PRIMUS OmniLite Ti

Rengör aldrig mitt.

Om du däremot vill ha ett rent kök ska du tänka på att det är förvärmningen som sotar.
Köp en liten flaska och fyll den med t-röd, vilket du sedan förvärmer med. Då blir inte köket smutsigt alls.

EDIT:
Ja t-röd sotar ju litet, men det finns sprit som inte sotar alls.

Senast ändrad:

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

avslutad210712

Gäst
Jag tänkte inte på gängen utan längden på delen av pumpen som går ner i flaskan.

Men du skruvar loss brännaren från flaskan när du ätit klart?

Jag skruvar lös brännaren från pumpen och låter pumpen sitta kvar på flaskan. För det mesta stoppar jag sedan in pumpen i centrum av min silvertaperulle för att skydda den. Ibland lossar jag på pumpen för att lätta på trycket men inte alltid.

avslutad210712

Gäst
Går det smidigt att tända med ett tändstål på omnilite? Krävs bensin (eller gas) misstänker jag.

Att tända bensin tycker jag går väldigt enkelt med tändstål men gas föredrar jag att tända med en powerlighter eller någon annan tändare.

Vad är fel. Har försökt att koka nu på morgonen och det gick inte att koka upp en liter vatten. Blev rumstempererat efter 11 min. Kör på Petrol Blå men så här illa ska det inte vara, var inte så igår. Behöver det rengöras? Fick det igår....

http://www.youtube.com/watch?v=wuw0QNa3vO8&feature=youtu.be

Skruven är öppen maximalt på flaskan, trycker är 20 dumpningar, och jag har max på det nedre vredet

Vad är fel. Har försökt att koka nu på morgonen och det gick inte att koka upp en liter vatten. Blev rumstempererat efter 11 min. Kör på Petrol Blå men så här illa ska det inte vara, var inte så igår. Behöver det rengöras? Fick det igår....

Skruven är öppen maximalt på flaskan, trycker är 20 dumpningar, och jag har max på det nedre vredet

Glöd dig åt att du får en del problem från början i hemmamiljö. Då lär du dig att det kan uppstå ett flertal problem och lättare identifiera dem. Du har givetvis läst instruktionerna noga och googlar runt och sökt svar här på forumet då hittar du svaren. Använd klassiskt felsökningsschema som till motorer. Börja längst ut och arbeta dig inåt. Finns det tryck ? Kolla hela vägen. Om inte kan det vara några små saker som ställer till det. Blir det en bra stråle när du ska förvärma så är det antagligen inte där problemet är. Antagligen för dålig och snål förvärmning som brukar kunna ställa till det. Men åter igen var glad över problemen nu när du ska lära dig. I skarpt läge är det trist att få huvudbry.

Testade med gas och max effekt och kokade upp en liter vatten på 2.40 så det är inte köket det är fel på. Hittade alkylatbensin för 17.91 per liter så jag ska handla det och köra med istället. Inget mer fotogen för min del.

Går det att tömma trycket i flaskan innan man skruvar loss korken?

Körde nu med alkylatbensin och då fungerade köket som det ska igen. Kokade upp en liter på ca 4 min. Köper det på pump för 18 kr litern så det borde bli bra mkt billigare att köra på det än gas (69:- för 450 g). Ni som kör med bränsle, har ni övergett den lilla flaskan (0,35) som följer med för att slippa fylla på så ofta?

Troligtvis sot i munstycket. Fotogen brukar vara snabbare än bensin, om munstycket är det rätta.

//J

avslutad210712

Gäst
Körde nu med alkylatbensin och då fungerade köket som det ska igen. Kokade upp en liter på ca 4 min. Köper det på pump för 18 kr litern så det borde bli bra mkt billigare att köra på det än gas (69:- för 450 g). Ni som kör med bränsle, har ni övergett den lilla flaskan (0,35) som följer med för att slippa fylla på så ofta?

Den lilla flaskan räcker länge :)

Brukar gå mindre än en liter Heptan för två personer och tio dagar i fjällen så är du ensam så räcker den lilla ett tag.

Om du läser manualen så ser du att du skall vända flaskan och låta bensinen brinna ur mot slutet av koknigen. Vilket jag aldrig gör för det brinner läääääääänge på bensinen i slangen. Men vill du vara ekonomisk så lär du dig ungefär hur länge det brinner på bensinen i slangen.

Har lite mer erfarenhet av OmniXX än bara ett år eftersom jag kört Omnifuel i nio år innan det blev ett OmniLite som komplement

Nu när vi ska iväg på semestern är vi 2 vuxna och 2 barn, dock med Omnilite som jag kör på bensin och ETA-power på gas.

Ett väldigt smidigt sätt för att undvika all möjlig kontakt med bensinen skulle vara att ha en 1 l flaska till köket och fylla upp den och skruva på den på köket för att sen köra så till den blir tom utan att skruva loss den.
Hur mkt man än eldar ur slangen så måste jag torka munstycket på slangen efteråt för att få bort lite bensin. Sen när jag ska sätta på den igen så läcker det lite pga trycket i flaskan.

Vågar man göra så, eller måste flaskan skruvas loss efter varje måltid?

Jag är inte riktigt med på skillnaden mellan koppbrännare och hattbrännare.
Finns båda varianterna på fotogen kök.

Kan någon plocka fram några bilder på dom två olika varianterna.

Tack på förhand.
Dan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips