Primus vs. MSR

Jag är helt säker. Kan nämna att jag vid olika tillfällen blivit överröstad av tre individuella Omnifuel (var för sig), samtliga på gas, så det är ingen tillfällighet. Kanske har jag ett ovanligt "tyst" XGK? Eller så är mitt XGK II "tystare" än det nyare XGK EX?

Ännu ett av livets mysterier! :)

Där törs jag svara att det inte är någon skillnad i volym, nya modellen väsnas lika fint som den gamla XGK II... Hmm, intressant att vi har så olika uppfattning faktiskt...:)

Måste testa att köra båda samtidigt nångång då ingen är i närheten förstås ;)...

Upplever du inte att det blir skillnad när man ställer kastrullen på Omnifuelet..? Man märker en tydlig skillnad tycker jag, märks även på Primus demofilm...

Nåväl, båda modellerna är i alla fall ljudliga och vill man ha lugn och ro så finns det inget som slår en hederlig hattbrännare typ Explorer/Kap Arktic...whisperlite är också tyst i jämförelse med XGK/motsvarande.

Har en kompis dock som råkade ut för väldigt hård vind och kyleffekten från vinden gjorde att Whisperlightet slocknade...den har ganska stor "kropp" och är möjligen lite känsligare för extrema väderförhållanden...

//J

//J
 
Stor skillnad på ljud?

Har kört mitt omnifuel ca: 4 år på bensin både fristående och i trangia köket och det funkar kalas.
Har dock på senare tid stört mig mer och mer på ljudet då det inte går speciellt tyst. Speciellt om man är flera och vill snacka men även när man är själv.

Någon som kört både omnifuel och MSR Whisperlight och kan ge en objektiv åsikt hur stor skillnad det är på ljudet?

Vad finns det för andra alternativ som är tysta, någon som provat någon av colemans modeller tex:
Coleman Apex II?
 
Ägare

I detta fall verkar det som det är två likvärdiga tillverkare.

Så då kan man ju titta på vem som äger vad och vad man tycker om dom.

Primus ägs av Fenix outdoor vars idé verkar vara att köpa upp alla konkurenter.
Hanwag, Fjällräven, Tierra, Primus, Naturkompaniet ingår i Fenix Outdoors koncern.

MSR ingår i samma koncern som Therm-A-Rest, Platypus, Seal line, Tracks

Här i Sthlm har Naturkompaniet tagit över friluftsaffär efter friluftsaffär för att minska konkurrensen.
Detta i sig har gjort mig negativ till Fenix outdoor och jag väljer gärna ett annat märke om det är likvärdigt.

MVH
zzeezz
 
handlar det om ljudnivå ligger man ungefär på samma. Dessa flerbränsleköken låter något brutalt i mångas öron. Jag tycker inte det var farligt alls.

Titta på prisklass och varför du skall ha det. Båda köken är extrema och använda i världens mest extrema förhållanden.

Du blir rikig nöjd oavsett vilket du köper. Välj ett och köp :)
 
Lite hårda fakta.

http://mountaingearblog.com/82/mountaineering-stove-efficiency-msr-dragonfly-and-xgk-vs-optimus-nova-vs-primus-omnifuel/
 

Bilagor

  • efficiency+test+results.jpg
    efficiency+test+results.jpg
    69.1 KB · Visningar: 510
  • stove+power+output+results.jpg
    stove+power+output+results.jpg
    61.7 KB · Visningar: 532
När jag kollar på tabellerna inser jag att jag har köpt fel kök...

Min subjektiva uppfattning efter ett antal års erfarenhet av xgk/Nova/omni är att xgk och omnifuel slår Nova i effekt. Xgk är snabbast men drar mer än både omni och Nova. Skulle tro att xgk:s sämre bränsleekonomi delvis beror på den primitiva regleringen av lågan, den går alltid på full gas medan de andra kan anpassas efter kärlens storlek och putterkoka.

...dragonfly har jag aldrig använt..

//J
 
rackarns... jag också.
skulle vara intressant att läsa hur testet gått till, men det får bli en annan gång.
skulle också vara intressant att se om resultaten blev samma med bensin, eller om köken är olika bra på olika bränslen.
 
rackarns... jag också.
skulle vara intressant att läsa hur testet gått till, men det får bli en annan gång.
skulle också vara intressant att se om resultaten blev samma med bensin, eller om köken är olika bra på olika bränslen.

Alla köken presterar olika på olika bränslen. Fast jag som kört alla tre ganska mycket kan inte direkt påstå att skillnaderna märks särskilt mycket. Och inte heller märks skillnaderna mellan köken så mycket att det stör.

Och det finns andra parametrar som betyder minst lika mycket som de som testades. Driftsäkerhet och handhavande i kyla inte minst. MItt favoritkök om jag vill ha bombsäker prestanda är fortfarande XGK, sen får det vara lite törstigare, skillnaden är ändå marginell...

//J
 
Min subjektiva uppfattning efter ett antal års erfarenhet av xgk/Nova/omni är att xgk och omnifuel slår Nova i effekt. Xgk är snabbast men drar mer än både omni och Nova. Skulle tro att xgk:s sämre bränsleekonomi delvis beror på den primitiva regleringen av lågan, den går alltid på full gas medan de andra kan anpassas efter kärlens storlek och putterkoka.

...dragonfly har jag aldrig använt..

//J

Jag har kört med en del kök under de senaste åren och gillar faktiskt XGK bäst även om det är sämst i test. Låter mycket, starkt och går på dåliga bränsle i dåliga förhållande. Har även testat Omni och Dragonfly men tyckte att det var för mycket problem med dem.

Jag vill ha ett driftsäkert kök och därför använder jag XGK
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Foehammer117 Primus omnifuel vs MSR XGK Expedition Kök och brännare 0
PetNor Primus Ti Lite kokkärl Kök och brännare 29
dsk Uorginal flaske til Primus/Optimus/MSR Kök och brännare 3
brigas kombinationen primus micron(ti) + MSR titan tea- kettle Kök och brännare 7
Passar MSR Pocket Rocket på Primus gasolflaskor? Kök och brännare 11
LottaD Råd: Optimus Stella+, MSR windpro, Primus Gravity EF? Kök och brännare 3
nils73 MSR Whisperlite eller Primus omifuel? Kök och brännare 6
monkeyboy Primus Micron vs MSR Pocket Rocket Kök och brännare 14
rolekl Går Colemans kök på Primus/MSR/Markill gasbehållare?!? Kök och brännare 21
laurentiusweg Gasol: Primus, MSR Isopro, eller... Kök och brännare 4
CoooL Bensin eller gas, primus eller Msr eller ? Kök och brännare 23
stefan77p Optimus, primus eller MSR? Kök och brännare 20
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
Still Alive Filter i Primus Omnilite Ti Kök och brännare 0
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
Soffpotatis Primus 2397 Kök och brännare 0
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
PetriU Primus 2062 Kök och brännare 10
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
HPP Primus 2072 ? Kök och brännare 4
Utvandraren Primus Omnilite Ti Silencer Kök och brännare 18
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
Still Alive Rengöra Primus med tryckluft? Kök och brännare 10
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Primus nya gasolgrill? Kök och brännare 6
Fabrikörn Primus Micron Trail skramlar Kök och brännare 2
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
layback Erfarenhet av Primus non-stickbeläggning Kök och brännare 1
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Joelleo primus 2251 Kök och brännare 5
fritänkare 1 Liters kärl sökes. Se önskelista. Primus titech? Kök och brännare 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.