Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

PRIMUS OmniLite Ti

Tack för svar. Intressant. Då lutar det åt ett sånt istället, är ju framtidssäkrare än att ha två rena gaskök.

Jag har använt det lätt över 150 matlagningar/snösmältningar i ner till -28 och det har funkat oklanderligt. Jag kör mest på fotogen men på sommaren blir det gas.

Ett kanonbra kök som jag är extremt nöjd med.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Du tänder med ventilen uppåt. Är det kallt får du ha den innanför jackan i 20 minuter. När du har tänt låter du det brinna i 30 sekunder, sen vänder du bara ventilen neråt. Tryck fast i marken eller snön så är köket mindre känsligt för kyla.

Sent from my fucking telephone using Tapatalk

Beställde ett tidigare idag. Återkommer med tankar. Går det elda med 95 oktan förresten!?

Går det på bensin, går det på all bensin.
Däremot är det ytterst hälsovådligt att göra så, och köket kommer bli mycket smutsigare.

Är det priset på ren bensin som avskräcker dig är funkar det kanon med Alkylatbensin (4-takts miljöbensin).

Sökte fram en tråd om bensin vs lysfotogen och läste. http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=69053

Nu blev det så att jag köpte en flaska Petrol Blå på ÖB för 29:- för att kunna testa så att köket fungerar med annan än gas. Är det något fel så vill jag få veta det direkt och inte många månader senare. Sen slog det mig:

Någon som har siffror i huvudet som snabbt att räkna ut kostnaden med Petrol Blå vs Primus gas köpt för JULA-pris? (69 kr för 450 g).

Sökte fram en tråd om bensin vs lysfotogen och läste. http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=69053

Nu blev det så att jag köpte en flaska Petrol Blå på ÖB för 29:- för att kunna testa så att köket fungerar med annan än gas. Är det något fel så vill jag få veta det direkt och inte många månader senare. Sen slog det mig:

Någon som har siffror i huvudet som snabbt att räkna ut kostnaden med Petrol Blå vs Primus gas köpt för JULA-pris? (69 kr för 450 g).

Förbrukningen brukar stå i manualen, men en snabb enkel räkning:
Ett gaskök på 3000W drar 230g gasol/h.
Mitt Optimus Nova på 2850W går 2h (på en flaska á 0,45l), så förbrukningen blir ungefär densamma. (Kan hända att Nova-manualen ljuger något här.)

Alkylatbensin kostar kring 30kr/liter.
Gasol (450g flaska) kostar kring 150kr/liter. Du kan få ner kostnaden rejält om du köper punkteringsflaskor och sätter på en gängad adapter för ett par hundra, men bensin blir billigare.

Angående fotogen (vilket jag har för mig att Petrol Blå är) ska man vara försiktig med billig fotogen om man tänkt använda köket på vintern. Billig fotogen kan paraffinera och sätta igen köket. När detta väl hänt måste hela köket värmas till drygt 50 grader för att paraffinet ska lösa ut igen.
CampingParaffin (hette förut Statoil Blå) är beprövat och är klassat ner till -25C, men jag har använt det i kallare klimat än så.

Jo jag förstod det så när jag läste tråden jag länkade till, därför köpte jag ett fulfotogen eftersom det kommer användas på sommaren och då spelar det ingen roll. Ska jag använda det vid - grader så köper jag nog finbensin.

Apropå de gasflaskor man punkterar själv, det blir mkt billigare på sikt men vad är nackdelarna? Måste de förbrukas inom en viss tid? Risker? Handhavandeskillnad?

Jo jag förstod det så när jag läste tråden jag länkade till, därför köpte jag ett fulfotogen eftersom det kommer användas på sommaren och då spelar det ingen roll. Ska jag använda det vid - grader så köper jag nog finbensin.

Apropå de gasflaskor man punkterar själv, det blir mkt billigare på sikt men vad är nackdelarna? Måste de förbrukas inom en viss tid? Risker? Handhavandeskillnad?

Förutsatt att adaptern är hel och korrekt monterad föreligger nog inga risker, men...
Om adaptern lossnar har du en öppen glasflaska som sprutar gasol.
O-ringen som tätar bör man ha koll på. Jag vet att den kan fastna i flaskan om man låter den sitta under flera månader, men så länge du använder den ska det inte vara någon fara. Den går ju att byta.

Då dessa flaskor är öppna när du väl öppnat dem är det extra viktigt att du alltid monterar adaptern utomhus.

Förbrukningen brukar stå i manualen, men en snabb enkel räkning:
Ett gaskök på 3000W drar 230g gasol/h.
Mitt Optimus Nova på 2850W går 2h (på en flaska á 0,45l), så förbrukningen blir ungefär densamma. (Kan hända att Nova-manualen ljuger något här.)

Alkylatbensin kostar kring 30kr/liter.
Gasol (450g flaska) kostar kring 150kr/liter. Du kan få ner kostnaden rejält om du köper punkteringsflaskor och sätter på en gängad adapter för ett par hundra, men bensin blir billigare.

Angående fotogen (vilket jag har för mig att Petrol Blå är) ska man vara försiktig med billig fotogen om man tänkt använda köket på vintern. Billig fotogen kan paraffinera och sätta igen köket. När detta väl hänt måste hela köket värmas till drygt 50 grader för att paraffinet ska lösa ut igen.
CampingParaffin (hette förut Statoil Blå) är beprövat och är klassat ner till -25C, men jag har använt det i kallare klimat än så.

Xxargs hade väl nån metod har jag för mig? och fixa till fotogen - frys ned fulfotogenet - skopa ur eller sila parafinet som fryser till - vips så har man finfotogen

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips