Primus kaffepress eller Mokabryggare?

Hur får ni riktigt gott friluftskaffe? Ge gärna tips om kaffeberedning och sorter också. Tänker mig kajakpaddling så lättvikt är inte huvudprioriteten.

Thure
 
Kokkaffe och kaffepanna, eller termos med hemifrån (dag 1)

Har en Handpresso eller vad den heter, men den väger för mycket i förhållande till vad man får, så den är oftast hemma.
 
Pressobryggare i lexan, eller sil i etapower, med kvarn om det är paddling.
Handpresso på dagsturer.
Aeropressen är ännu oprovad i fält...
 
Jag har använt Moccabryggare i över tio år och gillar den mest. Hade en period med Aeropressen men slutade för att jag tyckte det blev en del pill och meck med det lilla pappersfiltret. Jag gillar dock den låga vikten, att en klassisk vikkåsa passar perfekt och att kaffet blir gott. Kör nu som sagt med moccabryggare av märket Bialetti (originalet såvitt jag vet) andrakopior tycker jag är mycket sämre.
 
Fikat

Om jag går dagsvandringar brukar jag använda mitt optimus svea och den minsta moka bryggaren. Mest för att det är kul och att resultatet blir bra, Zoegas Mollbergs blandning. Vid längre eskapader så använder jag aeropress och ett lättare kök. Muggen är alltid en 3dl isolermugg, märke okänt, kaffet smakar mycket bättre in den jämfört med en plastkåsa. Vin till maten i en bägare av stål, samma sak här känslan är så mycket bättre.
Vill man spara mycket vikt så kan man lägga en tepåse på tungan och ta en klunk ljummet vatten.
 
Äldre modell av Bodum travel press

Jag använder sedan några år tillbaka en "pressomugg" från Bodum. Funkar mycket bra med dubbla väggar och lock, vilket håller värmen länge. Finns numera i olika material, storlekar, färger samt reservdelar:

http://www.bodum.com/se/en-us/shop/prodlist/61/

Istället för det finmaskigt stålnät sitter det en tunn silikonring runt själlva "pressen". Denna har jag upptäckt att den släpper igenom något mer kaffesump om man pressar för snabbt. Detta är enda problemet hittils, annars skulle jag nog satsa på en mokkabryggare.
 
Ortlieb har en läckande produkt, en hållare för melittafilter. Nybryggt kaffe i skogen inte bara luktar gott det smakar bra oxså. Melittafilterhållaren är packvänlig och hopvikt fyller den ringa. Rekommenderas gärna.
 
Aeropress !

Inga stilpoäng men Aeropress levererar gott kaffe både hemma & i skogen. Rimlig vikt (ca 230g) och lättsam att hantera. Filtren byter jag sällan, bara spola av & återanvända. '
Smaken är som baken men Zoega funkar bra till denna tycker jag.

http://www.baristashopen.se/kaffe/espressomaskiner-2/aerobie/kaffepress-aerobie-aeropress.php

HIttade ett tidigare inlägg oxå:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=68526

Om du har användning för Primus kastrullen till annat kan den vara en bra idee i fält - annars röstar jag på aeropress. Enklare och kanske godare, garanterat inte mindre gott iaf:)
 
Senast ändrad:
Flikar in en liten fråga här:
Jag har funderat på Primus kaffepress som present till min far, som numer är för gammal för att vandra men fortfarande åker såväl båt som motorcykel. I bägge dessa tillämpningar så är vikten ointressant men "ju mindre plats i packningen desto bättre" är en väldigt viktig regel. Så nu till min fråga, går kaffepressen att plocka isär på ett enkelt sätt och förvara i kastrullen tillsammans med köket och gasflaskan? Det vore en väldigt viktig parameter för mitt val av present nämligen.
 
Jag har använt Moccabryggare i över tio år och gillar den mest. Hade en period med Aeropressen men slutade för att jag tyckte det blev en del pill och meck med det lilla pappersfiltret. Jag gillar dock den låga vikten, att en klassisk vikkåsa passar perfekt och att kaffet blir gott. Kör nu som sagt med moccabryggare av märket Bialetti (originalet såvitt jag vet) andrakopior tycker jag är mycket sämre.

En sån skall jag skaffa mig ,blir himla gott kaffe
 
Tycker inte att filtret är så meckigt, körde mockabryggare tidigare men tycker att den är jobbigare att rengöra. Mockabryggaren är tyngre men håller värmen bätttre. Dessutom är det mer feeeeling med mockabryggare - det ska inte underskattas! :) Dock är jag som sagt aeropressare. Det av bekvämlighetsskäl & att jag tycker att det blir godare.
 
Flikar in en liten fråga här:
Jag har funderat på Primus kaffepress som present till min far, som numer är för gammal för att vandra men fortfarande åker såväl båt som motorcykel. I bägge dessa tillämpningar så är vikten ointressant men "ju mindre plats i packningen desto bättre" är en väldigt viktig regel. Så nu till min fråga, går kaffepressen att plocka isär på ett enkelt sätt och förvara i kastrullen tillsammans med köket och gasflaskan? Det vore en väldigt viktig parameter för mitt val av present nämligen.

Stålpistongen kan tas loss men locket har större diameter än kastrullen.

Om man som jag har EtaExpressköket blr det inte så mycket extra bulk. Men kaffet måste bli gott. Rostfri Mokabryggare lär ha fördelar framför alu säger min kamrat i och med att gummipackningen inte blir lika varm.

Köpte en 2-koppars Mokabryggare i Grekland i somras. Kaffet blir ofta utmärkt men vill ha mer per bryggning så jag är spekulant på en fyrakoppars alternativt Primus kaffe/te press.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Person93 Primus campingkök Friluftsmat 2
caol Trangia-primus opskrifter. Friluftsmat 4
mattiassjölundh Primus 2210 Friluftsmat 0
Texas Bensin till Primus Friluftsmat 5
Primus MFS i Primus vindskydd? Friluftsmat 1
Primus på Irland? Friluftsmat 1
Primus MFS eller MSR Dargonfly? Friluftsmat 5
SCOUT-TOBBE Vilket kök är bäst primus mfs eller Msr dragonfly ? Friluftsmat 2
Primus Alpine PowerCook Friluftsmat 0
Primus Base -kök? Friluftsmat 0
Bränslemängd till Primus MFS Friluftsmat 2
Anpassa Primus MFS till Trangia? Friluftsmat 3
Metanol och Primus MFS Friluftsmat 2
Johan Primus Multi Fuel System 3288 Friluftsmat 5
Livetiskuggan Kok eller bryggkaffe Friluftsmat 5
NaturRasmus Erfarenheter av Hydroflask eller Urberg-termos? Friluftsmat 23
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
seobserver Svält eller ej? Friluftsmat 29
niklaz Bränna plastförpackningar - bra eller ....? Friluftsmat 23
gusbo Kyckling på burk eller vakuumförpackat - Freezer bag cooking Friluftsmat 6
Mattias1981 Köttgryta eller liknande?? Friluftsmat 34
avslut0908 Real eller Wildlife? Friluftsmat 4
jeppe78 ETA power mf eller Omnifuel? Friluftsmat 1
My Nano Xinix KlearWater eller Xinix Xinix AquaCare för att rena vatten? Friluftsmat 12
skånepågen smör eller inte smör vid torkning av köttfärs? Friluftsmat 2
oskarlin Knäcke eller inte Knäcke, det är frågan? (bröd) Friluftsmat 64
pirri Hjälp med potentialen för varm mat utan el eller eld. Friluftsmat 14
marcus959 Fridlystmat mat eller ej? Friluftsmat 6
Tommy125 Nudlar, bu eller bä? Friluftsmat 51
KLAGER Hembyggt torkskåp för kött (svamp eller annat) Friluftsmat 12
jharmala Russin eller torkad frukt som vandrargodis? Friluftsmat 36
Reibel norrlandspölsa eller vitabönor Friluftsmat 1
Sjöberg Snabbris eller Snabbpasta? Friluftsmat 19
tinalina Frystorkat, gott eller bara nödvändigt? Friluftsmat 3
PeAv SafeWater vattenfilter; båg eller "funkis"? Friluftsmat 2
ea Gasol eller T-sprit på vintertur? Friluftsmat 5
MFS, Dragonfly eller? Friluftsmat 0
gasol eller t sprit Friluftsmat 3
MFS eller Trangia Friluftsmat 1
Gas eller Sprit Friluftsmat 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.