på hur mycket något betyder för dig. Jag sätter något på att tjockis på 120kg skulle kunna klara det. Kanske bara skulle ta sig 2km första dagen, men sen 3km andra, och sen 5, och sen helt plötsligt väger tjockis 80kg och cyklar 15mil om dagen.
Min morsa tog - helt ensam - mig och brorsan på 9 o 11 år, och så åkte vi flotte ned för klarälven. Det handlar om ditt mindset, och du verkar ha fastnat någonstans.

Sedan var det tydligen någon filosof som sa nåt i stil med: "om man inte kan tycka att det är ett äventyr att grilla korv och sova i tält i trädgården, då blir det nog svårt". Och det tror jag stämmer.

"tiden rinner ut". Det där är ingen känsla. Det är sanningen. Lev nu när du kan. Allt är mest skrämmande när man sitter och tänker. Man bygger upp anspänning. Men sedan när man väl ger sig av, då bara rinner det av. Ju vanare man är vid den där stressen, desto snabbare går det nog, men så sakta kommer all oro släppa och du kommer plötsligt inse att du är där du så länge har velat vara. Du måste börja någonstans.

Kom ihåg en sak: friluftsindustrin tjänar pengar på alla sina "super tech 20192" material. Ta inte allt sånt där på för stort allvar.

Strumpor: Bola. Svenskproducerade av hög kvalitet till ett bra pris.
Innelager: https://bola.se/https:/www.bola.se/shop/svenska-tunna-somlosa-merinoullstrumpormerino-3-pack/
Ytterlager: https://bola.se/https:/www.bola.se/shop/pro-trekk/

Dunväst(istället för jacka): Då har du armarna fria, och när du håller på med maten är risken mindre att den brinner upp. Spelar ingen roll vilken.

Bälte: Arcteryx Conveyor belt. Riktigt bra.

Blev lite längre än jag tänkt. Hoppas du börjar komma igång.
 
Låter som en tidigare kompis, som hade samma problem ??

Jag föreslår att försöka tagga ned lite, leva i nuet, och inte bry sig om hur långt man kommer på en dag eller var man är. Det är svårt, jag vet, det tar många resor innan man kommer dit. Hitta på något qul och genomför det, det behöver inte vara så häftigt, ta en sak itaget, och enjoy där man är utan att tänka på nästa vecka eller nästa trip -

Jag har både packraft och cykel, suveränt att kombinera.

När det gäller prylar så bör man oxå vara lite cool. Det är alltid en kompromiss, inte så viktigt, gör en bra gissning, det är inte så noga. Sen skriv sen upp fördelar och nackdelar med dom prylarna man hade under en tur, och modifiera lite till nästa gång.

Ja, jag känner igen allt, men det har aldrig varit ett problem för mig. Hoppas det ordnar sig för dig.
Jamen precis, man måste inte åka 100 mil bort för att det skall räknas. Jag har tre olika ställen inom trettio minuter med bilen där jag har en enkel eldstad som jag når med max fem minuters promenad från bilen. När övernattnings abstinensen blir för svår kan jag med ingen förberedelsetid bara sticka ut och få en natt under stjärnorna eller tarpen. Peta lite i brasan sippa på ngt starkt och bara vara. Funkar kalas för mig 😊
 
Nära hemomturerna har flera fördelar på flera plan, du kan gå hem och ta på dig torra kläder om så behövs.
Skriver du sen ner erfarenheter så kommer du att göra rättare när du vågar dig längre från hemmet. Med termos, kök lite mat, sittlapp och en tarp kommer man långt med.

go tur
 
Jodå, jag har haft en 24 år lång o svår depression sen jag var 16 år, plus en massa sidodiagnoser. För 1,5 år sen släppte den äntligen. Har nyss börjat med friluftsliv o som jag mår bra av att sitta ensam ute i skogen! Visst är det trevligt även om man har sällskap också. Hade ingen motivation till sånt här under min depression, satt bara hemma o tråkade.

Men så började jag träna lite, gick ner 26 kg, började äta bättre, sov bättre o slutade helt med att dricka alkohol. Nu orkar jag bära mina 24 kg packning o tycker det är kul att slå upp tältet. Något jag inte pallat tidigare. Jag ser mina övernattningar som en liten belöning för mig, där jag inte behöver tänka på nått annat.
 
Lever man med ångest då består livet av strategier. Överlevnadsstrategier. Känslan av att livet bara passerar utan att man deltar i det är ganska nära verkligheten, man ägnar all sin tid till att klara av dagen. På olika sätt. Ju oftare man använder sig av en viss strategi ju starkare och mer automatisk beteende. Man kan inte bara stryka över en tanke eller beteende, man behöver ersätta men en ny.

I grunden är det enkelt, nervsystemet blev strukturerad på det sättet. Det är allt.

En person som lever med ångest har ingen känslomässig relation till tryggheten och ingen anknytning till nuet.

Nu kommer jag med en del påståenden och dessa går att diskutera men jag vill bara vara tydlig även om det kan upplevas som definitivt.

En person som lever med ångest har känslomässig relation till skuld. Oavsett vad man företar sig driven av ångesten kommer det till slut resultera i skuldkänslor. Det är skulden som är viktig att jobba med. Att inte leva sitt liv är samma som att inte ta hand om sig själv. Och där kan man börja, ta hand om sig själv.
Vill du paddla? Hyr en packraft och paddla, det räcker att göra det en gång. Då tar du hand om din lust att paddla. Lust drar till sig mer lust och energi. Osv.

Var rädd om dig.
 
För dina större planer rekommenderar jag dig rejäla skrivböcker en för varje projekt och skriv ner med datum allt eftersom du kommer på behov, prylar och övning med prylarna samt dragna erfarenheter. Likaledes för din korta dagsturer och enstaka övernattningar ute. Mycket brukar släppa ur skallen om man har tryggheten av det finns på papper hemma.

go tur
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.