Primus på Irland?

• Trådstartare annie@india.com (Annie)
  • Start datum

annie@india.com (Annie)

Gäst
Jag har en vanlig Primus gasolbrännare som jag tänkt ta med till Irland. Har en längre tid försökt ta reda på hur lätt det är att få tag på gasflaskor som passar till brännaren på Irland, men ingen verkar veta. Har även mailat till primus.se men de vet inte riktigt själva.
Finns det möjligtvis någon här som vet?

Bör jag istället skaffa en vanlig Trangia spritbrännare för 100:-?

Svårt problem

Svårt problem detta att man inte får ta med sig bränsle på flyget. Vad händer om du tar med dig en spritbrännare och det inte finns lämplig sprit att köpa när du kommer fram. I vissa länder är Camping Gas vanligare än Primus. Det finns en Camping Gas brännare till Trangia att köpa.

En möjlighet att kolla vilket gasolsystem som gäller dit du ska, kan vara att titta i en nautikal almanacka t.ex. Reeds även om det är propan på returflaska som gäller för båtar.
Prova annars att ringa Primusimportören på Irland, klicka dig fram från på Primus hemsida till http://www.primus.se/konsument/kdistributor_e.htm#I.

//Per Brune, propanköksälskare som sällan åker utomlands på annat sätt än med segelbåt

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips