Primus vs. MSR

Var hälsade friluftsfolk,

Det är så dags att införskaffa sig ett multifuelkök för vinterns strapatser. Men jag skulle behöva lite råd och tips från folk med mer erfarenhet från detta ämne.

Valet står mellan Primus OmniFuel och MSR Dragonfly. Vilka fördelar eller nackdelar har resp. kök?

tacksam för svar :)

msr xgk ex

du har inte kollat in msr xgk ex? köpte själv ett sådant efter mycket dribblande hit o dit, valet stod just mellan omni fuel och detta kök. detta är expeditions modellen och det är ett riktigt gediget kök, kvalitet rakt igenom, det är gjort för att hålla, msr har bara en ventil för lågan gämtemot omnifuels dubbla ventiler, nackdelen med enkel ventil är väl mest att det kan bli lite svårt att gormeputtra, men vem sysslar med sådant på vandring? det går att sänka lågan till minimum me en ventil för att efter ett litet tag fjösa på igen när det nästan slocknar och då funkar det hyfsat att gormeputtra, lite lätt ialla fall, väger dock lite mer men endast marginellt, men då får du ju ett kök som tål riktigt tuffa tag! tycker du ska ta en titt innan du beslutar dig. jag har använt mitt kök på några 4 dagars turer och jag är mer än nöjd, jag gjorde rätt val i alla fall och jag ångrar mig inte!

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Gas!

Köp ett gaskök och hantera den gasbehållaren lite varsamt som du just nu använder. Då kommer det fungera perfekt, även i vinter.

Dessutom behöver du inte sluta prata med din kompis innan ni börjar laga mat... där är nog primus och MSR lika illa.

...och så kan du faktist reglera lågan och laga lite bättre mat än bara varmvatten till frystorkat

//D

PS Fast nu drar väl gas/bensin, skädda/roder, osv debatten igång :)

Du kommer att få frälsta svar från alla läger och givetvis fler gassvar än du redan fått.
De som är nöjda prisar sina val.....sådana är brukarna. Hattbrännare respektive Whisperlight har sina ljudmässiga fördelar. Men föreslagna modeller värmer alla i måttliga temperaturer....svalnar det till så har expeditionskök sina fördelar, å andra sidan undviker klokt folk att vistas ute då.
Trycksatta fotogen och bensinkök fungerar långt ner i kylan. Lär dig bruka ditt val väl och du kommer att bli nöjd.....

Jag har ett Omnifuel. Jag tycker det fungerar bra för mina ändamål. Har provat att köra på flytande bränsle (bensin) och gas. Föredrar, som nämnt här, gas. Rent, smidigt och inget tjafs. Skall man på cykelresa utomlands eller riktigt långt bort där det kan bli problem att få tag på gas så skulle jag satsa på ett multifuel. Annars inte (personligen)

Mitt omnifuel är jag riktigt nöjd med. Fick det av en kompis som hade haft med det under en cykelresa från turkiet->kina. Bytte bara nån muff undertill och la hela köket i bensin en natt sen var det fint.

Tror det är skit samma vad man köper, msr eller primus. Kolla på prislappen...

Testa !

Gå till en butik och be att få provköra och bli förevisad. Det som kan vara värt att tänka på är ljudvolymen. Ett XGK eller Dragonfly inne i ett tält ger nästan hörselskador. Du kan garanterat inte konversera någon i närheten när du lagar mat. Mitt MSR Wisperlight är tyst och har fungerat oklandertligt i 15 år. Jag kör det på bensin så att man kan förvärma med det man har i flaskan. Inget söl. Kört det till -30 utan problem. Snöplatta under för att ha på vintern. Värmefolien fungerar suveränt och tar ingen plats. Packat är köket litet och lätt att få plats med. Det är riktigt lätt att skruva i och isär !!Jag har aldrig haft problem med mitt kök mer än i Nya Zeländska tullen :)

Senast ändrad:
XGK och Dragonfly är bra kök, men ljudvolymen är hög
i jämförelse med nästan alla andra kök.

Omnifuel är betydligt tystare än XGK/ Dragonfly, jag upplever
inte alls ljudet från omni som störande. Värt att tänka på om köket ska användas
på vintern, med en massa snödmältning.

Tystast är "hattbrännarna" typ Explorer eller
Kap Arktic :).

//J

...
Omnifuel är betydligt tystare än XGK/ Dragonfly, jag upplever
inte alls ljudet från omni som störande...
//J

Måste faktiskt protestera.

Som (nöjd) ägare till ett XGK levde jag länge i tron att jag hade hittat det ljudligaste marknaden hade att ebjuda. Jag fick dock erkänna mig besegrad efter att ha kört i kapp med kompisens Omnifuel. Oavsett hu mycket jag pumpade kom jag inte upp i samma ljudnivå med mitt XGK på bensin som för hans Omnifuel på gas. Detta har sedan upprepats varje gång vi har idkat storkök tillsammans.

Måste faktiskt protestera.

Som (nöjd) ägare till ett XGK levde jag länge i tron att jag hade hittat det ljudligaste marknaden hade att ebjuda. Jag fick dock erkänna mig besegrad efter att ha kört i kapp med kompisens Omnifuel. Oavsett hu mycket jag pumpade kom jag inte upp i samma ljudnivå med mitt XGK på bensin som för hans Omnifuel på gas. Detta har sedan upprepats varje gång vi har idkat storkök tillsammans.

Hmm, är du säker på att han har ett Omnifuel..? Multifuel är väldigt ljudligt, men Omnifuel
på gas, bensin och fotogen är inte i närheten av XGK enligt min erfarenhet...särskilt inte när man sätter på kastrullen, då dämpas Omnifuel ännu mer.

Enligt mig, men eftersom jag äger och använder båda så har jag kanske blivit lomhörd :-D...

//J

Hmm, är du säker på att han har ett Omnifuel..? Multifuel är väldigt ljudligt, men Omnifuel
på gas, bensin och fotogen är inte i närheten av XGK enligt min erfarenhet...särskilt inte när man sätter på kastrullen, då dämpas Omnifuel ännu mer.

Enligt mig, men eftersom jag äger och använder båda så har jag kanske blivit lomhörd :-D...

//J

Jag är helt säker. Kan nämna att jag vid olika tillfällen blivit överröstad av tre individuella Omnifuel (var för sig), samtliga på gas, så det är ingen tillfällighet. Kanske har jag ett ovanligt "tyst" XGK? Eller så är mitt XGK II "tystare" än det nyare XGK EX?

Ännu ett av livets mysterier! :)

Jag har sedan länge ett MFS. Det låter mycket med heptan, bensin, när man drar på. Inte så farligt om man inte öser. Men det dundrar med gas. Inget att hålla på med, MFS och gas. Använder gaskök sen vår t.o.m. tidig höst, sedan MFS med bensin. Ser det som ett bensinkök. Omnifuel har jag hoppats på, nu när det börjar bli dags för ett byte. Har lyssnat av ett och tyckte nog det lät betydligt mindre än MFS med gas.

Raskesven

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips