Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält?

och spänningen kommer först då du ligger i hammocken. innan är allt löst och så även den knopen som ju håller ihop just för att det är åtdraget. Tror inte vi snackar om samma knop, för med en åtdragen truckers hitch skulle det bli en horisontell linje mellan träden och med hängmattan högt upp och hårt spänd.

Jag lovar dig att när jag lägger mig med drygt hundra kilo så behövs det vara tillräckligt spänt. Dock inte som en fiolsträng 😂
Knopen behöver inte nödvändigtvis belastas initialt men är ju vanligaste användningssättet. Du kan låsa den med en nyck ändå.

hejsan kveke.
jag använder hammock med ridgeline och truckersknopen tillsammans med treehuggers funkar bra för mej..:cool:
mvh

Har du inget foto så man får se. Tror minnas att jag sett nån variant där man hänger mattan direkt på en sträckt lina. Jag har ju också en ridge line mellan ändarna men mest för att lyfta myggnätet. Den är ju inte direkt bärande.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
hejsan
jag har fäst hammocken permanent i ridgelinan. typ 83% av hammockens längd emellan fästena.
jag spänner ridgelinan med hjälp av truckerknopar i treehuggerserna.
min ridgelina är 10 meter dynema.
mvh

Ok, lite annorlunda upphängning, men intressant set up :)
Varför inte 2 prusik knots istället för butterfly? Så du kan flytta hängmattan till den perfekta positionen?

hejsan kveke.
njae..litar nog mer på en fast knop..;)..sedan slipper jag mäta in 83%-avstånd varje gång...
men du får gärna prova lite olika varianter och berätta.
jag tycker om att ha en stadig ridgelina dels förenklar det upphängningen dels underlättar det när man kliver i å ur hammocken..å när man hasar omkring i hammocken..
mvh

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips