Trangia gasbrännare hade sotat igen

Före senaste fjällturen kollade jag gasbrännaren som i mitt tycke gick fint. Väl ute på fjället började den gå sämre och sämre efter någon dag. Symptom:

* Eländigt dålig effekt med låga endast ur två översta raderna hål i brännaren. (Trots uppvärmd och full liten gastub...)
* Lågan slocknar inte utan fortsätter brinna mer än 30s efter att gasen skruvats ned på lägsta.

Kunde inte hitta felet men fick mat i alla fall. Väl hemma letade jag upp bruksanvisningen och skruvade av den svampliknande toppen. Därunder döljs en mässingnippel med 7 alt. 8mm sexkanttag (7mm enligt manualen men 8 på mitt kök).
Nippeln är urborrad och har ett mycket litet hål. Hål var helt igensatt och ett helt tätt mässingfilter inuti fick jag ut med träänden av en tändsticka.

Efter lite blötläggning i rödsprit och gnuggande samt rensning med ett ¨nylonstrå från diskborsten var både nippel och filter rena. Efter ihopsättning gick köket med en väldig fart. Det nästan blåste när jag vred på gasen till max..! Vilken skillnad!

Tips: Att kolla att det är riktigt rejäl fjuttt i brännaren innan man ger sig iväg. Om inte, så är något mystiskt. Det är lätt att vänja sig vid att något går sämre och sämre, och så plötsligt funkar det inte /nästan inte.
Hade detta varit en vintertur hade det blivit riktigt besvärligt och vi hade fått lov att vända och gå på nödransoner...


F.ö är brännaren bara några år gammal och har varit på bara två turer med primus och msr gas.
 
hmm - det jag sett hittils så är det ovanligt att gasolbrännare sotar igen då butan/propanet i sig inte koksar ens vid väldigt höga temperaturer.

Det jag kan tänka mig är ev. fett/olja kvar i slangen eller att man matat med tuben upp och nedvänt någon gång (tex. vätskematning vid kyla) och den vägen får med en del löst olja som finns i princip all gasol på burk.

Speciellt sista slatten när det är lågt tryck i tuben är farlig att försöka vätskemata med då den har hög andel olja i sig.

Gasolen har nämligen nästan alltid små mängder olja inlöst för att pumpar etc. i gasoldistrubitionen inte skall skära innan det förpackas i engångsburkar. Så länge man tömmer dessa gasolburkar 'rättvänd' så blir denna olja kvar i burken och stör inte brännaren.

Fortsätter det att koksa efter din rengöring (glöm inte att skölja ur slangen med något fettlösande och därefter blåsa torrt) och utan att vända tuben, så bör du prova någon annan märke av gasol.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Har själv upplevt samma sak med just trangias (primus?) gasbrännare. En tämligen ny brännare vars filter ideligen sätter igen trots flera rengöringar. Detta var 13 år sen så jag kommer inte ihåg alla detaljer, men är ganska säker på att vi hade tuben rättvänd då ingen av oss kände till knepet att vända på tuben. Lösningen blev att helt plocka bort filtret, samt att fortsättningsvis överge gas som bränsle. Orsaken till problemet är fortfarande höljt i dunkel. Gas har ju rykte om sig att vara problemfritt...
 
mat uppifrån?

Har själv upplevt samma sak med just trangias (primus?) gasbrännare. En tämligen ny brännare vars filter ideligen sätter igen trots flera rengöringar. Detta var 13 år sen så jag kommer inte ihåg alla detaljer, men är ganska säker på att vi hade tuben rättvänd då ingen av oss kände till knepet att vända på tuben. Lösningen blev att helt plocka bort filtret, samt att fortsättningsvis överge gas som bränsle. Orsaken till problemet är fortfarande höljt i dunkel. Gas har ju rykte om sig att vara problemfritt...

Du har inte råkat spilla mat från kastrullen över bränanre som sedan letat sif ner in brännarens inre och där förbränts?

/Patrik
 
Låter som att xxargs har en trolig förklaring eftersom vi normalt haft tuben liggande pga att köket är gammalt och jag aldrig iddes borra hål i sidan.

Hade ingen aning om detta med oljan i tuben, men nog har jag funderat på vad som följt med och sotat... Har väl tömt några stora och kanske ett halvdussin små tuber totalt.

Ska nog borra hål i sidan också så det blir lättare köra tuben rättvänd -och vara lite mindre snåljåp och sluta tvinga ur den där allra sista gasskvätten med ;-)

Spilld mat är nästan uteslutet som orsak.
 
Du har inte råkat spilla mat från kastrullen över bränanre som sedan letat sif ner in brännarens inre och där förbränts?

/Patrik

Eftersomm vi i samband med varje måltid var tvugna att rensa mässingsfiltret så kan jag säkert säga att det inte var spilld mat som var problemet. Att vi varje måltid skulle lyckas med att hälla mat ned genom brännarhatten, brännarmunstycket och vidare ner i filtret låter inte troligt. Problemen försvann iom att filtret togs bort helt.

Fler förslag?
 
Att du måste rensa hela tiden tyder på att du inte fått slangen, slingan och kranen ren.

prova med avskruvad munstycke att fylla slangen full med lacknafta och därefter blåsa ren med tryckluft i kanske flera omgångar - och till slut så kanske man kan köra med T-sprit sista varvet för att få ut lacknaftan - T-sprit dunstar dessutom mycket fortare när man blåser ur för att få det torrt..

Om möjligt kanske även plocka isär kran så att det inte ligger någon fett eller annat kvar från tillverkningen / gasolburken som hela tiden ger ifrån sig rester vid användandet.

jag har kört ut ca 10 st 230-gram burkar (biltemas) vid det här laget och har inte sett det här bekymret mer än när jag provade vätskematning ett par gånger, så verkade det lite osäker med gasjustering etc. kort efter proven.

jag såg en not om oljan på någon webb - och i slutet på användningen av en 450 gr burk så tog jag och hällde ut sista närmast ren N-butan i en lite glasburk och mycket riktigt så är det en mörk otäckt stinkande olja, kanske 1 ml per 450 gram eller så... luktmedlet (etylmerkaptan) är i allafall inte skulden till detta då den är lika enkelt byggd som etanol ungefär och är i en så otroligt liten mängd (typ 14 kryddmått per ton gasol).

vad jag förstår så är rensbehovet större ju tyngre bränsle man kör i mulifuel-kök, och oljan i gasolen är närmast motorolja i tjocklek och följdaktligen sämre än diesel i kvaliet och koksar förmodligen lätt.
 
Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips