Primus Gas 100g och Trangia gasbrännare inget bra?

Hej!

Har precis köpt en gasbrännare till mitt Triangia. Tyckte det skulle vara smidigt med dom små gasburkarna från Primus så jag kopte på mig ett par. Kom hem och satte igång brännaren och det tog inte lång stund innan jag va besviken. hade kokat upp 2 liter vatten och stekt ca 300 g köttförs när brännaren tappar effekt. Efter någon minut klarar brännaren iknappt inte ens att hålla 1,2 liter vatten kokande... Ska dessa flaskor inte räcka till mer än detta. Köket brinner fortfarande men utan någon vidare effekt. För att få lite mer sprutt så att jag iaf fick klar spagettin så var jag tvungen att hålla rhänderna runt gasflaskan och värma den. Då fick köket iaf lite liv...

Tacksam för kommentarer och tips på vilken behållare jag ska köpa nästa ggr.

/lasse
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Skakade precis på flaskan och det verkar finnas en del kvar... Är det helt enkelt så att behållaren är så pass liten så att den blir oehört känslig om temeraturen sjunker, trycket minskar och därmed levererar mindre gas. När man känner på behållaren efter en stunds användning så är den riktigt kall....

/lasse
 
Värm lite vatten i den lilla kastrullen och ställ gasflaskan i den. Gör enorm skillnad. Passa dig så det inte är för varmt bara.

Att med en sked hälla lite av vattnet man kokar upp på gasflaskan ger också resultat dock under kortare tid.
 
Ved stort gassforbruk får en så liten beholder problem med trykkfall.
Du har i tilegg nå brukt mye av propanandelen i gas-mixen slik at dette problemet vil øke.

Forøk å vend beholderen opp-ned når brenneren har brendt et minut eller mer.

Da kommer flytende gass ut, og blir forgasset i forvarmings røret som orginal Trangia-brenner har.

det kan hende at du får litt ugjevn varme, og reguleringen blir meget tregere. (lang tid fra du skrur på reglaget till endring av flammen)

dsk
 
tranginabrännare som kanske drar 0.3 kg per timme vid full flås tagen från en 100 grambehållare ger väldigt hög gasuttagsbelastning på rådande behållarvolym. - jämför detta med en P11 med max rekomederad gasuttag @ 1 kg per timme och dessutom ren propan som ger användbar gastryck nedåt 40 minusgrader.

Dessutom är det sällan över 30% propan i dessa små campingtuber och resten är butan-blandning och det hela blir klart temperaturkänslig och tappar tryck vid längre tids eldning och tuben blir rejält kall (< 10 grader C) .

---

100 gramstuben räcker normalt för att koka upp 7 liter vatten från ca 10 grader om man eldar med 'lagom' fart i trangian.

---

Undvik att köra max flås utan mer lagom takt redan från början då du ändå bara slösar med gas vid full flås med varmluft/avgaser som inte hinner tas upp av grytan - du skall helst inte se några blå lågor runt grytbottenkanten när du titta uppifrån, utan pådraget skall vara en liten bit under så att lågtopparna hinner brinna ut ordentligt innan den når grytbottenkanten - allt pådrag över detta är bara slöseri med gas till bara liten nytta - ungefär som stridsplan med efterbrännkammare påslagen drar 400% mer soppa för 50% mer drag.

Nästa steg är som tidigare sagt att doppa tuben i en bytta med jummet vatten och den vägen får upp trycket igen.

vätskemmatning ala upp och nedvänd tub har jag dåliga erfarenheter med då regleringen försvinner och det eldar på fullt med för tillfället rådande flasktryck och kan i vissa fall ge stötig/pulsande eld - vad du än gör så stäng inte till gaskranen på tuben om det sker och lågan i pulserna går långt upp efter kanten på grytan och ser och låter ganska skrämmande ut - utan vänd tuben rätt och låt det brinna ut till normal fart istället innan kranen stängs - det borde ha funnits en strypning precis vid ingången till värmeslingan, utan den så verkar det blir stötkokning när för mycket flytande gasol hittar in långt in i värmesslingan...

--

Det sista 'trixet' och utföres helt på egen risk då det förmodligen är olagligt, är att återfylla 100-gramtuben med biltema 17-602 gasol (inte mera än att tuben totalt väger 194 gram fylld och klar) man får också 2 fyllningar till lägre pris än vad en ny 100 gramstub kostar...

17-602 har betydligt högre propanhalt (ca 50%) än primus orginalgas och ger god tryck även om tuben går rejält kallt större delen av innehållets förbrukning. Båda tuberna är av EN417-typ och därmed samma trycktålighet och säkerhetsgränser. mao. överhällningen till annan behållare förändrar inte praktiska riskbilden nämvärt så länge överhällningen görs läckfritt och säkert - och inte överfylls!. använd våg! (som överfyllningsadapter kan man använda 2 st 17-601 med avtagen brännare och en kort bit invändig 12.5 mm armerad tryckluftsslang med två hårt åtdragna slangklammer)

Att fylla en flergångständare med cigarrettgas är riskmässigt betydligt farligare då ca 50% av gasen faktiskt läcker ut i momentet (för att just kyla tändaren så att den börja suga in gas) och rinner ned på golvet och teoretiskt kan tändas av startrelät på ett gammalt kylskåp i närheten - köket är absolut sämsta stället att återfylla ciggarettändare på...
 
Senast ändrad:
Det sista 'trixet' och utföres helt på egen risk då det förmodligen är olagligt, är att återfylla 100-gramtuben med biltema 17-602 gasol (inte mera än att tuben totalt väger 194 gram fylld och klar) man får också 2 fyllningar till lägre pris än vad en ny 100 gramstub kostar...

17-602 har betydligt högre propanhalt (ca 50%) än primus orginalgas och ger god tryck även om tuben går rejält kallt större delen av innehållets förbrukning. Båda tuberna är av EN417-typ och därmed samma trycktålighet och säkerhetsgränser. mao. överhällningen till annan behållare förändrar inte praktiska riskbilden nämvärt så länge överhällningen görs läckfritt och säkert - och inte överfylls!. använd våg! (som överfyllningsadapter kan man använda 2 st 17-601 med avtagen brännare och en kort bit invändig 12.5 mm armerad tryckluftsslang med två hårt åtdragna slangklammer)

Nu blev jag nyfiken! Har du någon bild på denna anordning?
 
...Båda tuberna är av EN417-typ och därmed samma trycktålighet och säkerhetsgränser...

Provtrycket enligt EN-417 är det största av 10 bar och 1.5 gånger gastrycket vid 50 grader. Dvs om gastrycket vid 50 grader är mer än 6.67 bar beror provtrycket av vilken vilken gas flaskan fylls med. Alla flaskor som uppfyller EN-417 har således inte samma trycktålighet.
 
Det jag har läst mig till - främst DOT-papper (har ej fått tag på EN317 - kostar typ 1500:- eller så att få ut) och då powergas även säljs i USA så måste de klara DOT-kraven (och har också sett att EN417 och DOT-kraven skall vara hyffsat harmoniserat) så måste sprayburkar och campinggasoltuber vara strukturellt konstruerade att tåla 20.5 Bar (300 PSI) innan de öppnar sig. Tillverkarna måste också ta ut typ var 10000 burk och utföra provtryckning och klarar dom inte 20.5 Bar med felutfall på väldigt låg nivå så får dom inte distribuera och sälja burkarna ut till handeln.

Dom tryckprov med vatten och olja jag har har gjort på biltemas 230 gramsburk och dito för powergas talar för att 20.5 Bar som strukturellt minimumtryck stämmer då falsarna i botten kalvade vid ca 22-23 Bar men inte innan dess.


Själva flaskorna är vid tillverkningen inte testade med mer än 55 graders temperatur med orginalinnehållet som testmedia - detta görs på varenda sprejburk/campingasoltub vid tillverkningen innan de får distribueras vidare ut i handeln.

mao. burken är konstruerad att tåla 20.5 Bar rent konstruktionsmässigt men inte testad för högre tryck än vad innehållet ger i tryck vid 55 grader C. och därmed så garanterar man inte hållbarhet för tryck mer än vad som inträffar med orginalinnehållet vid +50 grader C (5 grader i marginal).


Om vi tar exemplet biltemas campingasol 17-613 (samma som primus powergas i tryck) så har en oanvänd behållare trycket 8.0 Bar vid 50 grader medans vid 100 grader så ligger det på 21.2 Bar (20.5 Bar vid 98 grader C) - här handlar det inte om 1.5 ggr i tryckökning utan snarare om 2.6 ggr i tryck och tuben trots detta troligen håller med minsta möjliga marginal utan att spricka att kokas i kokande vatten... dock skulle jag inte satsa pengar på att alla biltemas tuber tål det eller stå i närheten när det sker... gasoltub för blåslampa 17-602 med högre propanhalt för att fungera även vid kallare temperatur (säljs ej längre) skulle inte tålas att koka i vatten då trycket är 12.4 bar vid 55 grader C och strukturell tryck skulle uppnås vid 79 grader C (ger 1.65 ggr i marginal) och troligen exploderat innan man nådde 84 grader C.

för Sievert 2206 och 2208 med flaskor klassad enligt EN12205 så står det tydligt att designtrycket är 27 bar (400 PSI) och ren propan når denna tryck vid 74 grader C och räknar man att propan har 18 bar övertryck vid 55 grader så får man tryckförhållandet 1.5 ggr i marginal.

tittar man på drivgasen R134a som ersatte R12 i sprayburkar på 80-talet så är förhållandet 13.9 bar vid 55 grader C och uppnår 20.5 bar vid 71 grader C och då är säkerhetsmarginalen 1.475 ggr.

R12 som sprejflaskorna fylldes förr med som drivgas har 12.6 Bar vid 55 grader C och når strukturell tryck 20.5 bar vid 77 grader C och har då 1.63 ggr i marginal - biltema 17-602 och R12 är nästan identisk i tryckprofil...
 
som jag förstått det - ja.

men en bils hatthylla bakom glaset vänd mot solen en het sommardag kan bli mycket varmare än så...
 
Det jag har läst mig till - främst DOT-papper (har ej fått tag på EN317 - kostar typ 1500:- eller så att få ut) och då powergas även säljs i USA så måste de klara DOT-kraven (och har också sett att EN417 och DOT-kraven skall vara hyffsat harmoniserat) så måste sprayburkar och campinggasoltuber vara strukturellt konstruerade att tåla 20.5 Bar (300 PSI) innan de öppnar sig. Tillverkarna måste också ta ut typ var 10000 burk och utföra provtryckning och klarar dom inte 20.5 Bar med felutfall på väldigt låg nivå så får dom inte distribuera och sälja burkarna ut till handeln...

Om du med "DOT-kraven" avser "49 CFR 178.65" (?) så definierar den testtryck på ett liknande sätt som EN 417, dvs delvis baserat på innehållet i flaskan.
http://www.gpo.gov/fdsys/pkg/CFR-2006-title49-vol2/xml/CFR-2006-title49-vol2-sec178-65.xml
Således är inte heller alla DOT 39 flaskor jämnstarka utan kravet på trycktålighet varierar utifrån innehållet. I övrigt delar jag inte din bild av att dessa båda regelverk är väl harmoniserade, inte med tanke på att de lyder under samma fysiklagar.

En annan intressant notering med tanke på återfyllning är att enligt EN 417 finns krav på att ventilerna ska klara 50 öppningar och stängningar. Dvs med tre lagade mål mat om dagen (då flaskan ansluts) når du kravgränsen efter lite drygt 2 veckors användning.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips