Bialetti Brikka 2/4
Hej Thure!
Jag har under flera år använt Bialetti Brikka i både 2 och 4-kopparsvarianter (2-koppar ger en knapp decilter färdigt kaffe och tar 16g kaffe per bryggning). Det blir en stark espresso med tjock crema. Brikka är speciella då de har bättre tätning och en tung ventil som driver upp trycket. Jag har kommit underfund med några trick för att maximera resultatet och upplevelsen.
1. Kaffet skall vara mycket finmalet. På Willys finns rött paket Cafe Musetti med färdigmalet för espresso som ger bästa resultat. Dessutom oförskämt billigt. De dyrare typ Illy och Lavazza fungerar mindre bra. Paketet håller sin aroma om man försluter det väl med en påsklämma.
2. Bäst försås att mala själv, vilket ger större urval av sorter. Mal på finaste.
3. Vid påfyllning av kaffe i metallkorgen så försöker man fördela kaffe så jämnt som möjligt och undvika klumpar. Knacka gärna på metallkanten för att sätta kaffet. Fyll ända upp till kanten och raka av rågen. Ta sedan en sked och pressa försiktigt ned kaffet utefter korgens kant. Detta för att styra vattnet in mot mitten (minskar risk för lavingenombrott eller att vattnet smiter förbi vid kanten).
4. Värm långsamt över gaslåga.
5. Diskning i fält kan ske genom att borsta ur bryggaren med en brödpensel, eller skölja med färskvatten. Låt torka. Diska
aldrig i diskmaskin.
6. Låt inte bryggaren förvaras hårt åtskruvad; spara på gummit.
7. Bryggarna fungerar även utmärkt hemma. Detta är de enda bryggare jag har.
8. Brikka 2/4 kan beställas på
http://www.kaffegrossisten.se/mokabryggare/bialetti/
/Örjan