Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Primus eller Optimus?
- Trådstartare dePaul
- Start datum
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Hur är Primus TechoTrail jämfört med övriga kök från primus och optimus ?
// EmSt
// EmSt
Tack för era svar,
Ja jag förstår att det är svårt att jämföra mellan olika märken Kurt, det var också därför som jag skrev så här: "Vilken av märkena är bäst när man jämför liknande produkter? Vilken är lättast i resp. klass?"
Med andra ord så ville jag ha svar på precis det som du påpekar. Nämligen jämförelse mellan liknande produkter, fast mellan enbart två märken (Optimus, Primus).
Respektive klass betyder att jag gärna skulle se en jämförelse mellan två liknande kök tillverkade av dessa båda (t ex med tanke på vikt, bränsle, finesser osv)
MVH,
~Paul~
Ja jag förstår att det är svårt att jämföra mellan olika märken Kurt, det var också därför som jag skrev så här: "Vilken av märkena är bäst när man jämför liknande produkter? Vilken är lättast i resp. klass?"
Med andra ord så ville jag ha svar på precis det som du påpekar. Nämligen jämförelse mellan liknande produkter, fast mellan enbart två märken (Optimus, Primus).
Respektive klass betyder att jag gärna skulle se en jämförelse mellan två liknande kök tillverkade av dessa båda (t ex med tanke på vikt, bränsle, finesser osv)
MVH,
~Paul~
Jag testade Optimus Nova mot Primus multifuelkök (minns inte vad det heter) och mot MSR Dragonfly och tyckte att Nova var bäst.
- Lättare att förvärma och tända, oavsett bränsle
- Lättare att rengöra (kan rengöras under gång)
- Går att montera i Trangias vindskydd
Vad gäller superlätta gaskök vinner också Optimus, tack vare att Crux är så förbaskat lätt, elegant och smart
Men MSR Pocket rocket är det bästa köpet för plånboken.
- Lättare att förvärma och tända, oavsett bränsle
- Lättare att rengöra (kan rengöras under gång)
- Går att montera i Trangias vindskydd
Vad gäller superlätta gaskök vinner också Optimus, tack vare att Crux är så förbaskat lätt, elegant och smart
Men MSR Pocket rocket är det bästa köpet för plånboken.
Jag vill alltid ha kaffepannan med och dessutom behöver man ju kokkärlen. Givet detta sparar man väl inte så mycket vikt med annat kök än Trangia?
Det är ju bara vindskyddet som man släpar på i onödan. Å andra sidan är det väl vettigt med vindskydd eftersom det blir stadigt och som regel kokar fortare.
Tänkte alltså köpa gasbrännare till Trangiat, och då har jag sett att Markill (northstar.se) är billigare och lättare än Trangias Primusbännare (eller om det nu är Optimus).
Är det dumt tänkt?
Det är ju bara vindskyddet som man släpar på i onödan. Å andra sidan är det väl vettigt med vindskydd eftersom det blir stadigt och som regel kokar fortare.
Tänkte alltså köpa gasbrännare till Trangiat, och då har jag sett att Markill (northstar.se) är billigare och lättare än Trangias Primusbännare (eller om det nu är Optimus).
Är det dumt tänkt?
Mezzner; sa:...och då har jag sett att Markill (northstar.se) är billigare och lättare än Trangias Primusbännare (eller om det nu är Optimus).
Är det dumt tänkt?
Billgare har jag inte kollat upp men lättare är Markills inte alls. Det skiljer visserligen bara 10 g till Primus (Trangia orgnials) fördel. Primus har också förstärkt slang och vad jag av bilderna kan se, en rejälare förvärmningsslinga.
Vid koll på Northstar och Trangias hemsida så har du rätt. Fast jag har stått och hållit i en förpackning med "Trangias" gasbrännare och på den stod det en högre vikt (än 180 g), och jag vill minnas att vikten var en bit över 200 g. Priset skiljde då med ca 150:- tlll Markills fördel, men det kan ju också vara beroende av ÅF.
På sportsnet är priset 375:- och vikten 230 för Primus Trangiabrännare.
[Ändrat av Mezzner 2004-07-05 kl 10:16]
På sportsnet är priset 375:- och vikten 230 för Primus Trangiabrännare.
[Ändrat av Mezzner 2004-07-05 kl 10:16]
Köpte en Markill peak ignition på northstar (~500
bara hunnit prova den litegranna och ska ut o cykla kungsleden nu till helgen, så ja får väl se va den går för. Men vid första prov och anblick tycker jag den verkar kanon! Extremt liten och behändig, sen är den inte så blodigt dyr heller.
bara hunnit prova den litegranna och ska ut o cykla kungsleden nu till helgen, så ja får väl se va den går för. Men vid första prov och anblick tycker jag den verkar kanon! Extremt liten och behändig, sen är den inte så blodigt dyr heller.
avslutad210712
Gäst
Svårt att jämföra när jag bara testat primus gasoltillsats till trangia och primus omnifuel men å andra sidan är det sista hur enkelt som helst att använda om man kör det på heptan. Koppla ihop, pumpa upp trycket, öppna ventilen ca två sekunder, stäng ventilen, fjutta på, låt det brinna tills lågan nästan fösvinner, öppna ventilen och laga mat. Det första är naturligvis ändå enklare *L*.
Nackdelen med omnifuel är dock att det är lite tungt. Och priset är kanske inte det lägsta.
Nackdelen med omnifuel är dock att det är lite tungt. Och priset är kanske inte det lägsta.
avslutad210712; sa:Svårt att jämföra när jag bara testat primus gasoltillsats till trangia och primus omnifuel men å andra sidan är det sista hur enkelt som helst att använda om man kör det på heptan. Koppla ihop, pumpa upp trycket, öppna ventilen ca två sekunder, stäng ventilen, fjutta på, låt det brinna tills lågan nästan fösvinner, öppna ventilen och laga mat. Det första är naturligvis ändå enklare *L*.
När du skriver sånt här känns det extra skönt att man precis beställt ett omnifuel från staterna för motsvarande 660 kr
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg